• Anonym (Förvi­rrade frun)
    Äldre 11 Jan 09:49
    1931 visningar
    61 svar
    -1
    61
    1931

    Från monogami till öppet/poly – går det?


    Jag önskar råd från er som lever på annat sätt än i monogama relationer. Jag är gift i en bra relation sedan 30 år. 3 vuxna söner och ett gott liv tillsammans med min man som jag verkligen trivs med. Okej sexliv om än inte så upphetsande längre.


    Sedan fem år tillbaka har min sexlust ökat enormt, känner mig som en tonårskille i huvudet. I takt med det har en allt starkare längtan börjat växa hos mig att uppleva mer av sex och erotik, med andra än min man. Så här i femtioårsåldern känner jag att livet är kort, ingen vet hur långt det blir. Det finns så mycket jag inte varit med om.


    Jag har lagt fram en trevare om att öppna upp vårt förhållande men det gjorde min man ledsen och osäker ? han vill bara vara med mig. Jag vill inte gå bakom hans rygg och riskera att såra honom som betyder så mycket för mig. Jag vill fortsätta leva tillsammans.

    Men samtidigt känner jag ett stort begär efter att få utforska mig själv och min egen sexualitet. Jag vill uppleva sexuella, kärleksfulla relationer med andra människor. Hur detta skulle se ut vet jag inte men förmodligen inte en ny monogam relation. Så, hur går man vidare i denna situation? Tacksam för råd och tips från er som gjort en liknande resa eller lever era liv på andra sätt.


  • Svar på tråden Från monogami till öppet/poly – går det?
  • Äldre 11 Jan 10:27
    #1

    Jag förstår dig det är svårt när han inte vill ha öppet förhållande är på samma situation och svårt att ta beslut. Försöker hitta någon att prata med men inte många som förstår det. Men som sagt livet är kort.....

  • Äldre 11 Jan 10:48
    #2

    Ja, det kan gå. Sen om det går tillsammans med din man är ju inte lika säkert. Nånstans kommer man till ett vägskäl och måste välja.

    Ta dig tid. Ge din man tid. Prata (om det går) med honom. Förklara. Ge honom tid att fundera. Sen kan det vara så att detta är omöjligt för honom. Då är valet ditt, och du måste bestämma hur du vill göra.

    Jag var i ett monogamt förhållande när jag accepterade att jag inte är monogam. Min kille lyssnade på mig, vi pratade och grät och han kom fram till att han inte kunde tänka sig att öppna upp. Vi valde att göra slut men förbli vänner.

    Jag är glad över mitt beslut. Jag har utvecklats så enormt som människa under dessa år! Och har fått uppleva så mycket fin kärlek. Har lärt känna många fantastiska människor.

  • Anonym (Förvi­rrade frun) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 10:53
    #3
    Fjäril Vingad skrev 2019-01-11 10:48:40 följande:

    Ja, det kan gå. Sen om det går tillsammans med din man är ju inte lika säkert. Nånstans kommer man till ett vägskäl och måste välja.

    Ta dig tid. Ge din man tid. Prata (om det går) med honom. Förklara. Ge honom tid att fundera. Sen kan det vara så att detta är omöjligt för honom. Då är valet ditt, och du måste bestämma hur du vill göra.

    Jag var i ett monogamt förhållande när jag accepterade att jag inte är monogam. Min kille lyssnade på mig, vi pratade och grät och han kom fram till att han inte kunde tänka sig att öppna upp. Vi valde att göra slut men förbli vänner.

    Jag är glad över mitt beslut. Jag har utvecklats så enormt som människa under dessa år! Och har fått uppleva så mycket fin kärlek. Har lärt känna många fantastiska människor.


    Tack för ditt insiktsfulla svar! Hur har du gjort för att hitta likasinnade när du utvecklat denna sida av dig själv. Är okända trakter för mig som just nu mest är förvirrad av mina egna känslor.
  • Äldre 11 Jan 11:04
    #4

    Du kan skriva pm till mig så kanske vi kan prata om.det tillsammans försöker att hitta någon som mig

  • Anonym (Förvi­rrade frun) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 11:19
    #5
    Enikk skrev 2019-01-11 11:04:33 följande:

    Du kan skriva pm till mig så kanske vi kan prata om.det tillsammans försöker att hitta någon som mig


    Tack!
  • Anonym (Förvi­rrade frun) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 11:21
    #6

    Fjäril Vingad, när du började fundera på detta, hade du då redan träffat någon som du var attraherad av eller väcktes tankarna oberoende av andra?

