• Äldre 9 Jan 21:58
    1718 visningar
    15 svar
    -1
    15
    1718

    Tar inte napp :( tips?

    Vår 11 veckors tar inte napp.

    Hel ammar och han har ett stort sug behov.

    Blir helt lugn o älskar att suga på mitt lillfinger.. vill så gärna att han ska ta napp :(

    Är det försent för honom att lära sig?

    Testat philip avent och Mam nappar..

    Han kväljer av båda!

    Några tips??

  • Svar på tråden Tar inte napp :( tips?
  • Anonym (Ee)
    Äldre 10 Jan 00:35
    #1

    För sent? Min lilla har vägrat napp. Tills hon började på förskolan, såg alla andra ha napp och ville då ha själv. Vi har alltid haft nappar hemma så nu tar hon en napp när hon känner för det. Så vid 20 månaders ålder så började hon med napp. Men det är kanske mer som en leksak eller som en "godis" som hon har lite då och då, vet inte.. :)

    Enda tipset jag kan ge är att fortsätta försöka! Testa andra märken också.

  • Anonym (Stina­)
    Äldre 10 Jan 04:29
    #2

    Båda mina barn har vägrat napp. Ångrar att jag inte stoppade in den på BB. Vi har provat alla olika srpter men det gick inte. Min äldsta tog napp vid 4 månader. Nu är hon två år och älskar sin napp, hon skulle gärna ha den jämt. Min 3 månader gamla tjej vägrar fortfarande napp. Precis som din har hon stort sugbehov, lillfinger går bra men inte nappen. Har tyvärr inga tips.. Bars fortsätta att försöka!

  • Anonym (Träna­)
    Äldre 10 Jan 07:16
    #3

    Mina 2 första barn tog aldrig nappen. Nu på min tredje bebis började jag träna mycket tidigare, vid ca 2 veckor. Hon tar den ibland och blir då jättelugn men det gäller ju att få dom att suga fast sig på nappen så att säga... kan ta 5 min av lirkande ibland, jag brukar röra den och liksom dutta på nappen med fingret och tillslut suger hon fast den. Hon är 2 månader nu. Det är inte samma sugteknik på napp som på bröstet så det kan vara lite klurigt. Träna en liten stund varje dag, jag tycker det går lättare om hon är liiiite hungrig, då får hon ha den några minuter sedan tar jag ut den och ammar. Var bara noga med taget vid amningen för det kan försämras något av napp.

  • Anonym (Träna­)
    Äldre 10 Jan 07:19
    #4

    Min tjej kväller också av nappen ibland men då är det oftast för att jag bara stoppar in den, hon gör inte det ön jag är försiktig så hon suger dig fast på den i sin egen takt. Gäller att va lite försiktig och ha tålamod :)

  • Äldre 10 Jan 07:24
    #5

    Har du provat olika storlekar? Den är kanske för stor.

  • Anonym (:))
    Äldre 10 Jan 07:49
    #6

    Min tjej tog aldrig napp eller flaska hur mycket vi än försökte. Gav upp! Rätt skönt nu att slippa avvänja :)

  • Äldre 10 Jan 08:38
    #7

    Min äldsta gillade bara nappar i latex och hatade dom i silicon. Så testa olika material också.

    Min yngsta ville inte ha napp alls, oavsett material. Visst, jobbigt ibland när han vara bebis men skönt att slippa ta fajten vid avvänjning

  • Äldre 10 Jan 12:49
    #8

    Ska testa latex !! Tack för tips!!

  • Äldre 10 Jan 21:25
    #9

    Min dotter var 6 månader när hon började med napp.

    Hade nyligen slutat amma vilket hon använde som napp.

    Hon har dock den mest när hon är trött och ska sova. Sen när hon är ledsen.

    Sen kan hon sätta den i munnen när hon tycker att hon har ätit klart.. för att spotta ut när skeden kommer och hon vill ha mer ändå.

    Hon är snart 1 år.

  • Anonym (Svala­n)
    Äldre 11 Jan 18:52
    #10

    Min dotter tog inte napp tills jag testade NUK GENIUS 0-2 månader i latex.

    Testa! Kunde ganska snart när hon var van byta till den lite större likadana 0-6 månader.

  • Äldre 23 Jan 18:55
    #11

    Testade NUK i latex, funkade!!

    TACK för tips!!!

  • Äldre 12 Feb 11:16
    #12

    Hade samma problem som du att bebis kväljdes. Men till slut, när hon var 4 1/2månad så tog hon NUK Genius silikon den som är för 0-2månader. Och körde som de tipsade på rullavagn. Nu rullavagn.nu/blogg/sa-far-du-bebisen-att-ta-napp-fyra-enkla-steg/

  • Äldre 19 Mar 23:27
    #13

    Det är samma för oss.
    Vi ville inte börja för tidigt pga av att amningen inte skulle störas. 
    Han tog napp ett tag, men nu är det totalt omöjligt. 
    Han blir ARG när han får en napp i munnen om han är ledsen.
    Vi övar lite när han är glad, men han spottar bara ut den.
    Vi har testat med philip avent och mam nappar, det var dom han ville ha i början, men nu funkar inte dom heller.

    Han vill alltid somna med flaskan, även när han är så mätt att han får kväljningar och maten riktigt stockar sej i halsen och kommer upp.
    Det är därför vi tycker att det skulle vara bra om han ibland, när han inte är hungrig, kunde trösta sej/sova med nappen.

  • Äldre 19 Mar 23:28
    #14
    +1

    Men e du bäng, varför VILL du att barnet ska ha napp. Jättebra om h*n inte tar, slippa av väningen mm. Ge bröstet och använd amningsnapp om du får ont ju.

  • Anonym (Ratio­nell)
    Äldre 22 Mar 04:28
    #15

    Varför i hela friden ger ni era barn napp? 

Svar på tråden Tar inte napp :( tips?