• Anonym (Mrs)
    Äldre 12 Jan 00:13
    17450 visningar
    66 svar
    66
    17450

    Jag fattar inte - vart fan kommer LÖSSEN ifrån!?

    Jag fattar inte vart lössen kommer ifrån?

    Vart börjar det liksom?

    Man säger att det inte har med ohygien att göra (som förr då löss och loppor spreds) utan att de kommer när folk samlas - exempelvis vid skolstart när många samlas på en liten yta; då sprider de sig.

    Men VART FAN KOMMER DE IFRÅN FRÅN BÖRJAN!? Vart bor de? I gräset? I träden? I luften? I folks skitiga hem?

    Hur kan de bara ploppa upp hur som helst!?

    Och en annan fråga; i klassen är det alltid samma barn (tre olika) som drabbas av löss. Alltid dessa tre (en flicka och två pojkar) och det sjuka är att alla tre (tyvärr) ÄR skitiga och ovårdade överlag (långs naglar, fett hår, smutsiga händer och ansikten, slitna smutsiga kläder, osv).

    Men det är tabu att säga att de som drabbas av löss är skitiga. Men i min klass (jag är lärare på lågstadiet (nej, jag använder inte samma språk bland mina elever och kollegor som här)), så är det alltid dessa tre skitiga barn som drabbas av löss.

    Nu har det brutit ut igen och jag får snart panik! Det är sjunde gången sedan terminsstarten HT18.

    Vart kommer de ifrån, från början!?

  • Svar på tråden Jag fattar inte - vart fan kommer LÖSSEN ifrån!?
  • Anonym (lo)
    Äldre 12 Jan 00:25
    #1
    +1

    Löss lever endast i hår. De dör om de inte är i en hårbotten. Och de trivs allra bäst i RENT hår.

    Att du upplever att de finns mest i de ovårdade barnens hår är givetvis för att deras föräldrar inte bryr sig om att försöka få bort lössen. Antagligen drabbas inte dessa barn av nya löss utan de har lössen hela tiden och smittar om de andra barnen gång på gång.
    Det handlar alltså inte om att de är smutsiga från början, utan att föräldrarna varken bryr sig om hygien eller löss.

    Löss smittar om barnen leker tätt ihop, delar mössor eller hårborstar med varandra. Och det smittar ganska lätt. Men de kommer alltid från någon annans hår eller något som varit i direktkontakt med hår, och lever alltså inte i möbler, hus eller naturen.

  • Anonym (Just saying­)
    Äldre 12 Jan 05:15
    #2

    Alltså hur många år ska passera innan folk fattar att löss inte beror på att man är fattig eller smutsig? Precis som kommentaren ovan säger så trivs löss i rent hår då de kan ta sig fram lättare och äggen fäster lättare på rena hårstrån. Dessutom livnär sig löss på blod, så utanför hårbotten överlever de inte och nej, de kan inte hoppa. De sprids via fysisk kontakt.

  • Pentra
    Äldre 12 Jan 06:44
    #3

    Löss sprids inte enbart vid direkt fysisk kontakt från person till person. De sprids även via bussäten, tågsäten och flygstolar etc. De kan även spridas via djur. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Äldre 12 Jan 10:18
    #4

    När barnen böjer sig över varandras bänkar i skolan med huvudet tätt ihop vandrar lössen till nästa person.

    På rasten när de skojbråkar i kapprummet

    De lånar varandras mössor,kammar , hårband och handdukar under dagen.

    Springer och gömmer sig i varandras jackor

    Leker tillsammans efter skolan

    Gnussar runt i varandras sängar och soffor (syskon/kompisar)

    Barn som kramar fröknarna och varandra

    Osv

    Lusen lever endast i håret.

    Många vet nog inte ens om att de har löss då det inte alltid behöver klia. Därför alltid viktigt att ALLA i en klass är noga med luskam och att alltid behandlas med lusmedel även vid "bara" en lus eller bara något enstaka ägg.

