• Anonym (Ts)
    Äldre 11 Jan 15:25
    1609 visningar
    55 svar
    55
    1609

    Sluta med cannabis- vad väntar?

    Min sambo har lovat att sluta med cannabis. Han är redan extremt lättretlig. Vad kan jag mer förvänta mig? Vad kan jag göra?

    Han har rökat dagligen i säkert 20år. Har aldrig hållt upp mer än några dagar under vårt förhållande.

  • Svar på tråden Sluta med cannabis- vad väntar?
  • Anonym (Frust­ration­)
    Äldre 11 Jan 17:35
    #1

    Eftersom cannabis inte är beroendeframkallande så tekniskt sett ingenting.

    Men har han gjort det i 20 år ca så kan det ju vara svårt att bryta och sluta eftersom det blir en form av vanesak och rutin i hans liv. Han kommer ju sakna effekten utav känslan han får när han röker och det är ju det som är svårt att bryta.

    Min sambo röker av och till. Han har ADD och vill inte bruka de läkemedel som vården erbjuder så därav kan han röka. Han får en harmoni i kroppen samt ett lugn utav det.

    Men som sagt - han kan ju bli frustrerad och irriterad när han inte längre får sitt rus.

  • Äldre 11 Jan 17:50
    #2
    Anonym (Frustration) skrev 2019-01-11 17:35:57 följande:

    Eftersom cannabis inte är beroendeframkallande så tekniskt sett ingenting.

    Men har han gjort det i 20 år ca så kan det ju vara svårt att bryta och sluta eftersom det blir en form av vanesak och rutin i hans liv. Han kommer ju sakna effekten utav känslan han får när han röker och det är ju det som är svårt att bryta.

    Min sambo röker av och till. Han har ADD och vill inte bruka de läkemedel som vården erbjuder så därav kan han röka. Han får en harmoni i kroppen samt ett lugn utav det.

    Men som sagt - han kan ju bli frustrerad och irriterad när han inte längre får sitt rus.


    Det finns många fall med människor som blivit beroende av cannabis. Ofta är det dessutom inkörsporten till andra droger.

    Man blir framförallt psykiskt beroende precis som du skriver. Men många får även utsättningssymptom som svettningar, irritation, håglöshet, sömnproblem, ilska, myrkrypningar mm.

    Att bara finnas där som stöd kan betyda mycket. Att inte själv reagera på irritationen och det dåliga humöret. Det är en lång process att bli ren ifrån men symptomen brukar försvinna efter någon vecka.
  • Äldre 11 Jan 18:19
    #3
    Bolliz skrev 2019-01-11 17:50:10 följande:
    Det finns många fall med människor som blivit beroende av cannabis. Ofta är det dessutom inkörsporten till andra droger.
    Man blir framförallt psykiskt beroende precis som du skriver. Men många får även utsättningssymptom som svettningar, irritation, håglöshet, sömnproblem, ilska, myrkrypningar mm.
    Att bara finnas där som stöd kan betyda mycket. Att inte själv reagera på irritationen och det dåliga humöret. Det är en lång process att bli ren ifrån men symptomen brukar försvinna efter någon vecka.

    Det är tyvärr så att man inte är riktigt tydlig med vad man menar med beroende och missbruk.
    De syreatomerna du pratar om när man slutar med cannabis, det delar även shopping, spel och sexmissbruk.


     


    För att få rätt på begreppen här, cannabis ger inget fysiskt beroende ala opioider, utan enbart en psykiskt beroende.
    Som tar år att utveckla, men väl så besvärligt i längden.
    När man slutar med cannabis, det som sker är att man har lite svårt och sova i - dagar, känner lite oro i kroppen.
    Myrkrypningar, njaää skulle jag säga som vet vad myrkrypningar verkligen är och det förekommer inte på cannabis.


    TS din man kommer inte ha några problem med att sluta, irritationen kommer hålla i sig en vecka och lite illa.
    Så det är inte sluta som är svårt om man rökt cannabis länge, det är att inte börja igen som är.
    Dock är det inte fysiska symtomer som gör du börjar igen.


    hur många meter var det?
  • Anonym (Frust­ration­)
    Äldre 11 Jan 18:37
    #4
    Bolliz skrev 2019-01-11 17:50:10 följande:

    Det finns många fall med människor som blivit beroende av cannabis. Ofta är det dessutom inkörsporten till andra droger.

    Man blir framförallt psykiskt beroende precis som du skriver. Men många får även utsättningssymptom som svettningar, irritation, håglöshet, sömnproblem, ilska, myrkrypningar mm.

    Att bara finnas där som stöd kan betyda mycket. Att inte själv reagera på irritationen och det dåliga humöret. Det är en lång process att bli ren ifrån men symptomen brukar försvinna efter någon vecka.


    Läs Klybans svar.

