• Äldre 12 Jan 13:57
    2627 visningar
    18 svar
    18
    2627

    När ska jag ta ut spiralen om jag vill bli gravid?

    Hej! Jag och min sambo planerar att börja försöka skaffa barn i april. Jag har kopparspiral nu för tillfället och jag undrar när jag bör ta ut den för att se hur min menscykel blir ? Jag har bytt spiral någon gång och då har menscykeln alltid förändrats. Ska man ta ut den strax innan, eller så snart som möjligt ? Har någon egna erfarenheter om hur det gick att få barn efter kopparspiral? :)

    Tips tack!

  • Svar på tråden När ska jag ta ut spiralen om jag vill bli gravid?
  • Äldre 12 Jan 14:04
    #1

    Jag går i samma funderingar, har hormonspiral ( har läst att den bara är att ta ut så är allt "som vanligt" direkt efter - men det är kanske annorlunda med koppar). Funderar på hur kroppen reagerar, och om/när man får ÄL. Jag har barn sen innan, när jag slutade med piller då tog det över ett halvår innan menscykeln blev någotsånär jämn. Hade mens varannan månad typ. Vill inte gå igenom det igen.. Då använde jag Angus castus tillslut, vilket hjälpte cykeln i ordning. Kan vara ett tips om det strular för dig.

  • Äldre 12 Jan 14:07
    #2

    Är april så viktigt? Kan du inte ta ut den nu, och har du första äl i februari så kör ni då? Annars använda kondom till april då. Kan väl ta tid stabilisera cykeln.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (O)
    Äldre 12 Jan 14:21
    #3

    Jag blev gravid 2 veckor efter uttag av hormonspiral, alltså första äl.

  • Äldre 12 Jan 16:49
    #4

    Jag hade tagit ut den så snart som möjligt. Vet iof inte hur det är med kopparspiral men hormoner kan göra att man är utan äl upp till 6 månader efter man slutat/tagit ut preparatet ur kroppen. 


    Så hade jag vetat det jag vet nu när vi pratade om att börja försöka så hade jag slutat långt innan för att ge kroppen tid att hitta sin cykel igen, och hellre skyddat oss med kondom eller säkra perioder under tiden.

  • Äldre 12 Jan 19:01
    #5
    Bunny on speed skrev 2019-01-12 14:07:04 följande:

    Är april så viktigt? Kan du inte ta ut den nu, och har du första äl i februari så kör ni då? Annars använda kondom till april då. Kan väl ta tid stabilisera cykeln.


    Funderar på att göra det! Och varför april är för att vi vill inte att bebis ska komma när min sambo är kvar på sin utbildning, det är han inte om vi startar i april! ( Såvida det inte händer att den kommer ut tidigare av olika anledningar men ja...du fattar)
  • Äldre 12 Jan 19:03
    #6
    Värphönan skrev 2019-01-12 16:49:35 följande:

    Jag hade tagit ut den så snart som möjligt. Vet iof inte hur det är med kopparspiral men hormoner kan göra att man är utan äl upp till 6 månader efter man slutat/tagit ut preparatet ur kroppen. 

    Så hade jag vetat det jag vet nu när vi pratade om att börja försöka så hade jag slutat långt innan för att ge kroppen tid att hitta sin cykel igen, och hellre skyddat oss med kondom eller säkra perioder under tiden.


    Okej...det kan ju såklart vara annorlunda mellan de olika spiralerna men känns då som jag borde ta ut den nu för att vara mer säker då.. !
  • Äldre 12 Jan 20:30
    #7

    Kopparspiral påverkar ju inte ägglossning eller nåt så jag hade väntat till april med att ta ut den om det är det tidigaste ni vill bli gravida.

    Det tog sju månader för oss att lyckas nu efter kopparspiralen vilket är helt normalt, särskilt då jag är 35 och sambon 41.

  • Anonym (Infor­matöre­n)
    Äldre 12 Jan 20:36
    #8

    Efter att man tar ut kopparspiral så skall du egentligen kunna bli gravid direkt då inga hormoner har varit och rört runt.


