• Anonym (Glad och nöjd)
    Äldre 12 Jan 13:44
    167 visningar
    19 svar
    19
    167

    Det där med utbildningsnivå

    Jag har lagt märkte till här på sajten att så fort det är något som inte är bra, i stort sett oavsett vad, så kommer det... "hen är lågutbildad". 
    Och lågutbildad, lika korkad.

    Alla skriver naturligtvis inte så, och de som skriver det gör det oftast under "dubbel anonymitet",

    Så nu öppnar jag en egen tråd och frågar er följande; är det din uppfattning att människor med lägre/ingen utbildning per automatik är korkade?

  • Svar på tråden Det där med utbildningsnivå
  • Äldre 12 Jan 14:29
    #1
    +2

    Inte alls, finns människor som inte haft möjligheten att utbilda sig men kan vara klokare än många andra utbildade.

  • Äldre 12 Jan 14:39
    #2
    +1

    Nej.

    På andra sidan: Man kan gå igenom en högre utbildning (och snöa in sig på sitt område som det enda viktiga...). Man har absolut specialkunskaper, men är inte per automatik smartare än andra.

  • Anonym (????)
    Äldre 12 Jan 14:48
    #3
    Anonym (Glad och nöjd) skrev 2019-01-12 13:44:03 följande:

    Jag har lagt märkte till här på sajten att så fort det är något som inte är bra, i stort sett oavsett vad, så kommer det... "hen är lågutbildad". 
    Och lågutbildad, lika korkad.

    Alla skriver naturligtvis inte så, och de som skriver det gör det oftast under "dubbel anonymitet",

    Så nu öppnar jag en egen tråd och frågar er följande; är det din uppfattning att människor med lägre/ingen utbildning per automatik är korkade?


    Vore intressant att veta vilka situationer du syftar på.  

    Min personliga uppfattning är att om man är allmänbildad och har förmåga till kritiskt , analytiskt tänkande så spelar det inte så stor roll vilken utbildningsnvå man har. Är man däremot lågutbildad, inte "orkar" tänka själv utan hoppar på allsköns fake news som folk delar på tex facebook och tror allt är sant - ja då kan även jag prata om korkad. 
  • Äldre 12 Jan 14:48
    #4

    Nej man är inte korkad för att man inte har utbildning.

    Men rent generellt så innebär utbildning att man förvärvar kunskap och framförallt så innebär högre utbildning att man lör sig värdera och sålla information för att själv kunna förvärva relevant kunskap.

  • Anonym (Glad och nöjd) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 15:54
    #5
    Annikattkatt skrev 2019-01-12 14:29:25 följande:

    Inte alls, finns människor som inte haft möjligheten att utbilda sig men kan vara klokare än många andra utbildade.


    Det är min uppfattning också. 
    Fiona M skrev 2019-01-12 14:39:08 följande:

    Nej.

    På andra sidan: Man kan gå igenom en högre utbildning (och snöa in sig på sitt område som det enda viktiga...). Man har absolut specialkunskaper, men är inte per automatik smartare än andra.


    Absolut, det har man sett exempel på!!
    Anonym (????) skrev 2019-01-12 14:48:16 följande:
    Vore intressant att veta vilka situationer du syftar på.  

    Min personliga uppfattning är att om man är allmänbildad och har förmåga till kritiskt , analytiskt tänkande så spelar det inte så stor roll vilken utbildningsnvå man har. Är man däremot lågutbildad, inte "orkar" tänka själv utan hoppar på allsköns fake news som folk delar på tex facebook och tror allt är sant - ja då kan även jag prata om korkad. 
    Kommer inte på någon speciell tråd men jag vill minnas att jag läst det i trådar om styvfamiljer och, i trådar om "vett och etikett". Som exempel.
    Ska se om jag kan hitta några bra exempel.