    Och nej - cannabis är inte inkörsport. Om det är något som är det så är det alkohol och cigaretter. Man väljer vad man testar - det är ingen som tvingar dig till att prova eller fortsätta och eftersom det inte är beroendeframkallande så skulle det ju vara konstigt att det är en inkörsport. Det är en otroligt stor skillnad på cannabis och beroendeframkallande opiater exempelvis den form av läkemedel dom vill skriva ut åt min sambo.

    Dessutom så är det allt fler länder som avkriminaliserar cannabis samt legaliserar det så det skulle ju vara konstigt om man skulle tillåta något som skulle vara såpass beroendeframkallande
  • Äldre 11 Jan 19:06
    #5
    Anonym (Frustration) skrev 2019-01-11 18:37:34 följande:

    Läs Klybans svar.

    Och nej - cannabis är inte inkörsport. Om det är något som är det så är det alkohol och cigaretter. Man väljer vad man testar - det är ingen som tvingar dig till att prova eller fortsätta och eftersom det inte är beroendeframkallande så skulle det ju vara konstigt att det är en inkörsport. Det är en otroligt stor skillnad på cannabis och beroendeframkallande opiater exempelvis den form av läkemedel dom vill skriva ut åt min sambo.

    Dessutom så är det allt fler länder som avkriminaliserar cannabis samt legaliserar det så det skulle ju vara konstigt om man skulle tillåta något som skulle vara såpass beroendeframkallande


    Klyban kan säkert förklara för dig varför det du skriver är helt fel I stora drag så legaliserar man drogen för att kostnaden är mindre än om det är olagligt. Kaffe, nikotin, socker, alkohol etc är farliga ämnen som troligtvis skulle vara förbjudna idag om de upptäcks nu.

    Cannabis är en inkörsport pga att man testar sig fram. Har man aldrig provat en drog så är chansen att säga ja till att testa ytterst liten, men har du rökat en del så är du nyfiken på vad mer som finns för rus.

    Jag har varit missbrukare i många år. Dock inte cannabis. Jag vet hur det är. Mitt missbruk har gett mig allvarliga men för livet. Det är inget jag nånsin skulle önska någon!!
  • Anonym (Frust­ration­)
    Äldre 11 Jan 19:54
    #6
    Bolliz skrev 2019-01-11 19:06:41 följande:

    Klyban kan säkert förklara för dig varför det du skriver är helt fel I stora drag så legaliserar man drogen för att kostnaden är mindre än om det är olagligt. Kaffe, nikotin, socker, alkohol etc är farliga ämnen som troligtvis skulle vara förbjudna idag om de upptäcks nu.

    Cannabis är en inkörsport pga att man testar sig fram. Har man aldrig provat en drog så är chansen att säga ja till att testa ytterst liten, men har du rökat en del så är du nyfiken på vad mer som finns för rus.

    Jag har varit missbrukare i många år. Dock inte cannabis. Jag vet hur det är. Mitt missbruk har gett mig allvarliga men för livet. Det är inget jag nånsin skulle önska någon!!


    Och jag arbetar med ungdomar med drogproblem. Ca 70% av ungdomarna som jag har eller arbetar med har börjat med opiater eller läkemedel. Det är lätt att få tag på. Många hittar det tillexempel i sina föräldrars badrumsskåp och det är ett billigt läkemedel som är lätt att få tag i på gatan. Många ungdomar har inte råd att köpa cannabis men en karta tradd kan du köpa för 100kr.

    Och jag har inte fel. Som jag skrev så är cannabis psykiskt beroende men det är inte beroendeframkallande i den mån att du inte kan sluta. Det är ju känslan man dras till och vad den gör, du blir onte berodde som med alkohol och cigg. Socker är som sagt värre

    Tråkigt med ditt missbruk, skönt att du är fri från det idag. Kommer från en släkt med alkoholmissbruk. Har själv aldrig vart beroende men jag har vuxit upp med nära och kära som inte är i livet pga sina missbruk
  • Äldre 12 Jan 12:53
    #7
    Bolliz skrev 2019-01-11 19:06:41 följande:
    Klyban kan säkert förklara för dig varför det du skriver är helt fel I stora drag så legaliserar man drogen för att kostnaden är mindre än om det är olagligt. Kaffe, nikotin, socker, alkohol etc är farliga ämnen som troligtvis skulle vara förbjudna idag om de upptäcks nu.

    Cannabis är en inkörsport pga att man testar sig fram. Har man aldrig provat en drog så är chansen att säga ja till att testa ytterst liten, men har du rökat en del så är du nyfiken på vad mer som finns för rus.
    Jag har varit missbrukare i många år. Dock inte cannabis. Jag vet hur det är. Mitt missbruk har gett mig allvarliga men för livet. Det är inget jag nånsin skulle önska någon!!

    Nu hanterar vi inte fantasier om en utopisk värld.
    Utan nu pratar vi om verkligheten.

