• Äldre 6 Jan 23:32
    2989 visningar
    18 svar
    18
    2989

    Börjar fasta varannan dag! Start 7/1

    Efter att ha gått upp ca 15 kg de senaste tre åren har jag en del vikt jag behöver bli av med. Har bestämt mig för att börja med varannan dags fasta för att få en kickstart och även för att slippa räkna kalorier varje dag( har testat det innan och det passar inte mig) Under fastedagarna så kommer jag att fasta helt och hållet men självklart få i mig mycket vatten.

    Behöver all pepp jag kan få i detta så därför undrar jag om någon vill haka på?

    Negativa kommentarer undanbedes, här skall vi pusha varandra!!

    Jag kommer uppdatera här varje dag gällande dagsform, hur träningen går och självklart om det händer något på vågen.

    Nu kör vi!

  • Svar på tråden Börjar fasta varannan dag! Start 7/1
  • Äldre 7 Jan 07:02
    #1

    Jag har god erfarenhet av så kallad fasta. Problemet blir om du väljer att bara dricka vatten. Du kommer inte ha någon energi alls.

    Istället har jag ett förslag till dig.

    Investera i en råsaftcentrifug och börja inhandla grönsaker. Citron, spenat, grönkålsblad, ingefära, gurka, stjälkselleri.

    Drick 3-4 stora glas om dagen.

    Jag själv fastade Söndag-fredag. I 35 dagar och gick ner från 115 till min vikt idag, 90 kg. Jag var förvånad hur lätt kroppen förändrades.

    På lördagarna hade jag en riktig fest dag. Då åt jag en jättemiddag på allt jag var sugen på. Jag åt tills jag inte orkade mer. Senare på kvällen åt jag snacks tills jag inte orkade mer.

    Lycka till

  • Anonym (Sund kost)
    Äldre 7 Jan 07:33
    #2

    Läs på om näringsrik kost och ät hälsosamt varje dag istället. Ta hand om dig och din kropp - det är den ända du får.

    Ingen av ovanstående inläggen låter sunt.

    Du kommer att fasta, sen äta upp dig allting igen. Sen lagom till nyår ska du fasta igen.

    Hitta något som funkar livet ut istället och slipp jojo-banta.

  • Äldre 7 Jan 07:51
    #3
    Cartellino Rosso skrev 2019-01-07 07:02:05 följande:

    Jag har god erfarenhet av så kallad fasta. Problemet blir om du väljer att bara dricka vatten. Du kommer inte ha någon energi alls.

    Istället har jag ett förslag till dig.

    Investera i en råsaftcentrifug och börja inhandla grönsaker. Citron, spenat, grönkålsblad, ingefära, gurka, stjälkselleri.

    Drick 3-4 stora glas om dagen.

    Jag själv fastade Söndag-fredag. I 35 dagar och gick ner från 115 till min vikt idag, 90 kg. Jag var förvånad hur lätt kroppen förändrades.

    På lördagarna hade jag en riktig fest dag. Då åt jag en jättemiddag på allt jag var sugen på. Jag åt tills jag inte orkade mer. Senare på kvällen åt jag snacks tills jag inte orkade mer.

    Lycka till


    Hej!

    Vad grym du är :) jag har själv kört juicedetox innan och älskade det så jag tror absolut på det upplägget. Kan bli aktuellt längre fram men inte just nu!

    Tack för peppen!
  • Äldre 7 Jan 07:58
    #4
    Anonym (Sund kost) skrev 2019-01-07 07:33:06 följande:

    Läs på om näringsrik kost och ät hälsosamt varje dag istället. Ta hand om dig och din kropp - det är den ända du får.

    Ingen av ovanstående inläggen låter sunt.

    Du kommer att fasta, sen äta upp dig allting igen. Sen lagom till nyår ska du fasta igen.

    Hitta något som funkar livet ut istället och slipp jojo-banta.


    Du verkar uppenbarligen ha missat delen av mitt inlägg där negativa kommentarer undanbedes. Periodisk fasta är otroligt vanligt och man får inte glömma att olika metoder passa olika människor. Vi alla har olika förutsättningar och vissa kan enkelt gå ner i vikt medans andra kämpar på som bara den. Detta är metoden jag har valt och är man inte intresserad utav att stötta det så behöver man heller inte skriva :)
  • Äldre 7 Jan 08:19
    #5
    Cartellino Rosso skrev 2019-01-07 07:02:05 följande:

    Jag har god erfarenhet av så kallad fasta. Problemet blir om du väljer att bara dricka vatten. Du kommer inte ha någon energi alls.

