• gzs
    Äldre 11 Jan 11:55
    655 visningar
    11 svar
    11
    655

    Dotter 3,5 år kräks för att slippa förskolan?

    Min älskade dotter 3,5 år har vid, vad som börjar bli, ganska många tillfällen kräkts på förskolan. Det gör att de ringer och man får hämta samt vara hemma minst dagen efter.

    Hon är inte mag-sjuk, tvärtom har hon blivit ledsen när man hämtat henne mitt i leken en halvtimme-fyrtiofem minuter senare (när man kört från jobbet och till föris). Har pratat med personalen och vi är överens om att hon gör så med vilje. Har frågat henne rakt ut en gång när jag hämtade efter en sådan incident om det var med vilje och hon svarade glatt ja. 

    Det känns inte som hon trivs på förskolan eftersom hon gör så, för att hon vet att hon får vara hemma. På förskolan har hon inte så många kompisar och jag har reagerat på att hon varit ensam eller med personalen när jag hämtat på eftermiddagen. Dotter verkar vara sär-begåvad och pratar väldigt mycket (som en 5 åring enligt pedagogerna), går att diskutera med till viss gräns, förstår saker och frågar mycket om allt (varför, hur saker funkar osv). Förskolan känns ibland som förvaring då jag inte känner att deras pedagogiska verksamhet är vad den borde vara. Hon borde stimuleras med bokstäver, siffror eller annat - har påpekat även detta och de skulle försöka börja med det lite men hon var ju för liten egentligen tyckte de. 

    Vad ska jag göra? Ska jag byta förskola? Hon står i kö till en Montessori men kommer inte få plats förrän till hösten. Ska hon byta grupp kanske? 

  • Svar på tråden Dotter 3,5 år kräks för att slippa förskolan?
  • Äldre 11 Jan 12:36
    #1

    Med vilje? Kör hon ner fingrarna i halsen och kräks eller?
    Om du/ni tror att hon gör detta med vilje så får du/ni såklart involvera BUP. Ett barn på 3.5 med bulimi är farligt!

  • gzs
    Äldre 11 Jan 12:59
    #2

    Nej hon sticker inte fingrarna i halsen utan mer klöks och kräks. Nej hon har inte bulimi för hon hetsäter inte.

  • Äldre 11 Jan 13:14
    #3

    Du bör ändå uppsöka BUP. Det faller inte inom normalspannet att inducera kräkningar vid missnöje.

  • Äldre 11 Jan 16:01
    #4

    Är det ens möjligt att göra så utan bulimi/hjälpmedel?

  • Äldre 11 Jan 16:37
    #5

    Be förskolan köpa in böcker eller köp in själv och lämna där, så att hon har något att göra. Min 2åring älskar siffror och bokstäver (är nog inte särbegåvade dock då talet är dåligt) och de har köpt in böcker speciellt för det. Svårare pussel är kanske också en bra idé..

  • Äldre 11 Jan 16:48
    #6

    Vad du ska göra? Det första tycker jag är att du bör kontakta BVC eller en barnmedicinsk mottagning. Varken du eller förskolepersonalen har väl medicinsk kompetens att avgöra att hon kräks med "vilje"? Hur går det ens till att kräkas med vilje som treåring - skriker hon tills hon kräks eller gör hon det bara?

    Det bör ju utredas om hon har något medicinskt tillstånd som gör att hon har lätt att kräkas, vad vet jag, något med magmunnen kanske. Först efter att man uteslutit att det är något fysiskt fel kan man väl börja titta på om ni bör gå vidare till BUP.

    Det verkar som om du drar slutsatsen att hon inte trivs utifrån de här kräkningarna. Kan det kanske vara möjligt att hon faktiskt trivs, men att problemet är något helt annat?

  • Äldre 11 Jan 17:06
    #7
    Annita skrev 2019-01-11 16:48:43 följande:

    Vad du ska göra? Det första tycker jag är att du bör kontakta BVC eller en barnmedicinsk mottagning. Varken du eller förskolepersonalen har väl medicinsk kompetens att avgöra att hon kräks med "vilje"? Hur går det ens till att kräkas med vilje som treåring - skriker hon tills hon kräks eller gör hon det bara?

    Det bör ju utredas om hon har något medicinskt tillstånd som gör att hon har lätt att kräkas, vad vet jag, något med magmunnen kanske. Först efter att man uteslutit att det är något fysiskt fel kan man väl börja titta på om ni bör gå vidare till BUP.

    Det verkar som om du drar slutsatsen att hon inte trivs utifrån de här kräkningarna. Kan det kanske vara möjligt att hon faktiskt trivs, men att problemet är något helt annat?


