• Anonym (Irrit­erad)
    Äldre 10 Jan 11:30
    1046 visningar
    90 svar
    -2
    90
    1046

    Mannen lägger sig i hur jag sköter barnen

    Just nu är jag skapligt irriterad på min man som har mage att lägga sig i hur jag sköter barnen när jag är ensam med dem.

    Kanske ska börja med att säga att vi har tre barn, varav en 2-åring och tvillingar i åldern 6 månader. Jag är föräldraledig och den stora går inte på förskola eftersom vi inte hann inskola innan jag blev gravid och det avråddes från att inskola när han precis fått syskon. Jag var lite kluven inför det redan då, men övertalades av min man att det skulle gå bra hemma ändå. Nu hade jag tänkt annorlunda.

    Hur som helst så har jag svårt att få ihop det med amning av tvillingarna och storebror som springer runt som en vilde i huset. Numera sätter jag alltid på Pippi när jag ska amma eller söva tvillingarna för att då få vara ifred. Annars är det lätt hänt att situationen blir kaotisk med honom springande runt och de övertrötta tvillingarna som inte kommer ner i varv. Det kan alltså bli rätt mycket Pippi i dagsläget, vilket min man sätter sig emot och menar att jag får se till att lösa på annat sätt. Men jag har verkligen ansträngt mig för att hitta en bättre lösning! Detta är inte vad jag själv helst hade velat heller, men tyvärr nödvändigt för att få det att fungera.

    Det är så lätt att klaga på att nån annan sköter saker dåligt och borde göra bättre när man inte gör nånting själv. Jag blir så sur! Sen har han mage att säga att ?alla andra mammor klarar ju av tre barn? osv.

    Så, nu undrar jag, hur har ni trebarnsmammor löst samma situationer? Har det blivit mycket tv-tittande även hos er under en period eller hur såg det ut? Vad hade ni för life-hacks?

  • Svar på tråden Mannen lägger sig i hur jag sköter barnen
  • Äldre 10 Jan 11:36
    #1
    +1
    Anonym (Irriterad) skrev 2019-01-10 11:30:36 följande:

    Just nu är jag skapligt irriterad på min man som har mage att lägga sig i hur jag sköter barnen när jag är ensam med dem.

    Kanske ska börja med att säga att vi har tre barn, varav en 2-åring och tvillingar i åldern 6 månader. Jag är föräldraledig och den stora går inte på förskola eftersom vi inte hann inskola innan jag blev gravid och det avråddes från att inskola när han precis fått syskon. Jag var lite kluven inför det redan då, men övertalades av min man att det skulle gå bra hemma ändå. Nu hade jag tänkt annorlunda.

    Hur som helst så har jag svårt att få ihop det med amning av tvillingarna och storebror som springer runt som en vilde i huset. Numera sätter jag alltid på Pippi när jag ska amma eller söva tvillingarna för att då få vara ifred. Annars är det lätt hänt att situationen blir kaotisk med honom springande runt och de övertrötta tvillingarna som inte kommer ner i varv. Det kan alltså bli rätt mycket Pippi i dagsläget, vilket min man sätter sig emot och menar att jag får se till att lösa på annat sätt. Men jag har verkligen ansträngt mig för att hitta en bättre lösning! Detta är inte vad jag själv helst hade velat heller, men tyvärr nödvändigt för att få det att fungera.

    Det är så lätt att klaga på att nån annan sköter saker dåligt och borde göra bättre när man inte gör nånting själv. Jag blir så sur! Sen har han mage att säga att ?alla andra mammor klarar ju av tre barn? osv.

    Så, nu undrar jag, hur har ni trebarnsmammor löst samma situationer? Har det blivit mycket tv-tittande även hos er under en period eller hur såg det ut? Vad hade ni för life-hacks?


    Du gör precis vad som passar dig bäst. Minns min barndom med 5 syskon och tv tittande. Be honom ta över annars. Helt ärligt så är jobb paradis jämfört att vara hemma med barn. Tycker man är mer utmattad då. TYCKER ÄVEN ATT DIN MAN SKA SLUTA JÄMFÖRA DIG MED ANDRA.
  • Äldre 10 Jan 11:38
    #2

    Nu har ju du tvillingar och då är det inte lätt att lugna ner en vildbasare. Jag hade en baby och en tvååring. Tvååringen var som din. Jag läste sagor, och lärde mig också att gå samtidigt som jag ammade. . Men det kan ju inte du med tvillingar. Och man behöver ju lugn och ro också.

    Jag tycker du har en mycket oförstående man. Jag skulle, om jag var du, be honom att sitta stilla med tvillingarna en halvtimme samtidigt som han försöker se till att tvååringen håller sig i schack utan tv. Det kanske funkar en gång, men verkligen inte flera gånger om dagen. Vecka efter vecka. Det GÅR inte!

    Ja, många mammor klarar tre barn. Men hur många mammor har tvillingar i amningsåldern, samtidigt som de har en halvvild 2-åring? Och DESSUTOM ingen avlastning av pappan dagtid. Min son hade dagmamma 6 timmar om dagen när jag var hemma med babyn och jag kunde då ge all uppmärksamhet till babyn. När sonen hämtats så fick han och jag en stund när babyn sov. 

    Din man är en idiot. Det är DU som sköter barnen hemma, inte han! 

  • Anonym (A)
    Äldre 10 Jan 11:46
    #3
    Fotella skrev 2019-01-10 11:36:34 följande:
    Du gör precis vad som passar dig bäst. Minns min barndom med 5 syskon och tv tittande. Be honom ta över annars. Helt ärligt så är jobb paradis jämfört att vara hemma med barn. Tycker man är mer utmattad då. TYCKER ÄVEN ATT DIN MAN SKA SLUTA JÄMFÖRA DIG MED ANDRA.
    Håller med, gör det som passar bäst.
  • LFF
    Äldre 10 Jan 11:51
    #4
    Anonym (Irriterad) skrev 2019-01-10 11:30:36 följande:

    Just nu är jag skapligt irriterad på min man som har mage att lägga sig i hur jag sköter barnen när jag är ensam med dem.

