• Äldre 9 Jan 00:17
    124 visningar
    8 svar
    8
    124

    Hjälp med mat

    Min son fyller 6 månader snart och jag undrar vad barn som är 6 månader äter? Kan ni berätta lite vad man ska ge till en 6 månaders bebis, tex. Gröt välling, osv och hur mycket han ska äta, vilken sorts gröt eller välling isåfall

  • Svar på tråden Hjälp med mat
  • Äldre 9 Jan 04:54
    #1
    Amerika321 skrev 2019-01-09 00:17:25 följande:

    Min son fyller 6 månader snart och jag undrar vad barn som är 6 månader äter? Kan ni berätta lite vad man ska ge till en 6 månaders bebis, tex. Gröt välling, osv och hur mycket han ska äta, vilken sorts gröt eller välling isåfall


    Har en son som oxå blir 6 månader snart och jag ger honom smakportioner (några teskedar) med gröt, yoghurt, barnmat. Välling har han inte fått än men tänkte börja med det snart. Viktigt är att man inte ger för mkt i början då deras små magar kan kollapsa. Har även gett honom lite päronjuice (som är till 4 månaders)
  • Äldre 9 Jan 04:56
    #2
    Amerika321 skrev 2019-01-09 00:17:25 följande:

    Min son fyller 6 månader snart och jag undrar vad barn som är 6 månader äter? Kan ni berätta lite vad man ska ge till en 6 månaders bebis, tex. Gröt välling, osv och hur mycket han ska äta, vilken sorts gröt eller välling isåfall


    Jag har gett honom gröt som är till 4 månaders bebisar.
  • Sharpe­r
    Äldre 9 Jan 07:07
    #3

    Allt du äter i princip kan han smaka på. Var försiktig med saltet bara när det blir större mängder mat (portioner). Pröva med lite plockmat tex leverpastej i små bitar, ägg, smörgås som han kan plocka/leka med själv:)

  • Äldre 9 Jan 17:14
    #4

    Allt utom saltad mat, honung och gröna bladgrönsaker. Jag gjorde puré av t.e.x broccoli, morötter, potatis och frös in i kuber och tog fram eftersom. Gör du egen gröt behövs extra järn i form av paltbröd nersmulat i gröten. När de fått några tänder går lite grövre mat äta också. Men har bebben inte ätit alls innan får man börja med små smaksensationer och öka försiktigt.

  • Äldre 9 Jan 23:06
    #5

    Han får nu gröt som är för fyra månader och frukt puré.

    Ska jag mosa broccoli till exempel sen lägga in i kuber och frysa. Sen när jag tar fram hur värmer man det då? Ska jag lägga in de på mikro eller?

  • Äldre 11 Jan 16:54
    #6
    Amerika321 skrev 2019-01-09 23:06:30 följande:
    Han får nu gröt som är för fyra månader och frukt puré.
    Ska jag mosa broccoli till exempel sen lägga in i kuber och frysa. Sen när jag tar fram hur värmer man det då? Ska jag lägga in de på mikro eller?
    Vi blandade nån kub av varje sort och värmde i mikron.
  • Äldre 12 Jan 19:49
    #7

    Kan jag dela ett ägg i små bitar och ge till honom? Är rädd att de fastnar i halsen.

  • Äldre 12 Jan 20:04
    #8
    Amerika321 skrev 2019-01-12 19:49:53 följande:
    Kan jag dela ett ägg i små bitar och ge till honom? Är rädd att de fastnar i halsen.
    Ja, det går bra. Men bara lite, inte ett helt ägg i den åldern.
Svar på tråden Hjälp med mat