    Jag håller med. Tyvärr kan man inte alltid lita på treåringars ord, så även om hon säger att hon gör det med vilje är det långtifrån säkert. När min treåring inte vill gå till förskolan/affären/lekplatsen säger han att han inte kan gå dit eftersom det luktar bajs där. Han ser gravallvarlig ut. Det luktar inte bajs på dagis eller i affären.

    Att hitta böcker som stimulerar henne kan ni ju göra ändå, men först och främst undersöka eventuella medicinska orsaker.
  • Äldre 11 Jan 17:06
    #8
    Annita skrev 2019-01-11 16:48:43 följande:

    Vad du ska göra? Det första tycker jag är att du bör kontakta BVC eller en barnmedicinsk mottagning. Varken du eller förskolepersonalen har väl medicinsk kompetens att avgöra att hon kräks med "vilje"? Hur går det ens till att kräkas med vilje som treåring - skriker hon tills hon kräks eller gör hon det bara?

    Det bör ju utredas om hon har något medicinskt tillstånd som gör att hon har lätt att kräkas, vad vet jag, något med magmunnen kanske. Först efter att man uteslutit att det är något fysiskt fel kan man väl börja titta på om ni bör gå vidare till BUP.

    Det verkar som om du drar slutsatsen att hon inte trivs utifrån de här kräkningarna. Kan det kanske vara möjligt att hon faktiskt trivs, men att problemet är något helt annat?


    Jag håller med. Tyvärr kan man inte alltid lita på treåringars ord, så även om hon säger att hon gör det med vilje är det långtifrån säkert. När min treåring inte vill gå till förskolan/affären/lekplatsen säger han att han inte kan gå dit eftersom det luktar bajs där. Han ser gravallvarlig ut. Det luktar inte bajs på dagis eller i affären.

    Att hitta böcker som stimulerar henne kan ni ju göra ändå, men först och främst undersöka eventuella medicinska orsaker.
  • Äldre 12 Jan 13:13
    #9

    Håller med mycket som sagts redan. Att kräkas så ofta och dessutom med vilje ska tas på allvar.

    Vad gäller förskolan så ska de stimulera barnens vilja att lära. Stadietänk är förlegat så "hon är för liten" visar på föråldrad kunskap hos pedagogerna. Det är också deras jobb att hjälpa din dotter in i barngruppen. Läs förskolans läroplan så får du mer kött på benen när du tar upp detta med de. Vill de inte lyssna på dig får du gå vidare till förskolechefen.

    Om du redan vet att hon ska byta förskola till hösten hade jag nog vägdt för och nackdelar med att byta ännu en gång däremellan. Att hamna i en ny förskola, skapa relationer och bygga upp en trygghet för att sedan ryckas upp snart därefter är påfrestande för barn. Så känner du inte att det är absolut nödvändigt så tycker jag du ska låta bli.


    Korrekturläser som en kratta
  • gzs
    Äldre 14 Jan 10:55
    #10

    Tack för era svar.
    Hon har lätt för att kräkas, om hon får in förmkt mat i munnen eller är för mätt. Vet inte riktigt hur hon gör för att kräkas, det liksom bara kommer. Ser ibland på henne att hon behöver kräkas vid matbordet (när det blivit för mkt i munnen som hon spottat ut) och då hinner jag bort till vasken, hämta skål och ge henne innan det kommer. 

  • Äldre 14 Jan 17:19
    #11

    Jag tycker ju förskolan ska sluta skicka hem henne.

    De flesta förskolor är ju svårt spyfobiska men har man ett lättkräkt barn så måste det ju hanteras utan hemskick så länge det följer samma mönster för henne som vanligt.

    Jag tänker att det inte är svårare än att hon några gånger kräkts, för att hon bara är sån och så har det blivit ett djäkla ståhej med klädbyte, stressad personal, ringa föräldrar och allt det där. När hon nu då får kräkreflex finns det ju två varianter, antingen kämpar hon inte emot allt hon kan för det är ganska kul/praktiskt med uppmärksamheten och så kommer ju mamma eller så kan hon inte hålla emot för att hon blir stressad och då lättare kräks.

    Men det vettigaste är ju att personalen helt enkelt börjar säga "Ojdå, kom det kräks, ja det kan ju bli så för dig, vänta så byter vi kläder och så kan du sätta dig med en bok tills det känns bättre. Säg till när du kan vara med och leka igen"

    Typ så, inget drama, inget ringa mamma utan bara låta henne ta det lungt tills hon vill vara med igen. Då tror jag kräkningarna kommer minska.

    Sen kan det ju vara värt att kolla upp varför hon är så lättkräkt men vissa barn bara är såna. Har två söner som i perioder kräkts otroligt lätt och där kunde ena sonens fröken ibland ringa och säga "bara så du vet har NN kräkts, men jag tror inte det är magsjuka".

Svar på tråden Dotter 3,5 år kräks för att slippa förskolan?