• Anonym (Trådstarten)

    Lägg förskolepersonalens studiedagar under lov!

    Detta är en uppföljning av tråden som handlar om skollärare. Den här tråden handlar om FÖRSKOLEPERSONAL.

    Jag förstår inte att det fortfarande är tillåtet att dagis:

    1. Håller stängt flera arbetsdagar per år pga "studiedagar"

    2. Håller stängt 5 veckor i sträck på sommaren.

    3. Håller stäng under mellandagarna och även 2,3,4 januari.

    Vi hänvisades till jourdagis under mellandagarna och hela förra veckan. Det blir som en extra inskolning och det finns inte en chans att min 3-åring skulle gå med på att stanna på ett okänt ställe med okända människor ens en dag.

    Varför är det en mänsklig rättighet att dagispersonalen har ledigt när det passar dem och inte när det passar föräldrar som inte har lov? Är det någon som drivit frågan i sin kommun?

  • Svar på tråden Lägg förskolepersonalens studiedagar under lov!
  • Anonym (Marie)

    Jag kan hålla med dig om att det ställer till problem. Vi har varit tvungna att ta ledigt hela lovet för våra barn klarar inte heller att lämnas till främlingar. Tur vi har sparade dagar.

  • Anonym (...)

    Jag fattar det inte heller. Inte direkt kundvänligt beteende, och det borde kosta samhället en hel del. Det finns ju i normala fall även möjlighet att personal jobbar över kvällstid, vilket är vanligt t.ex. om man ska inventera lager eller liknande samtidigt som man var en pågående verksamhet på dagarna.

    Vi blir hänvisade till alternativa förskoleplatser, där barnen ska gå på ett nytt ställe, med ny personal och andra barn. Dvs ett ickealternativ för de allra flesta föräldrar.

  • Anonym (Trådstarten)
    Anonym (Marie) skrev 2019-01-07 16:38:29 följande:

    Jag kan hålla med dig om att det ställer till problem. Vi har varit tvungna att ta ledigt hela lovet för våra barn klarar inte heller att lämnas till främlingar. Tur vi har sparade dagar.


    Exakt! Och sen säger de att "nä men det är ändå så få barn som kommer" Ja eller hur? Inte lämnar man ungarna till främlingar på ett jourdagis på andra sidan av kommunen,och det driver mig till vansinne att man är helt maktlös som förälder.
  • Anonym (Sanna)

    Har efter att ha haft gäng par barn i barnomsorgen lärt mej hur det fungerar.

    - Förskolan är en skola och barnen är där för att lära sej saker. Dom är inte där för att föräldrarna behöver barnpassning när dom jobbar. Något så nedlåtande som att passa barn ägnar sej inte förskollärare åt.

    - All personal ska vara pedagogiskt utbildad annars klarar dom inte av sitt jobb. Erfarenhet och en trygg famn är ingenting värt om du inte har förskollärarutbildning. Inga problem att byta ut hela personalstyrkan mot unga nyutexaminerade som kan byta blöja på pedagogiskt sätt. Att det sen måste kallas in extrapersonal för att det inte fungerar har inget med att dom är oerfarna att göra. Dom är ju  utbildade vilket vi föräldrar ska vara tacksamma för.

    - Föräldrar förväntas ta ledigt när skolan har stängt. Att dom flesta föräldrar bara har 5 veckors semester och vill ta ut den vid andra tillfällen än när förskolan stängt ställer dom sej helt oförstående till. Vad då barn behöver också ledigt är deras argument. Och ja visst behöver dom det, men att Agda 2 år inte bryr sej om i fall hennes föräldrar tar sin semester på skollovet eller ett par veckor senare förstår inte förskollärare. Dom vill ju vara ledig då ju. Det är alltid viktigare att tillgodose personalens önskemål om ledighet än din egen familjs.

    - Att någon kan ha önskemål om att få hämta sina barn efter kl 18 ställer sej förskolan helt oförstående till. Dom har helt missat att arbetstiderna i dag varierar. Av någon anledning tror dom att personer som jobbar i affärer eller inom vården eller något annat yrke med senare arbetstider per automatik har någon anhörig kopplad till sej som kan hämta för att förskolepersonalen går hem då. Inte sällan hör man att det är misshandel att ha sina barn så länge på förskolan. Det gäller även om barnet lämnas kl 15 på eftermiddagen. Motsvarande gäller aldrig om barnets slits upp tidigt och lämnas kl 6 under förutsättning att barnet hämtas senast kl 18. Till nåds kan det finnas kanske ett dagis som har öppet kvällstid. Utnyttjar man det måste man veta vilket besvär man åsamkar personalen.

    - Utvecklingssamtalen ska tas på största allvar. Att man varje dag vid hämtning och lämning stämt av hur dagen har varit och redan sett till att få all information om hur ens barn har det och vad som hänt spelar ingen roll. När det är utvecklingssamtal kommer man. Punkt!.

  • Anonym (Fsklärare)

    Varför? Jo, för att det är inte den ENSKILDA FÖRSKOLAN som är skyldig att tillhandahålla barnomsorg, utan det är kommunen. Alltså skulle alla förskolor i en kommun kunna hålla stängt så länge det finns en förskola som har öppet för er.