  • Äldre 11 Jan 11:24
    #7

    Skulle du vara öppen för att din man hade andra kvinnor? Det känns som en förutsättning för att få honom med på noterna. Men det verkar som om din man som de flesta vill bara vara med dig och inte vare sig dela dig med andra eller själv vara med någon annan. Öppen relation är dessutom oftast väldigt ofördelaktigt för mannen då kvinnor med lätthet kan hitta en älskare medan det är mycket svårare att hitta en älskarinna. Kanske ni kan testa med partner byte lite försiktigt och se hur det går? Om han inte vill det så måste du bestämma vad som är viktigast för dig, att utforska din sexualitet eller ert förhållande för jag tror inte att du kan ha båda. Själv skulle jag gärna låta min fru få vara med andra män i mitt sällskap, jag skulle tycka det var härligt att se henne njuta men hon är inte så intresserad.

  • Äldre 11 Jan 11:25
    #8
    Anonym (Förvirrade frun) skrev 2019-01-11 10:53:41 följande:

    Tack för ditt insiktsfulla svar! Hur har du gjort för att hitta likasinnade när du utvecklat denna sida av dig själv. Är okända trakter för mig som just nu mest är förvirrad av mina egna känslor.


    Via min första polypartner lärde jag känna fler som lever flersamt. Är också med i flera grupper på FB. Där kan man stöta och blöta med andra.
  • Äldre 11 Jan 11:54
    #9
    Anonym (Förvirrade frun) skrev 2019-01-11 11:21:26 följande:

    Fjäril Vingad, när du började fundera på detta, hade du då redan träffat någon som du var attraherad av eller väcktes tankarna oberoende av andra?


    Mina vänners kommentar var: men du har ju alltid varit poly! Jag har alltid fungerat så att jag attraherats av fler, men levde då så ultramonogamt att jag tryckte undan den sidan. Det var först efter skilsmässa mm som den sidan fått leva ut.
  • Anonym (Förvi­rrade frun) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 11:58
    #10
    villhatrekant skrev 2019-01-11 11:24:08 följande:

    Skulle du vara öppen för att din man hade andra kvinnor? Det känns som en förutsättning för att få honom med på noterna. Men det verkar som om din man som de flesta vill bara vara med dig och inte vare sig dela dig med andra eller själv vara med någon annan. Öppen relation är dessutom oftast väldigt ofördelaktigt för mannen då kvinnor med lätthet kan hitta en älskare medan det är mycket svårare att hitta en älskarinna. Kanske ni kan testa med partner byte lite försiktigt och se hur det går? Om han inte vill det så måste du bestämma vad som är viktigast för dig, att utforska din sexualitet eller ert förhållande för jag tror inte att du kan ha båda. Själv skulle jag gärna låta min fru få vara med andra män i mitt sällskap, jag skulle tycka det var härligt att se henne njuta men hon är inte så intresserad.


    I teorin, absolut! Sedan hur det skulle kännas i verkligheten vet jag inte. Men jag inbillar mig att jag skulle se på honom med nya ögon om han var åtrådd av en annan kvinna. Jag tänker att det skulle ge honom nytt självförtroende och infallsvinklar på sex. Partnerbyte låter intressant men jag vet verkligen inte hur det skulle gå till - svårigheten att hitta ett lämpligt par där alla fyra klaffar och vill samma sak låter som en rejäl utmaning. Tanken att bjuda in en annan man är bara kittlande för mig, inte min man. Möjligtvis kanske han skulle acceptera en kvinna, vilket är svårare för mig. Trixigt när man levt så länge tillsammans och ett behov av utveckling dyker upp som inte passar bägge.

    Jag läser en massa om polyamori men vet inte om det just är flersamma förhållanden jag är ute efter eller om det mer handlar om sexuella vänskapsrelationer med flera män. Kanske behöver det heller inte någon etikett. Varför tror du det är svårare för en man att hitta en älskarinna än tvärt om?
Svar på tråden Från monogami till öppet/poly – går det?