  • Anonym (lusif­er)
    Äldre 12 Jan 11:17
    #5
    Pentra skrev 2019-01-12 06:44:34 följande:

    Löss sprids inte enbart vid direkt fysisk kontakt från person till person. De sprids även via bussäten, tågsäten och flygstolar etc. De kan även spridas via djur. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Nej. De sprids inte via bussäten, flygstolar osv. En lus som tappat taget om året och ramlat ut i mössan eller på sätet är en sjuk eller död lus redan och om den är sjuk så den dör snart av sig själv. Löss måste hålla sig fast i håret, för att hålla sig nära födan (blod från människa) och det är för stor risk att tappa taget, så det gör de bara om de är skadade. 

    Löss sprids när hår möter hår. 

    Det är ganska svårt att bli av med löss helt och hållet, eftersom de lägger ägg och äggen dör inte av behandlingen. Sedan kläcks de efter behandlingen. 

    Många luskammar fungerar inte särskilt bra heller. De får inte bort äggen. En av de bättre heter NitFree. 
  • Anonym (A)
    Äldre 12 Jan 13:43
    #6
    -1
    Anonym (lo) skrev 2019-01-12 00:25:14 följande:
    Löss lever endast i hår. De dör om de inte är i en hårbotten. Och de trivs allra bäst i RENT hår.

    Att du upplever att de finns mest i de ovårdade barnens hår är givetvis för att deras föräldrar inte bryr sig om att försöka få bort lössen. Antagligen drabbas inte dessa barn av nya löss utan de har lössen hela tiden och smittar om de andra barnen gång på gång.
    Det handlar alltså inte om att de är smutsiga från början, utan att föräldrarna varken bryr sig om hygien eller löss.

    Löss smittar om barnen leker tätt ihop, delar mössor eller hårborstar med varandra. Och det smittar ganska lätt. Men de kommer alltid från någon annans hår eller något som varit i direktkontakt med hår, och lever alltså inte i möbler, hus eller naturen.
    Ja, så fungerar det.
  • Anonym (Sara)
    Äldre 12 Jan 14:04
    #8

    Men ingen har än så länge svarat på HUR de uppstår? Detsamma gäller bananflugor och larver. Det verkar som de uppstår från ingenstans.

    Jag hade en knuten plastpåse med någon mat eller något sådant. Hade ingen aning om detta, men hittade påsen på golvet, hade legat gömd bakom en annan påse. När jag tittade på påsen (genomskinlig) ser jag fullt med vita små larver där. Hur kom de in?

  • Anonym (Mrs) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 14:15
    #9
    Anonym (Sara) skrev 2019-01-12 14:04:46 följande:

    Men ingen har än så länge svarat på HUR de uppstår? Detsamma gäller bananflugor och larver. Det verkar som de uppstår från ingenstans.

    Jag hade en knuten plastpåse med någon mat eller något sådant. Hade ingen aning om detta, men hittade påsen på golvet, hade legat gömd bakom en annan påse. När jag tittade på påsen (genomskinlig) ser jag fullt med vita små larver där. Hur kom de in?


    Exakt detta jag menade!
  • Anonym (Ägg)
    Äldre 12 Jan 14:17
    #10
    Anonym (Sara) skrev 2019-01-12 14:04:46 följande:
    Men ingen har än så länge svarat på HUR de uppstår? Detsamma gäller bananflugor och larver. Det verkar som de uppstår från ingenstans. Jag hade en knuten plastpåse med någon mat eller något sådant. Hade ingen aning om detta, men hittade påsen på golvet, hade legat gömd bakom en annan påse. När jag tittade på påsen (genomskinlig) ser jag fullt med vita små larver där. Hur kom de in?

    Någon insekt hade antagligen lagt sina ägg i maten innan den hamnade i plastpåsen.
  • Anonym (Jävla­r)
    Äldre 12 Jan 14:17
    #11
    Anonym (Mrs) skrev 2019-01-12 14:15:57 följande:

    Exakt detta jag menade!


    Ja det undrar jag med. Bananflugor och likmaskar föds ur de organismer som redan finns. Bakterier o sånt. Kanske är samma med löss?!
Svar på tråden Jag fattar inte - vart fan kommer LÖSSEN ifrån!?