    Jag skulle säga att oavsett utbildningsnivå, om man tror på allt man läser... ja, då är det nog många gånger så att man är rätt korkad. Såna finns ju också även om det kanske är vanligare bland lågutbildade... jag vet faktiskt inte.
    Drottningen1970 skrev 2019-01-12 14:48:33 följande:

    Nej man är inte korkad för att man inte har utbildning.

    Men rent generellt så innebär utbildning att man förvärvar kunskap och framförallt så innebär högre utbildning att man lör sig värdera och sålla information för att själv kunna förvärva relevant kunskap.


    Det har du nog rätt i. Även om man som lågutbildad faktiskt kan förstå precis detsamma.

  • Anonym (Tveks­amt)
    Äldre 12 Jan 15:56
    #6
    Drottningen1970 skrev 2019-01-12 14:48:33 följande:

    Nej man är inte korkad för att man inte har utbildning.

    Men rent generellt så innebär utbildning att man förvärvar kunskap och framförallt så innebär högre utbildning att man lör sig värdera och sålla information för att själv kunna förvärva relevant kunskap.


    Det stämmer inte alls. Det handlar om väldigt smala områden som man kan tillgodogöra sig mer kunskap. Men alla som kan mycket inom ett område vet också hur lite man egentligen vet och att all kunskap man har idag kan omvärderas när man hittar ny kunskap. Så man är inte per automatik duktigare på att ta till sig kunskap och värdera den bara för att man har läst en universitets- och högskoleutbildning.
  • Anonym (Glad och nöjd) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 16:02
    #7

    Sedan vet man inte heller varför människor inte fortsatte att plugga då det begav sig.
    Det kan ligga många orsaker bakom.

    Jag har vänner som skolkade sig genom högstadiet, jag har vänner som har högre utbildning, vänner som är egenföretagare inom olika branscher.

    En av mina vänner miste sin pappa på högstadiet och hela hennes värld rasade, hon vägrade att ta till sig sorgen och slängde bort många, många år på att skolka och umgås i fel kretsar.
    Hon har ingen utbildning mer än en inläst gymnasiekompetens som hon läste in i 40-årsåldern. Hon jobbar idag med avancerad teknik, faktiskt utan mer än gymnasiet i bagaget.

    En annan vän med mycket hög utbildning och eget företag inom AD offrade hela sin ungdom och alla år upp till minst 45. Skaffade inga barn, inga kloka förhållanden. Men en toppenutbildning och välavlönade jobb innan hon startade eget. Hon sörjde länge familjen hon aldrig skaffat... tills hon mot alla odds blev gravid när hon närmade sig 50! Idag säger hon att om haft facit när hon var ung så hade hon gjort helt andra val.

    En annan vän har jobbat med personal i många år. Tills hon ledsnade på allt ansvar, sa upp sig och började som lokalvårdare. Hon städar på en statlig myndighet och säger att personalen där nog tror att hon är lite korkad... de skulle bara veta!

    Alla tre är helt underbara människor, med helt olika bakgrunder. Och de är också nära vänner!

  • Anonym (G)
    Äldre 12 Jan 16:07
    #8

    Utbildningsnivå är inte intressant i sig. Däremot elementär allmänbildning och grundläggande kunskaper.

    Finns många som är lågutbildade men som är hyfsat blidade och som man man föra vettiga diskussioner med då argumenten ofta har viss saklig grund.

    De som inte är minsta intresserade av vare sig allmänbildning eller av hur man tar reda på fakta har jag inte mycket gemensamt med. Och kan tillläga att det finns många högutbildade som har väldigt begränsad allmänbildning.