    Sedan är det ju synd att ni tydligen valt en förskola/kommun där man verkar bry sig lite om barnens bästa. Vi är två förskolor som samarbetar alla studiedagar och semestertider. Varannan sommar/jul är vi på respektive förskola och grundregeln är att det måste finnas ordinarie personal från båda förskolorna alla dagar. Vanligtvis ska båda förskolorna ha minst två pedagoger var (beroende på antal anmälda barn) som barnen och föräldrarna känner igen. Studiedagarna infaller alltid på samma vecka hos oss, ena förskolan har på måndagen och den andra på fredagen, och vi tar då emot varandras barn vilket alltid har gått bra.

  • Anonym (myndigheterna)

    Det är kommunerna och skolverket som gjort upp riktlinjerna för hur förskolan ska fungera.Inget som personalen bestämt.

  • Anonym (Fsklärare)

    Men oj, vilket fruktansvärt nedlåtande inlägg. Helt otroligt att du ens kunnat lämna dina barn på så fruktansvärda verksamheter.

    Och du, de flesta inom förskolan har också 5 veckors semester, som vi också vill ta ut under sommar och jul när våra egna barn är lediga.

    Just det, nej, om förskolan stänger 18 kan man inte bara önska om att hämta 18:30 hur som haver. Då får man ansöka hos kommunen vilket är fullt möjligt om man nu behagar att anstränga sig lite. I min kommun har vi flexibel omsorg som innebär att när förskolorna stänger 18:00 tar en annan verksamhet över. Och vet ni varför vi har den? Jo, för att minst två föräldrar har meddelat behov av detta till kommunen och då är de SKYLDIGA att ordna det.

    Förresten, jag bryr mig inte ett dugg om man kommer på utvecklingssamtalet eller inte. Tycker själv att de ofta känns överflödiga. Men enligt läroplanen måste vi erbjuda det minst en gång per år. Typ som att någon som sitter i kassan måste fråga om man vill ha kvittot. Man kan gott tacka nej.

  • Anonym (Fsklärare)
    Anonym (Fsklärare) skrev 2019-01-07 18:37:12 följande:

    Men oj, vilket fruktansvärt nedlåtande inlägg. Helt otroligt att du ens kunnat lämna dina barn på så fruktansvärda verksamheter.

    Och du, de flesta inom förskolan har också 5 veckors semester, som vi också vill ta ut under sommar och jul när våra egna barn är lediga.

    Just det, nej, om förskolan stänger 18 kan man inte bara önska om att hämta 18:30 hur som haver. Då får man ansöka hos kommunen vilket är fullt möjligt om man nu behagar att anstränga sig lite. I min kommun har vi flexibel omsorg som innebär att när förskolorna stänger 18:00 tar en annan verksamhet över. Och vet ni varför vi har den? Jo, för att minst två föräldrar har meddelat behov av detta till kommunen och då är de SKYLDIGA att ordna det.

    Förresten, jag bryr mig inte ett dugg om man kommer på utvecklingssamtalet eller inte. Tycker själv att de ofta känns överflödiga. Men enligt läroplanen måste vi erbjuda det minst en gång per år. Typ som att någon som sitter i kassan måste fråga om man vill ha kvittot. Man kan gott tacka nej.


    Som svar på Sannas inlägg btw.
  • cosinus

    Jag lyckades få igenom att stängnings-dagarna / studiedagarna lades under skolornas lov. Det brukade då i praktiken bli en dag på höstlovet, en på sportlovet, en direkt skolorna slutat och en precis innan de började. Jättebra för har man skolbarn också är man inte jättesugen på att först pussla hela höstlovet och sen är dagis stängt veckan efter.

    Jag frågade rektorn om det inte gick att se över och se det gick jättebra. Så terminen efter var det fixat.

    När det gäller de jour-öppna förskolorna är det ju tyvärr alltid så att det blir jobbigt för en del barn. Har man tur får de med någon ordinarie personal men har man väldigt känsliga barn och vet att man behöver jobba en stor del av tiden det är jourverksamhet skulle jag satsa på en större förskola eller två som samarbetar. Brukar inte sällan vara den största förskolan inom sitt skolområde som blir den som håller öppet på sommaren.

  • Anonym (Blir ledsen)

    Men om inte förskolorna ska kunna stänga på sommaren och runt jul blir det problem. När ska personalen kunna ta ut sin ledighet är det tänkt? Har ibte förskolepersonalen rätt att ta ut föräldradagar precia som andra föräldrar eller hur tänker ni? De har lika stor rätt som alla andra att ha ledigt. Men för all del..... ta bort all sommarsemester och annan ledighet så lär ni få annat att gnälla över. Då lär det inte finnas någon som vill jobba inom förskolan och då måste ni pussla ännu mer än nu. Sist jag kollade var förskolepersonalen inte slavar utan de är anställda på precis samma villkor som all annan personal i Sverige.

    Sedan är det inte en mänsklig rättighet att ha barnen på dagis utan vi lever i ett samhälle där det finns folk som förväntar sig att ändra ska ta hand om ens barn.

Svar på tråden Lägg förskolepersonalens studiedagar under lov!