    Du har inget stöd för inkörsport, då den inte existerar.
    Det lilla som håller den i liv, det är att vi forcerar befolkningen att söka upp skumma människor att tillhanda hålla cannabis.


    Inkörsportsteorin är stendöd, för vi har livstidsprevalens på 1,3 miljoner på cannabis(15-63år).
    Hade den stämt, så hade antalen varit betydligt högre på tynger droger.
    Det finns inget i cannabis som gör att man tar mer droger, psykisk ohälsa är en som brukar resultera att man testar andra droger i hopp om att må bättre, efter man insett att sjukvården inte kan ge en adekvat hjälp.


    Sen pratar du om missbruk, den siffran är mycket låg på cannabis, man säger ~4%(Källa:NIDA) som får en problematisk konsumtion.
    Men varför pratar du som om det vore ~96%?

    Alkohol har siffror på 12-15% som får en problematisk konsumtion.
    Och alkohol står för upp till ~80% vissa år för våld under påverkan av alkohol.
    Det blir 20% våld över för alla som andra kan begå, menar då att finns inget att hämta ur våld heller.(Men väl kriminellanätverk, det finns bara ett sätt och ta dom)


    hur många meter var det?
  • Äldre 12 Jan 12:59
    #8
    klyban skrev 2019-01-12 12:53:43 följande:

    Nu hanterar vi inte fantasier om en utopisk värld.

    Utan nu pratar vi om verkligheten.

    Du har inget stöd för inkörsport, då den inte existerar.

    Det lilla som håller den i liv, det är att vi forcerar befolkningen att söka upp skumma människor att tillhanda hålla cannabis.

    Inkörsportsteorin är stendöd, för vi har livstidsprevalens på 1,3 miljoner på cannabis(15-63år).

    Hade den stämt, så hade antalen varit betydligt högre på tynger droger.

    Det finns inget i cannabis som gör att man tar mer droger, psykisk ohälsa är en som brukar resultera att man testar andra droger i hopp om att må bättre, efter man insett att sjukvården inte kan ge en adekvat hjälp.

    Sen pratar du om missbruk, den siffran är mycket låg på cannabis, man säger ~4%(Källa:NIDA) som får en problematisk konsumtion.

    Men varför pratar du som om det vore ~96%?

    Alkohol har siffror på 12-15% som får en problematisk konsumtion.

    Och alkohol står för upp till ~80% vissa år för våld under påverkan av alkohol.

    Det blir 20% våld över för alla som andra kan begå, menar då att finns inget att hämta ur våld heller.(Men väl kriminellanätverk, det finns bara ett sätt och ta dom)


    Varför citerar du mig och skriver allt detta för? Klart att tiderna förändras. När jag gick i högstadiet så var det bara cannabis som gällde, idag är det tramadol o bensin och sånt skit. Alla droger är en inkörsport till nästa rus.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 13:04
    #9

    Tack för era svar! Inte för att jag var så intresserad av fakta om cannabis mm men tack ändå.

    Dag 3. idag ligger han bara håglös i sängen o är bitter. Jag sitter i soffan framför en släckt tv. Vågar inte säga eller göra något...

  • Äldre 12 Jan 13:20
    #10
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-12 13:04:26 följande:
    Tack för era svar! Inte för att jag var så intresserad av fakta om cannabis mm men tack ändå.
    Dag 3. idag ligger han bara håglös i sängen o är bitter. Jag sitter i soffan framför en släckt tv. Vågar inte säga eller göra något...

    Har du tagit reda på vilka droger det är än, för jag kan förklara problematiken kring dom och vad du kan förvänta dig.
    Då alla droger har olika problematik och problem att förvänta sig.


    Bolliz skrev 2019-01-12 12:59:56 följande:
    Varför citerar du mig och skriver allt detta för? Klart att tiderna förändras. När jag gick i högstadiet så var det bara cannabis som gällde, idag är det tramadol o bensin och sånt skit. Alla droger är en inkörsport till nästa rus.

    Nej, du kommer aldrig finna stöd för detta, gatewayteorin är stendöd.


    Och väljer du att prata om heroinister och sen ställer frågan vad för droger de tagit först.(så är inte svaret ens cannabis, utan oftast alkohol eller tobak).
    Så kan jag också den och säga samtliga har druckit vatten, gör det vatten till en inkörsport då?
    Självklart blir inte vatten någon inkörsport om man kollar i rätt ände.
    Och rätt ände är att man kollar hur många som har druckit vatten, och sen ser man hur många tunga missbrukare man får.

    Så vi har 1,3miljoner i livstidsprevalens(15-63år) och om det du säger skulle stämma, så skulle vi ha många hundratusen som var tunga missbrukare.
    Och skulle ditt påstående om cannabis att det ÄR en inkörsport, så pratar vi 1,3 miljoner helt plötsligt.
    Så vart är alla dessa missbrukare säger du som tar tunga droger?


    hur många meter var det?
Svar på tråden Sluta med cannabis- vad väntar?