  • Anonym (A)
    Äldre 12 Jan 16:11
    #9
    Anonym (G) skrev 2019-01-12 16:07:49 följande:
    Utbildningsnivå är inte intressant i sig. Däremot elementär allmänbildning och grundläggande kunskaper.
    Finns många som är lågutbildade men som är hyfsat blidade och som man man föra vettiga diskussioner med då argumenten ofta har viss saklig grund.
    De som inte är minsta intresserade av vare sig allmänbildning eller av hur man tar reda på fakta har jag inte mycket gemensamt med. Och kan tillläga att det finns många högutbildade som har väldigt begränsad allmänbildning.
    Håller med till fullo.
  • Anonym (Jj)
    Äldre 12 Jan 16:15
    #10

    Nej inte alls. I min släkt är väldigt få högutbildade men de är inte det minsta korkade. Jag har även jobbat som uska under 10 år innan min uni-examen och träffat många smarta och kloka människor som är lågutbildade.

    Exets släkt däremot, var lågutbildade och rätt korkade. Väldigt trevliga, men saknade helt allmänbildning och samhällsintresse.

    På min uni-utbildning som har höga intagningspoäng träffade jag däremot en hel del korkade människor. Men plugga kunde de iaf så de fick sin examen.

  • Anonym (Glad och nöjd) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 16:18
    #11
    Anonym (G) skrev 2019-01-12 16:07:49 följande:

    Utbildningsnivå är inte intressant i sig. Däremot elementär allmänbildning och grundläggande kunskaper.

    Finns många som är lågutbildade men som är hyfsat blidade och som man man föra vettiga diskussioner med då argumenten ofta har viss saklig grund.

    De som inte är minsta intresserade av vare sig allmänbildning eller av hur man tar reda på fakta har jag inte mycket gemensamt med. Och kan tillläga att det finns många högutbildade som har väldigt begränsad allmänbildning.


    Här är jag helt enig!
  • Anonym (Vj)
    Äldre 12 Jan 16:24
    #12

    På individnivå nej, på gruppnivå ja. Korkad tycker jag är ett onödigt uttryck. Människor i lägre socioekonomiska grupper har en tendens att tillgodose sig fakta sämre, de har ofta ett sämre och mindre hälsosamt levene. Visst finns det individer som är allt annat än korkade som är lågutbildade, men på gruppnivå så har de det sämre och tar sämre beslut.

  • Anonym (Snill­e)
    Äldre 12 Jan 16:27
    #13
    Anonym (Glad och nöjd) skrev 2019-01-12 13:44:03 följande:

    Jag har lagt märkte till här på sajten att så fort det är något som inte är bra, i stort sett oavsett vad, så kommer det... "hen är lågutbildad". 
    Och lågutbildad, lika korkad.

    Alla skriver naturligtvis inte så, och de som skriver det gör det oftast under "dubbel anonymitet",

    Så nu öppnar jag en egen tråd och frågar er följande; är det din uppfattning att människor med lägre/ingen utbildning per automatik är korkade?


    Det är som att fråga om en tredjeklassare generellt måste vara smartare än en sjätteklassare, generell har du fått mer perspektiv på livet och har lättare att fatta beslut grundat på mer kunskap men det behöver ju inte innebära att personen är "smartare" intelligentare eller mer genial mer hur man ställer frågor kommunicerar som säger något om kunskap, smarthet allmänbildning och intelligens.

    Kanske säger en akademisk utbildning mer om personens egenskaper, viljestark envishet, uthållighet osv. Då denne har tagit ett beslut att genomföra ett sådan beslut.

    Det kanske "lyser igenom" hur vissa individer kommunicerar som uppfattas  mindre stimulerande av akademiskt bildade då det naturligt i det flesta fall har en bredare kunskapsdatabas som innehåller fler dimensioner och infallsvinklar att kommunicera på.
  • Äldre 12 Jan 16:40
    #14
    +1

    Utbildningsnivån säger inte så mycket om huruvida en människa är intelligent eller inte. Det finns många fler anledningar än bristande hjärnkapacitet att inte läsa vidare på högskola/universitet. Däremot så är alla högre utbildningar jämlika, de kräver olika mycket. För att klara sig igenom vissa utbildningar (och överhuvudtaget bli antagen på vissa), så krävs det att man kan både tillgodogöra sig information, samt reflektera och dra slutsatser utifrån den. Andra högskole-/universitetsutbildningar har inte alls lika höga krav.

