• Äldre 8 Jan 07:36
    880 visningar
    10 svar
    10
    880

    Jag socanmälde våra grannar. Gjorde jag rätt?

    Grannarna ovanför oss har väsnats non stop i flera års tid. Igår gjorde jag en anmälan och jag har dåligt samvete, men samtidigt står jag inte ut längre.

    1. Under förra sommaren ägnade ungarna en stor del av sin tid ute på balkongen. Detta märktes genom att det dundrade och skreks hela tiden utanför och när jag tittade ut så såg jag att de kastade ner saker från balkongen som landade både på marken och på vår balkong. Saker de kastade ner vad bland annat en "hel stol" som var i flera stora trädelar. Leksaker av alla slag. Papper från rullar och glas. En annan grannes hund hade klivit i glaskrossen och skurit upp tassen. Det som förvånade mig mest var att ingen vuxen sa till barnen. Vid tillfället var barnen 2 och 4 år. Jag skulle inte våga ha så små ute själva på balkongen ens.

    1. Det väsnas hela tiden dygnet runt förutom när de sover.. vilket är väldigt oregelbundna tider. På somrarna när barnen inte är på fsk är det värst. De kan leka och gorma timtal under nätterna.

    2. Mamman gör inte så mycket annat än att skrika på barnen. Skrik hela tiden. Jag hör det såväl att jag verkligen hör ordagrant vad hon skriker men eftersom de pratar ett annat språk så förstår jag inte.

    3. Jag misstänker att ungarna aldrig gör saker. Jag har aldrig under de 6 år som de haft barn sett dom gå ut med barnen till en lekpark. Ja men är verkligen aldrig. Jag är ute med mina barn vare dag och ibland flera gånger så OM de skulle vara ute borde ja stött på dem. Jag misstänker att de sitter instängda i lägenheten 24/7 Med undantag för förskola.

    4. Väldigt ofta hör vi föräldrarna gräla.

    I förrgår kväll hände något så absurt. Klockan var 23.30 Och de hade hoppat och sprungit non stop i 2h. Så ja bestämde mig för att gå upp och säga till för mina barn behöver sova den tiden. Då öppnar pappan och de två barnen som inte ens har pyjamas på. När jag säger att det vore bra om de kan vara tysta åtminstone på nätterna så säger han "Ja förlåt men det var han" och PEKAR på sitt 2-3åriga barn. Vem gör ens så? Som att det är barnens fel att de är uppe och leker mitt i nätterna?

    Tycker ni att jag gjorde rätt? Det är ju inte så allvarligt att de håller på med droger eller så... Men finns det inga krav rörande rutiner för sina barn eller åtminstone ta dem till e lekpark en gång i månaden?

  • Svar på tråden Jag socanmälde våra grannar. Gjorde jag rätt?
  • Bananb­öjaren
    Äldre 8 Jan 08:01
    #1

    Vad tror du själv, tycker du dom verkar ha kol på läget?

  • Äldre 8 Jan 08:31
    #2

    Det verkar inte stå rätt till...

    Vi har också grannar som aldrig tar ut sina barn, men de väsnas inte på natten iaf. Hur orkar man ha ungarna inne jämt?!

  • Äldre 8 Jan 10:18
    #3

    Ja i detta fall låter det som en anmälan är på sin plats. Stackars barn säger jag.

  • Äldre 8 Jan 11:08
    #4

    Anmäl störningarna till hyresvärden också, eller föreningen om det är bostadsrätt.

    Om det går kan du ju försöka spela in oljudet och föra listor över när var hur störningarna sker. Sådant är nästintill nödvändigt för en hyresvärd ska ta tag i ett störningsärende på allvar.

  • Äldre 8 Jan 12:55
    #5
    Zakopane skrev 2019-01-08 11:08:58 följande:

    Anmäl störningarna till hyresvärden också, eller föreningen om det är bostadsrätt.

    Om det går kan du ju försöka spela in oljudet och föra listor över när var hur störningarna sker. Sådant är nästintill nödvändigt för en hyresvärd ska ta tag i ett störningsärende på allvar.


    Jag har pratat med hyresvärden flertalet gånger. De säger att de inte kan göra så mycket åt oväsendet på dagarna trots att det är helt onormalt oväsen. Jag tänker Att lite får man tåla om man bor i hyresrätt men detta är helt sinnessjukt. Mest bekymrad är jag över att barnen aldrig får komma ut och leka. Mina barn skulle också väsnas sådär och klättra på väggarna om de aldrig fick vara ute. Jag har senaste månaden börjat spela in ljud som är efter kl 22 och han som har hand om störningar har vart på semester men ska kontakta mig denna vecka.
  • Äldre 8 Jan 13:00
    #6
    Bananböjaren skrev 2019-01-08 08:01:12 följande:

    Vad tror du själv, tycker du dom verkar ha kol på läget?


    Nej. Annars hade jag inte anmält. Men ofta när jag hör om anmälningar så är det för att man misstänker att alkohol eller droger är inblandat. Jag ville veta om andra tycker att jag överreagerar. De gör väl i grund och botten inget som anses olagligt.

    Jag berättade läget för hon på soc och frågade om det är grund för en anmälan och hon sa att hon ville ta emot det som en anmälan så någon relevans måste det ju ha.
  • Äldre 8 Jan 13:04
    #7
    SI12344 skrev 2019-01-08 08:31:56 följande:

    Det verkar inte stå rätt till...

    Vi har också grannar som aldrig tar ut sina barn, men de väsnas inte på natten iaf. Hur orkar man ha ungarna inne jämt?!


    Ja det undrar jag med. Jag förstår inte hur man ens orkar ha dom uppe till sent på nätterna. Det är ju fördelaktigt med rutiner både för barnen och oss vuxna. Jag uppskattar min och sambons egentid efter att barnen har gått och lagt sig. Men vi tänker kanske olika...
  • Äldre 8 Jan 19:43
    #8

    Jag har förhandsbedömt liknande anmälningar från hyresvärd. Tycker det är bra att du pratar med hyresvärd och soc. Soc kanske redan känner till familjen och detta är en pusselbit som hjälper dem motivera föräldrarna att ta emot lite stöd. Eller så blir de lite skrämda av anmälan och försöker skärpa sig!

  • Äldre 8 Jan 20:01
    #9

    Nej, du gjorde verkligen inte rätt! Fattar inte hur man ens kommer på tanken att anmäla en familj till soc för sånna saker. Det är fan ta mig inte konstigt att anmälningarna ökar när man ser vilka jävla skitsaker folk anmäler för.

  • nernu
    Äldre 8 Jan 20:30
    #10
    Vujt skrev 2019-01-08 20:01:01 följande:

    Nej, du gjorde verkligen inte rätt! Fattar inte hur man ens kommer på tanken att anmäla en familj till soc för sånna saker. Det är fan ta mig inte konstigt att anmälningarna ökar när man ser vilka jävla skitsaker folk anmäler för.


    Det är precis såna här anmälningar som är bra. När föräldrarna är sönderknarkade och slår sina barn är det ofta redan för sent. Om någon hade anmält tidigare hade det kanske inte behövt gå så långt. Den här familjen kanske behöver hjälp med lite samtal så de kan ge barnen bättre rutiner och mer säkerhet. Det är väl jättebra?
Svar på tråden Jag socanmälde våra grannar. Gjorde jag rätt?