    Kanske ska börja med att säga att vi har tre barn, varav en 2-åring och tvillingar i åldern 6 månader. Jag är föräldraledig och den stora går inte på förskola eftersom vi inte hann inskola innan jag blev gravid och det avråddes från att inskola när han precis fått syskon. Jag var lite kluven inför det redan då, men övertalades av min man att det skulle gå bra hemma ändå. Nu hade jag tänkt annorlunda.

    Hur som helst så har jag svårt att få ihop det med amning av tvillingarna och storebror som springer runt som en vilde i huset. Numera sätter jag alltid på Pippi när jag ska amma eller söva tvillingarna för att då få vara ifred. Annars är det lätt hänt att situationen blir kaotisk med honom springande runt och de övertrötta tvillingarna som inte kommer ner i varv. Det kan alltså bli rätt mycket Pippi i dagsläget, vilket min man sätter sig emot och menar att jag får se till att lösa på annat sätt. Men jag har verkligen ansträngt mig för att hitta en bättre lösning! Detta är inte vad jag själv helst hade velat heller, men tyvärr nödvändigt för att få det att fungera.

    Det är så lätt att klaga på att nån annan sköter saker dåligt och borde göra bättre när man inte gör nånting själv. Jag blir så sur! Sen har han mage att säga att ?alla andra mammor klarar ju av tre barn? osv.

    Så, nu undrar jag, hur har ni trebarnsmammor löst samma situationer? Har det blivit mycket tv-tittande även hos er under en period eller hur såg det ut? Vad hade ni för life-hacks?


    Säg åt mannen att alla barnen är hans ansvar en helg medan du åker bort och vilar upp dig. Efteråt kan han få ha åsikter om hur det fungerar. Eller så får han ta över föräldraledigheten helt och du får gå tillbaks till jobbet.
  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 10 Jan 11:59
    #5
    +1

    Åh vad jag är så trött på detta eviga klagande på mammor från pappor och kanske andra närstående. Typ att har man bara ett barn att ta hand om så är det inte mycket jobb utan man ska faktiskt ha ork att göra tusen andra saker om dagarna. Yeah right. Eller Har du inte hunnit städa nånting idag eller? Du har ju faktiskt bara 2 barn att ta hand om, har du bara latat dig idag?

    Man gör massor jobb om dagarna när man har barn, bara att det blir inga synliga resultat.

    Så trött jag blir på pappor SOM INTE FATTAR vilket jobb det är med barn dag ut och dag in. Testa själva att ha hand om barnen några dagar så kanske ni fattar

  • Äldre 10 Jan 12:06
    #6

    Om han tycker att du gör fel så får han ta pappadagarna och vara hemma med barnen. Eller så tar han dagarna så ni kan vara hemma båda två och hjälpas åt.

  • Äldre 10 Jan 12:07
    #7
    -1

    Har under hela barnens uppväxt haft hand om mina två barn ungefär lika mycket som deras mamma. De är nu 5 och snart 2. Visst vissa dagar får man inget gjort, då är det väl så.

    Men de allra flesta dagarna är det inga bekymmer att klämma in städ/tvätt/ fixande på huset eller vad det nu råkar vara.

  • Äldre 10 Jan 12:14
    #8

    Det går inte att skola in nu då? Jag har själv en treåring och en 6 mån, och storebror har landat lite nu, så det skulle gå att introducera nya rutiner. Annars förstår jag dig. När r storebror är på förskolanhar jag tid att amma och leka och stimulera lillan, men när storebror kommer hem hamnar allt fokus på honom.

    Amma lillan är svårt ( vid 6 mån har hon blivit mer nyfiken och kan inte komma till ro när det händer saker runtom, vilket gick tidigare) och att läsa/sjunga/leka med henne omöjligt för då kommer storebror och vill att jag leker med honom istället.

    Visst har jag tagit till tv ibland. Låt storebror leka med ett pedagogiskt spel på plattan om det känns bättre. Du har ju tvillingar och storebror hemma så jag fattar inte hur du får ihop det. Alla knep är tillåtna tycker jag!

  • Anonym (Kgkgz­kgzkh)
    Äldre 10 Jan 12:26
    #9
    Michael 310 skrev 2019-01-10 12:07:22 följande:

    Har under hela barnens uppväxt haft hand om mina två barn ungefär lika mycket som deras mamma. De är nu 5 och snart 2. Visst vissa dagar får man inget gjort, då är det väl så.

    Men de allra flesta dagarna är det inga bekymmer att klämma in städ/tvätt/ fixande på huset eller vad det nu råkar vara.


    Kul för dig. Du har aldrig satt dem framför tv:n då, utan stimulerat dem på ett pedagogiskt och utmanande sätt samtidigt som du utfört hushållsarbete?
  • Äldre 10 Jan 12:32
    #10
    +1
    Michael 310 skrev 2019-01-10 12:07:22 följande:

    Har under hela barnens uppväxt haft hand om mina två barn ungefär lika mycket som deras mamma. De är nu 5 och snart 2. Visst vissa dagar får man inget gjort, då är det väl så.

    Men de allra flesta dagarna är det inga bekymmer att klämma in städ/tvätt/ fixande på huset eller vad det nu råkar vara.


    Så du flaskade tvillingar och samtidigt hade du full uppmärksamhet för en tvååring på ett pedagogiskt sätt?
Svar på tråden Mannen lägger sig i hur jag sköter barnen