    Intelligens är inte samma sak som kunskap, och det är definitivt inte samma sak som visdom och insikt. Det går åt båda hållen, en högre utbildning är ingen garanti för att man har kunskap och insikt, och en lägre utbildning är inte samma sak som ointelligens.

  • Äldre 12 Jan 16:41
    #15
    Embla twopointoh skrev 2019-01-12 16:40:07 följande:

    Utbildningsnivån säger inte så mycket om huruvida en människa är intelligent eller inte. Det finns många fler anledningar än bristande hjärnkapacitet att inte läsa vidare på högskola/universitet. Däremot så är alla högre utbildningar jämlika, de kräver olika mycket. För att klara sig igenom vissa utbildningar (och överhuvudtaget bli antagen på vissa), så krävs det att man kan både tillgodogöra sig information, samt reflektera och dra slutsatser utifrån den. Andra högskole-/universitetsutbildningar har inte alls lika höga krav.

    Intelligens är inte samma sak som kunskap, och det är definitivt inte samma sak som visdom och insikt. Det går åt båda hållen, en högre utbildning är ingen garanti för att man har kunskap och insikt, och en lägre utbildning är inte samma sak som ointelligens.


    Det ska såklart vara: "Däremot så är inte alla högre utbildningar jämlika."
  • Seende­74
    Äldre 12 Jan 16:41
    #16

    Intressant fråga!

    Mitt svar är nej man behöver inte vara korkad el ha låg iq för man inte har läst på universitetet!

    Sen kan man ju diskutera vad korkad är...(lågt iq?)

  • Anonym (Glad och nöjd) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 17:15
    #17
    Anonym (Vj) skrev 2019-01-12 16:24:50 följande:

    På individnivå nej, på gruppnivå ja. Korkad tycker jag är ett onödigt uttryck. Människor i lägre socioekonomiska grupper har en tendens att tillgodose sig fakta sämre, de har ofta ett sämre och mindre hälsosamt levene. Visst finns det individer som är allt annat än korkade som är lågutbildade, men på gruppnivå så har de det sämre och tar sämre beslut.


    Eller också kanske de haft otur i livet?
    Saker har kommit emellan, dåliga relationer som tagit mycket tid och kraft.

    Jag ser din kommentar lite som en bekräftelse på min tankegång faktiskt. 
  • Anonym (Vj)
    Äldre 12 Jan 18:48
    #18
    Anonym (Glad och nöjd) skrev 2019-01-12 17:15:28 följande:

    Eller också kanske de haft otur i livet?

    Saker har kommit emellan, dåliga relationer som tagit mycket tid och kraft.

    Jag ser din kommentar lite som en bekräftelse på min tankegång faktiskt. 


    Ja, det finns många orsaker till socioekonomisk tillhörighet men den vanligaste är arv.

    Utveckla gärna hur min kommentar bekräftar din tankegång.
  • nernu
    Äldre 13 Jan 15:35
    #19

    En apa klarar vissa högskoleutbildningar. Det säger ingenting. Däremot kan jag väl tycka att man ofta märker skillnad i resonemanget om man pratar med någon som verkligen har en god utbildning. Som forskat eller studerat något komplext under en längre tid. De hade inte klarat det om de inte hadt en god analysförmåga och mycket nyfikenhet. Men det handlar ju snarare om att de sticker ut åt det positiva hållet. Inte att alla andra är korkade.

    Sen ska jag väl erkänna att jag jobbat på flera arbetsplatser inom vården innan jag pluggade och det var rackarns ingen hög nivå på resonemanget där. Gnäll och tjat om att chefen hade kavaj på sig och skitsnack och allmänt banala samtalsämnen. Vi diskuterar inte kärnfysik på mitt nuvarande jobb heller men visst är det skillnad.

Svar på tråden Det där med utbildningsnivå