    Istället har jag ett förslag till dig.

    Investera i en råsaftcentrifug och börja inhandla grönsaker. Citron, spenat, grönkålsblad, ingefära, gurka, stjälkselleri.

    Drick 3-4 stora glas om dagen.

    Jag själv fastade Söndag-fredag. I 35 dagar och gick ner från 115 till min vikt idag, 90 kg. Jag var förvånad hur lätt kroppen förändrades.

    På lördagarna hade jag en riktig fest dag. Då åt jag en jättemiddag på allt jag var sugen på. Jag åt tills jag inte orkade mer. Senare på kvällen åt jag snacks tills jag inte orkade mer.

    Lycka till


    Detta var ungefär 3 år sedan jag körde på detta sätt. Jag har lyckats hålla min vikt genom att fortsätta på periodisk fasta varje dag genom att hoppa över frukosten. Jag mår mycket bättre genom periodisk fasta trots att folk i min närhet varnade mig för detta. Problemet var att dem inte testat metoden själva.
  • Anonym (Sund kost)
    Äldre 7 Jan 08:43
    #6
    Tays skrev 2019-01-07 07:58:27 följande:

    Du verkar uppenbarligen ha missat delen av mitt inlägg där negativa kommentarer undanbedes. Periodisk fasta är otroligt vanligt och man får inte glömma att olika metoder passa olika människor. Vi alla har olika förutsättningar och vissa kan enkelt gå ner i vikt medans andra kämpar på som bara den. Detta är metoden jag har valt och är man inte intresserad utav att stötta det så behöver man heller inte skriva :)


    Det fanns inget negativt i mitt inlägg. Mer motsatsen: att hitta något som gör att man mår bra livet ut, istället för kortsiktigt. Varför många kämpar, som du nämner, är just för att folk är ute efter quick fixes. Äter man sunt och rätt behöver man inte banta eller fasta någonsin.
  • Äldre 7 Jan 08:49
    #7
    Anonym (Sund kost) skrev 2019-01-07 08:43:27 följande:

    Det fanns inget negativt i mitt inlägg. Mer motsatsen: att hitta något som gör att man mår bra livet ut, istället för kortsiktigt. Varför många kämpar, som du nämner, är just för att folk är ute efter quick fixes. Äter man sunt och rätt behöver man inte banta eller fasta någonsin.


    Absolut! Men denna tråden handlar om att uppnå viktnedgång genom fasta.
  • Äldre 7 Jan 08:53
    #8
    Cartellino Rosso skrev 2019-01-07 08:19:25 följande:

    Detta var ungefär 3 år sedan jag körde på detta sätt. Jag har lyckats hålla min vikt genom att fortsätta på periodisk fasta varje dag genom att hoppa över frukosten. Jag mår mycket bättre genom periodisk fasta trots att folk i min närhet varnade mig för detta. Problemet var att dem inte testat metoden själva.


    Wow! Så inspirerande att läsa :) Jag tror att det viktiga är att hitta något som passar för en själv och ens kropp. Hur kände du dig under fastedagarna? Hur var det med träning under tiden?
  • Äldre 7 Jan 21:57
    #9

    Första fastedagen är gjord och det var inga konstigheter. Känner hunger nu fram mot kvällen och har lite lätt huvudvärk men annars har det vart lugnt. Har druckit ca 2 liter vatten samt 3 koppar te. Värmen gör gott :) På lunchen blev det 60 minuters powerwalk.

    Vägde in mig imorse på 77 kg och med ett midjemått på 90 cm. Kommer köra vägning och mätning varje måndag!

  • Anonym (Nytt år, ny kropp)
    Äldre 7 Jan 22:06
    #10
    +1

    Hänger på här

  • Äldre 8 Jan 02:01
    #11

    Grattis till första dygnet!

    Hur ser kommande dygn ut matmässigt, dryck inkluderat.

    Hur många mål mat kommer du äta?

    För att öka förbränningen ytterligare kan du börja dricka

    3tsk äppelcidervinäger blandat med 3dl vatten 1-2 gång per dygn. Jag upplever även bättre mättnadskänsla.

    Te är bara bra, speciellt grön te, jag dricker även hemmagjord kycklingbuljong och hemmapressad jouise som jag nämnt tidigare.

    Powerwalk är inte nödvändigt då du bränner relativt lite. Runt 100-300 extra kalorier kommer du max kunna bränna utöver de 2000-2500 kalorier du redan bränner under fastan. Det kommer bara göra dig tröttare.

