• Anonym (Pebba­)
    Äldre 11 Jan 16:25
    2718 visningar
    49 svar
    49
    2718

    Pomchi - Vad behöver jag veta?

    Jag har en dotter som velat ha hund ända sedan hon var liten och jag har kategoriskt sagt nej. Jag säger fortfarande nej, men har börjat svikta lite. Det har för mig handlat om att jag inte vill bli bunden av ett husdjur och att det kostar - inte minst om de blir sjuka - samt att jag inte är intresserad av tidiga morgnar och sena kvällar med promenader i regn och rusk.

    Nu är dock dottern nästan vuxen och en mycket ansvarstagande person så jag börjar tveka och kanske är villig att ge med mig Inget jag ens har andats om till henne för tjatet skulle bli än värre. Till saken hör att jag inte är så frisk fysiskt och dottern har lite problem med ångest och ensamhet så jag tror att det skulle vara värdefullt för henne med ett djur att ta hand om och få kärlek ifrån och ge till såklart.

    OM det nu ska bli en hund så är det en liten en. Någon form av blandras med pomeranian eller något.

    Så, vad behöver vi tänka på?

    Vad kostar hunden/mån?
    Försäkring? Vad täcker försäkringen egentligen? Tycker att det verkar dyrt ändå med veterinärbesök.

    Behöver man gå någon valpkurs eller annat?
    Hur många gånger behöver man gå ut/dag och hur långa rundor/hur mycket motion behöver en Pomchi?

    Hur länge behöver man vara hemma på heltid med valpen när man får den?
    Vad för saker behöver man köpa inför ankomst förutom då matskålar och mat?

    Har säkert missat en massa så skriv gärna annat att tänka på.  

  • Svar på tråden Pomchi - Vad behöver jag veta?
  • Anonym (Suck)
    Äldre 11 Jan 16:41
    #1

    Varför ens fundera på att köpa en blandras? Man vet ingenting om hundens bakgrund, det tas inga tester och inte heller har de några meriter. Ni kan få det sämsta ifrån varje ras i den hund ni köper. Är det värt risken?

  • Äldre 11 Jan 16:57
    #2

    Jag tycker att du ska börja med att gå en förberedande kurs om det erbjuds där du bor.
    Sydskånska kennelklubben (där jag hör) har följande:
    www.skk.se/sv/SYDSKAKK/Kurser--utbildningar/Valpkurs/

    men jag vill minnas att det finns andra arrangörer också. Googla på ditt eget område.

  • Anonym (Pebba­) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 17:42
    #3
    Anonym (Suck) skrev 2019-01-11 16:41:23 följande:

    Varför ens fundera på att köpa en blandras? Man vet ingenting om hundens bakgrund, det tas inga tester och inte heller har de några meriter. Ni kan få det sämsta ifrån varje ras i den hund ni köper. Är det värt risken?


    Om man vet vilka föräldrarna är så vet man väl bakgrund? Vad menar du med at inga tester tas, vad för tester? Och vad för meriter?
  • Äldre 11 Jan 17:45
    #4
    Anonym (Pebba) skrev 2019-01-11 17:42:05 följande:
    Om man vet vilka föräldrarna är så vet man väl bakgrund? Vad menar du med at inga tester tas, vad för tester? Och vad för meriter?
    tester som höft- och armbågs-röntgen, ögonlysning, hjärtscanning mm. Meriter är allt från utställning till lydnad, agility osv.
  • Anonym (Pebba­) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 18:03
    #5
    EmberEyes skrev 2019-01-11 17:45:15 följande:
    tester som höft- och armbågs-röntgen, ögonlysning, hjärtscanning mm. Meriter är allt från utställning till lydnad, agility osv.
    Ah okej. Och på renrasiga hundar så tas alltid dessa tester på valpar?

    Varför är det viktigt med meriter? 
  • Äldre 11 Jan 18:12
    #6
    Anonym (Pebba) skrev 2019-01-11 18:03:05 följande:
    Ah okej. Och på renrasiga hundar så tas alltid dessa tester på valpar?

