• Äldre 4 Jan 04:08
    458 visningar
    14 svar
    14
    458

    Snart 7 och en på 8 och båda har börjat lukta svett under armhålorna.

    Började känna det på sonen för några månader sedan och frågade om han tvättade sig med tvål även i armhålorna. Tydligen hade han missat de stället och jag tänkte inte mer på det, han var då 7 och nu är han precis fyllda 8. Märkte sen någon månad senare att även dottern på 6 men blir snart 7, luktade illa under armarna. De byter kläder varje dag och duschar ca 2-3 ggr i veckan. Märkte dock idag att efter dusch och lite bus med kompisar så luktade dottern armsvett igen.

    Frågan är nu vad för typ av deo man kan köpa till så här små barn utan att det på något sätt är skadligt? Någon som kan tipsa mig på någon bra?

  • Svar på tråden Snart 7 och en på 8 och båda har börjat lukta svett under armhålorna.
  • Äldre 4 Jan 04:12
    #1
    -1 +2

    Tror de behöver duscha oftare, faktiskt.

    Jag började svettas ordentligt när jag barn runt 9 och började gå in i puberteten. Behövde duscha varje dag då.

  • Äldre 4 Jan 04:12
    #2
    -1 +1

    Tror de behöver duscha oftare, faktiskt.

    Jag började svettas ordentligt när jag barn runt 9 och började gå in i puberteten. Behövde duscha varje dag då.

  • Äldre 4 Jan 04:45
    #3
    Guf1521319 skrev 2019-01-04 04:12:32 följande:

    Tror de behöver duscha oftare, faktiskt.

    Jag började svettas ordentligt när jag barn runt 9 och började gå in i puberteten. Behövde duscha varje dag då.


    Kanske du har rätt, men problemet kvarstår ju ändå eftersom dottern luktade armsvett även samma dag som hon duschat efter att ha lekt med sin kompis hemma. Så känns inte som om lukten skulle försvinna med fler duschar. Hon behöver helt klart en deo.
  • Äldre 4 Jan 05:14
    #4

    Jag som har hypertyreos och har extrema svettningar använder absolut torr blandat med vanlig spraydeo från dove med fräsch doft, hjälper helt ok, ibland. Men absolut torr är ett under för många!

  • Äldre 4 Jan 05:54
    #5

    Vad använder de för deo nu?
    Normalt sätt räcker det att tvätta ordentligt under armarna och på med vanlig deo (Nivea, Roxena, Dove, Palmolive, Ldb, Axe, m. fl.) varje morgon för att hålla hela dagen, och så klart dusch och ny deo efter gympa eller liknande aktivitet. Om detta inte räcker skulle jag nog kontakta läkare för att kolla upp om det är något "fel". Absolut torrt är jättebra men väldigt starkt (tycker jag), inget jag hade drämt till med på daglig basis på så små barn utan att först ha kollat med vården.

  • Äldre 4 Jan 10:31
    #6
    EmberEyes skrev 2019-01-04 05:54:34 följande:

    Vad använder de för deo nu?

    Normalt sätt räcker det att tvätta ordentligt under armarna och på med vanlig deo (Nivea, Roxena, Dove, Palmolive, Ldb, Axe, m. fl.) varje morgon för att hålla hela dagen, och så klart dusch och ny deo efter gympa eller liknande aktivitet. Om detta inte räcker skulle jag nog kontakta läkare för att kolla upp om det är något "fel". Absolut torrt är jättebra men väldigt starkt (tycker jag), inget jag hade drämt till med på daglig basis på så små barn utan att först ha kollat med vården.


    De använder inte deo ännu, vill inte köpa något med för mkt dåliga eller dör starka ämnen i.
  • Äldre 4 Jan 13:19
    #8
  • Äldre 4 Jan 13:32
    #9
    Stronza simpatica skrev 2019-01-04 13:19:42 följande:
    Tack snälla????????
    Solig
  • Äldre 4 Jan 14:33
    #10

    www.svd.se/ska-hon-fa-deo

    Skummade denna artikel i ämnet som verkar ge bra svar på vilka hormoner i kroppen som orsakar detta osv...

  • Äldre 4 Jan 21:53
    #11

    Min dotter har en vit deo från aco som inte innehållet alkohol eller aluminium. Den är väldigt mild och bra för känslig hud

    www.apotekhjartat.se/produkt/aco-deo-extra-sensitive/

  • Äldre 4 Jan 23:26
    #12

    Jag hade nog provat med kokosolja innan deo. Oljan är bakteriedödande (det är bakterierna som bildas i svetten som gör att det luktar) och kan ta bort lukten.

    Provar du så ska det vara kallpressad variant, den med både doft och smak kvar. Vill du så kan du blanda i vaniljpulver för lite doft.

    Är det så att barnen svettas finns recept på nätet med tre ingredienser, inga gifter och inga starka medel och det tar minuter att göra.

    Hur som hoppas jag du hittar något som passar för dina barn.

  • Äldre 13 Jan 00:50
    #13
    Trippelmamma76 skrev 2019-01-04 14:33:02 följande:

    www.svd.se/ska-hon-fa-deo

    Skummade denna artikel i ämnet som verkar ge bra svar på vilka hormoner i kroppen som orsakar detta osv...


  • Äldre 13 Jan 00:50
    #14
    Trippelmamma76 skrev 2019-01-04 14:33:02 följande:

    www.svd.se/ska-hon-fa-deo

    Skummade denna artikel i ämnet som verkar ge bra svar på vilka hormoner i kroppen som orsakar detta osv...


Svar på tråden Snart 7 och en på 8 och båda har börjat lukta svett under armhålorna.