• Äldre 9 Jan 19:59
    244 visningar
    8 svar
    8
    244

    Sova i egna rum!

    Hej!

    Vi har tre barn, en på snart 4 månader, en 4åring och en snart 3åring. Pga att min mam jobbar mycket kväll så har jag ofta läggningen själv, av lathet och för att göra allt smidigare har jag läst godnattsaga i vår säng o sen låtit barnen somna där. Min son på snart 3 har alltid varit väldigt mammig och vaknar så fort jag försöker bära in honom och gråter och skriker efter mamma. Då jag ofta inte orkar ta striden har jag låtit honom sova bredvid oss vilket nu gör det jättesvårt att få honom sova i sin säng i sitt rum, storasyster går Att få sova i sin säng även om hon oftast vaknar och kommer in till oss. Ni med damma problem. Hur har ni fått barnet sova i sitt rum? Min man sover numera alltid på soffan då vi inte får plats alls i vår säng. Jag vågar inte ha bebisen där då syskonen ligger där och vi alla sover dåligt. Hur ska vi hjälpa sonen att sova i sitt egna rum?

  • Svar på tråden Sova i egna rum!
  • Anonym (Sara)
    Äldre 9 Jan 20:08
    #1

    Enklast hade ju varit att lägga in en madrass på golvet i samma rum och låta någon/några ligga där.

  • Äldre 9 Jan 20:15
    #2

    Flytta in sonens säng i ert sovrum? Köp till en 90-säng och ställ bredvid eran?

  • Anonym (Mygg)
    Äldre 9 Jan 20:26
    #3

    Vi har inte lyckats helt än. Barnen är 6 och 9 år Båda har mycket mardrömmar i perioder.

    Extrasäng (90 cm) i sovrummet har vi löst det med. 9åringen sover oftast i sitt eget rum nu för tiden men det händer att båda ungarna trängs i 90sängen.

  • Anonym (Kiki)
    Äldre 9 Jan 20:46
    #4

    Det har inte löst sig helt än, min yngsta sover fortfarande i min säng och han är 10 år. I perioder han han valt soffan som står bredvid min säng och några få nätter har han sovit i egen säng. De andra har själv valt när de velat sova i egen säng och de flesta har varit 7-10 år när de börjat sova helt i eget rum.

  • Anonym (Bonus­mamman­)
    Äldre 9 Jan 21:11
    #5

    Vi hade det kämpigt med bonusdottern i flera år, men det var värt att ta kampen för nu sover alla hela nätterna. Äntligen.

    Vi började med att hon skulle somna i sin säng på kvällarna. Inga kompromisser där utan nu är det det som gäller. Vi låg bredvid då i början.

    Hon vaknade fortfarande och skrek på nätterna och ville bli hämtad.

    Hon var 4,5 år så vi förklarade att om hon var tyst och smög in till oss fick hon sova emellan. Om hon vaknade och skrek fick hon somna om i egen säng igen. Vi gick då in och nattade om henne. Det tog ett par månader sen satt den rutinen (sen kunde/kan hon fortfarande vara ledsen ibland, mardrömmar och sjukdom, men det hörs det liksom skillnad på jämfört med arg-vrålen). Det var skönt att slippa vakna till skrik varje natt och behöva gå upp.

    Efter ett tag la vi en madrass på golvet i vårt rum och förklarade att det blir så varmt och trångt i sängen nu när hon var så stor (plus att det var i somras). Hon var 5,5 år då.

    Det funkade utmärkt.

    I höstas hade hon hosta på nätterna i några dagar, och för att nån av oss skulle få sova sa vi att hon får sova i sin säng nu. (Vi turades om att gå upp och hjälpa henne med hostan ofc). Sen efter det så fortsatte hon att sova i sin säng hela nätterna. 6 år.

    Jag tror vi hade kunnat få till det tidigare :)

    Hör är mina tips sammanfattade:

    -förklara förändringen för barnet flera gånger och berätta varför; att alla måste få sova bra (varmt, trångt, skrik, hosta etc)

    - konsekvent somna i sin säng (funkade inte att ge efter och tillåta henne att somna i vår ibland, då var det 45 min utbrott dsgen efter sen)

    - madrass på golvet.

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 9 Jan 21:44
    #6

    Våra barn fick börja sova i eget rum vid ca1års ålder. Vi gjorde iordning i rummet och förberedde dem noga. Vi hade kvällsmys med saga och så.

    Första veckan var det jobbigt. De skrek och grät. Vi gick in till dem hela tiden och visade trygghet , kärlek och berömde dem för att de var duktiga. De fick en trygghet i sig att det här klarar jag.

    Sedan dess sov de i sina sängar. Var det någon som vaknade på natten så gick någon av oss in till dem och var där tills de hade somnat.

  • Äldre 9 Jan 23:47
    #7

    Läs sagan i pojkens rum varannan kväll och flickans rum varannan kväll och sluta helt med att ta det i din säng?
    Prova låta de två äldre barnen ha gemensamt sovrum, så behöver du inte flytta på något av barnen?

  • Elin P
    Äldre 12 Jan 09:29
    #8

    Jag använde mutor för att få min då 3-åriga son till egen säng och sedan mer mutor för att få in honom i eget rum. Tog ett steg i taget. Dvs först en egen liten säng bredvid vår, och flyttade sen in den i eget rum. Han fick en stjärna för en natt i egen säng och efter en vecka fick han en present som han fick välja. Funkade väldigt bra.

Svar på tråden Sova i egna rum!