    Varför är det viktigt med meriter? 
    Inom rasaveln så följer man rasens avelsprogram. Alla raser är inte lika predisponerade för alla problem, utan man gör de tester som är applicerbara för rasen.
    Dessutom så gör man ett stort arbete med att välja ut mentalt stabila individer. Mentalatest på avelsdjuren bakåt, och helst även på djur som inte går i avel i linjerna man jobbar med.
    Meriter är ett sätt att bedöma djuren, du ska minst ha föräldradjur som faller inom ras-standard. Et djur som presterar väl i olika typer av hundsport (eller för den delen som arbetande djur) visar på en potential hos avkomman.
  • Anonym (griff­on)
    Äldre 11 Jan 18:23
    #7

    Vi har en Griffon Bruxellois annars som är mycket personlig. De kan dock gilla människor mer än andra hundar och gillar inte att vara ensamma hemma. 

    Den måste ryckas (pälsen) men hårar inte om de inte går emot något och gnuggar sig. 

    Vår hund är väldigt läraktig, har tom lärt sig egna tricks haha. Dessutom vet han när någon av oss inte mår så bra och då ger han sig inte förrän han kan ligga bredvid eller i knät. Men många hundar är nog så. 

    Vi betalar försäkring och mat i princip, han har bara varit hos veterinären två tre ggr och han är 11 år i år. Han äter inte så himla mycket. Skulle tippa på att vår månadskostnad för honom är 500 kr kanske. 

  • Äldre 11 Jan 18:51
    #8

    Jag måste ju få fråga, TS - om ni tycker om det ni läst och sett av pommarna, varför inte välja en renras?  Vad är det som lockar med en korsning?  


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (S)
    Äldre 11 Jan 19:21
    #9

    Jag har chihuahua sen massa åt och uppfattar dem som rätt lika pomeranians så jag kan dela med mig av erfarenheter;

    De äter inga jättelass så matkostnaden är låg. Jag lägger mer pengar på godis för träning än mat och sånt kan man göra billigt hemma om man vill dra ner kostnaden.

    Försäkring för en sån liten ras som lätt får tandproblem och ofta har patella luxation är dyr. Det är bäst att lägga krut på försäkringen så har man största möjliga skydd vid behov. Jag betalar ca 500/månad och har fullfräs försäkring där det mesta är maxat och täcks, tex försäkringsbelopp på 60000/år vilket är nödvändigt - tänk tex vid patella luxation om båda benen behöver opereras, då kan det lätt kosta 30000 för ett ben. Då räcker inte de lägre försäkringsbeloppen så långt.

    Valpkurs kan vara bra. Inte alla valpar är så enkla. Vissa kan man dock klara utan kurs. En kurs i Sthlm ligger på ca 2100kr.

    Hunden måste gå ut var fjärde timme. Jag låter det aldrig gå mer än fem timmar men då får jag dåligt samvete. Tänk att vara nödig i flera timmar. Det betyder alltså 4-5 ggr per dag beroende på hur lång vaken tid man har. En så liten hund behöver inte gå milslånga promenader men de kan absolut hänga med lååångt. För min är 6 km dagligen optimalt. Går jag typ bara 3 km har han energiöverskott. Går jag 10km orkar han det i ca tre dagar innan han blir trött och överansträngd.

    Jag har alltid varit hemma med valpen minst två månader. Då har jag tagit hem dem vid mellan 12 och 16 veckors ålder. Före fyra månaders ålder ska de inte lämnas ensamma mer än korta stunder, dvs inte ens en halvtimme. Jag börjar den riktiga ensamträningen vid 16 v (senare om valpen precis kommit till mig då). Man kan inte lämna dem på hunddagis förrän de är 6 månaders gamla så tills dess får man ordna med dagmatte. Jag skulle inte rekommendera att lämna valpen ensam hemma och bara gå hem och rasta på lunchen.

    Du behöver köpa skålar, koppel, halsband/sele, bajspåsar, klotång, leksaker, bädd, filtar, en transportbur/väska är bra att ha till bilfärder, för pomeranian krävs redskap för pälsvård.

    Googla ?skaffa hund? och läs på om vad det innebär att ha hund så får du resa på mer i detalj. Lycka till!

  • Anonym (Pebba­) Trådstartaren
    Äldre 11 Jan 19:47
    #10
    DeathByPickles skrev 2019-01-11 18:51:01 följande:

    Jag måste ju få fråga, TS - om ni tycker om det ni läst och sett av pommarna, varför inte välja en renras?  Vad är det som lockar med en korsning?  


    Normalt sett är jag inte det minsta ytlig men i det här fallet så handlar det egentligen bara om att jag tycker att blandraser med Pomeranian är finare än renrasiga. Ev skulle vi kunna tänka oss en teacuppoodle också och den är ju renrasig. Väl?
Svar på tråden Pomchi - Vad behöver jag veta?