  • Anonym (varia­nt)
    Äldre 8 Jan 02:17
    #12
    +1

    Jag kör calorie cycling sedan September med avbrott över jul och nyår. Jag har gått ner 15 kg på det men jag kör bara lite försiktigt. Jag har ingen helfaste-dag och bara en fjärdedelsdag i veckan.

  • Äldre 8 Jan 07:32
    #13
    Cartellino Rosso skrev 2019-01-08 02:01:56 följande:

    Grattis till första dygnet!

    Hur ser kommande dygn ut matmässigt, dryck inkluderat.

    Hur många mål mat kommer du äta?

    För att öka förbränningen ytterligare kan du börja dricka

    3tsk äppelcidervinäger blandat med 3dl vatten 1-2 gång per dygn. Jag upplever även bättre mättnadskänsla.

    Te är bara bra, speciellt grön te, jag dricker även hemmagjord kycklingbuljong och hemmapressad jouise som jag nämnt tidigare.

    Powerwalk är inte nödvändigt då du bränner relativt lite. Runt 100-300 extra kalorier kommer du max kunna bränna utöver de 2000-2500 kalorier du redan bränner under fastan. Det kommer bara göra dig tröttare.


    Tack!

    Jag kommer äta tre mål mat, frukost lunch och middag. Dryckmässigt blir som på fastedagen. Jag börjar dagen med ett glas av ljummet citronvatten och äppelcidervinäger dricker jag innan lunch :)

    Powerwalken är bara för att hålla mig sysselsatt och för att få lite frisk luft under dagen. Jag har ett väldigt stilla sittande jobb så det ger faktiskt mer energi än vad det tar.
  • Äldre 8 Jan 07:34
    #14
    Anonym (variant) skrev 2019-01-08 02:17:01 följande:

    Jag kör calorie cycling sedan September med avbrott över jul och nyår. Jag har gått ner 15 kg på det men jag kör bara lite försiktigt. Jag har ingen helfaste-dag och bara en fjärdedelsdag i veckan.


    Stort grattis till din resa, grymt jobbat! :)

    Hur ser ditt upplägg ut? En period med mindre kalorier och sedan en ätardag?
  • Anonym (varia­nt)
    Äldre 8 Jan 16:39
    #15
    Tays skrev 2019-01-08 07:34:28 följande:
    Stort grattis till din resa, grymt jobbat! :)

    Hur ser ditt upplägg ut? En period med mindre kalorier och sedan en ätardag?
    Tack. Jag har lång väg kvar men det känns som att det går att genomföra.

    Just nu är mitt upplägg 3 dagar med 100% kalorier, sedan 1 dag med 75% kalorier, sedan 1 dag med 50%, sedan 1 dag med 25% sedan 1 dag med 50%, en dag med 75% och 3 dagar med 100%  I februari ska jag testa att ta bort en 100%-dag och lägga till en 0%-dag och en 25%-dag och se vad som händer. Det blir ju aldrig riktigt 0% eftersom te och buljong också innehåller kalorier.
  • Äldre 9 Jan 08:21
    #16
    Anonym (variant) skrev 2019-01-08 16:39:29 följande:

    Tack. Jag har lång väg kvar men det känns som att det går att genomföra.

    Just nu är mitt upplägg 3 dagar med 100% kalorier, sedan 1 dag med 75% kalorier, sedan 1 dag med 50%, sedan 1 dag med 25% sedan 1 dag med 50%, en dag med 75% och 3 dagar med 100%  I februari ska jag testa att ta bort en 100%-dag och lägga till en 0%-dag och en 25%-dag och se vad som händer. Det blir ju aldrig riktigt 0% eftersom te och buljong också innehåller kalorier.


    Härligt! Så skönt när man har kommit igång och man märker att de man jobbar för kommer närmare :)

    Spännande upplägg! Aldrig hört någon som kört så innan. När du kör 100% kalorier hur mycket ligger du på då?
  • Äldre 14 Jan 08:21
    #17

    Första veckan är gjord utan några konstigheter. Fastan är en utmaning när man är i sociala sammanhang men det får vara så helt enkelt. Träningen under veckan har bestått av 6 långa powerwalks och två pass styrketräning.

    Vikt: 74 kg

    Mått midja: 85 cm

  • Wed 3 Jun 2020 08:56
    #18

    Hur funkade det att fasta? Jag tänkte köra en sådan variant nu ????

Svar på tråden Börjar fasta varannan dag! Start 7/1