• Anonym (Du)

    Hur gör ni i ett sånt läge? (Ang bostad)

    Du och din sambo köper lägenhet ihop. Låt säga att han har dubbelt så hög lön som du och lägger in hela kontantinsatsen själv, du har tidigare varit student och inte hunnit jobba ihop pengar.

    Hur gör ni i ett sånt läge? Skriver ni papper på hur mkt han la in och att det är hans pengar? Motivera gärna varför ni tycker som ni gör. Planen är att ni gifter er inom ett år.

  • Svar på tråden Hur gör ni i ett sånt läge? (Ang bostad)
  • Anonym (Pi)

    Vi har gjort så. Han la in 22%. Så han får 22% mer av vinsten när vi säljer.

    Vi är gifta.

  • GAndrea

    Vi träffades första året på högskola. Jag började plugga direkt efter gymnasiet och hann jobbade i 3 år innan. Vi skulle skrivit papper. Vi köpte bil och sen huset ett år senare. Vi kom aldrig till skott at skriva papper men gifte oss 1,5 år efter bilen och ett halvår efter husköpet.

  • Ms H

    Ägarandel enligt insats (kontant och/eller lån). Självklart med samboavtal.

  • Anonym (.)

    Köper ni bostad gemensamt så gäller ju sambolagen. Så börja med att skriva ett samboavtal om ni inte vill att sambolagen ska gälla lägenheten.

    Om han lägger hela kontantinsatsen är det väl rimligt att han får tillbaka motsvarande belopp, plus en större andel av vinsten/förlust på lägenheten vid försäljning.

  • Anonym (Jgzjgzjzg)

    Vi skrev avtal så att han skulle få motsvarande summa (dvs sätter han in 500. 000 kr får han 500 000 kr mer än du). Vi tänkte som så att ev. vinst ska båda ha del av eftersom båda bidrar till förhållandet och bostaden.

  • Anonym (ekonomi)

    Man bör ej köpa bostad utan kontantinsats. Det finns liksom en god anledning till att bankerna har sina regler. Tänk på det.

    Imho så har du inte råd att köpa en bostad. Det är för osäkert. Punkt. Gå in med kontantinsatsen tillsammans eller vänta tills du hunnit spara ihop pengar.

  • Anonym (Hanna)

    Vi löste det så att vi skrev papper på att han skulle få motsvarande kontantinsatsen vid seperation/försäljning så delade vi på resten

  • Anonym (Stina)

    Mitt ex lade hela kontantinsatsen med hjälp av ett arv. När vi gick isär (efter bara ett par år) räknade vi av insatsen från det vi delade på. Det var mitt förslag. Vi hade inte skrivit något avtal på det så jag hade kunnat strunta i det.

  • Anonym (Revers)
    Anonym (Revers) skrev 2019-01-12 10:54:09 följande:

    Man går till jurist och skriver papper.


    Med en revers måste man skriva av sig sambolagen. Bara ett tillägg, annars gäller sambolagen framför reversen.
Svar på tråden Hur gör ni i ett sånt läge? (Ang bostad)