    En hormonspiral så får man informationen att det kan ta upp till ett år innan hormonrubbningen har blivit stabiliserad, men det är individuellt.

  • Äldre 12 Jan 20:48
    #9
    Omstart2019 skrev 2019-01-12 20:30:34 följande:

    Kopparspiral påverkar ju inte ägglossning eller nåt så jag hade väntat till april med att ta ut den om det är det tidigaste ni vill bli gravida.

    Det tog sju månader för oss att lyckas nu efter kopparspiralen vilket är helt normalt, särskilt då jag är 35 och sambon 41.


    Okej , jag tänker mest att min menscykel har förändrats så pass efter byte till ny spiral? Men det ska inte spela någon roll då menar du, för ägglossningen ?
  • Äldre 12 Jan 21:10
    #10

    Vi har också tänkt att börja i april och jag har precis tagit ut min koppar spiral :) jag tänker att det bästa är att få ut den så fort som möjlig även om den inte ska påverka ägglossningen :) vi väntar också till tidigast april pga mannens studier, så lite roligt att hitta någon med en så lik situation :D

  • Anonym (Hallo­n)
    Äldre 12 Jan 21:31
    #11

    Jag tog ut min kopparspiral och blev gravid på första försöket med min dotter. Det var 2 år sedan.

    Nu har jag precis tagit ut min andra kopparspiral och är inne på andra försöket. Kan ju tillägga att vi är 37 och 41 år, så det kan ju påverka en del.

    Min mens varade i 9 dagar med spiralen och har minskat till 5 dagar nu. Har även betydligt mindre flytningar så då kan det ju vara lättare att märka av ägglossningsflytningar.

  • Äldre 12 Jan 22:30
    #12
    Bope M skrev 2019-01-12 20:48:29 följande:

    Okej , jag tänker mest att min menscykel har förändrats så pass efter byte till ny spiral? Men det ska inte spela någon roll då menar du, för ägglossningen ?


    Nej kopparspiralen har inga hormoner och påverkar inte ägglossningen. Den påverkar miljön i livmodern så att spermierna dör. Och du kan ju bli gravid direkt även om din cykel skulle vara lite förändrad.

    www.1177.se/Orebrolan/Tema/Sex-och-relationer/Preventivmetoder/Kopparspiral/
  • Äldre 14 Jan 11:35
    #13
    Gullan803 skrev 2019-01-12 21:10:51 följande:

    Vi har också tänkt att börja i april och jag har precis tagit ut min koppar spiral :) jag tänker att det bästa är att få ut den så fort som möjlig även om den inte ska påverka ägglossningen :) vi väntar också till tidigast april pga mannens studier, så lite roligt att hitta någon med en så lik situation :D


    Åh vad roligt att vi har det så lika! Just nu finular jag bara på om jag ska ta ut den nu eller senare, eftersom jag via en app får se när jag troligtvis har ägglossning (den räknar då dagarna i cykeln och räknar ut när det är ägglossning) . Som det är nu med spiralen så är cykeln så "ojämn" så då kanske jag ska ta ut den för att se vilket datum i april det blir ? Åh , pirrigt! :D
  • Äldre 14 Jan 11:37
    #14
    Omstart2019 skrev 2019-01-12 22:30:46 följande:

    Nej kopparspiralen har inga hormoner och påverkar inte ägglossningen. Den påverkar miljön i livmodern så att spermierna dör. Och du kan ju bli gravid direkt även om din cykel skulle vara lite förändrad.

    www.1177.se/Orebrolan/Tema/Sex-och-relationer/Preventivmetoder/Kopparspiral/


    Ja det vet jag, men eftersom jag har en app som räknar dagarna i min cykel och utifrån det räknar ut ägglossning , så funderade jag att ta ut den. Men då spelar det alltså egentligen ingen roll då, då gör jag väl bara som jag känner för... kan ju använda andra metoder än appen för att få veta ägglossning .Får fundera ett tag till, tack för ditt svar!! :D
  • Äldre 14 Jan 15:42
    #15
    Bope M skrev 2019-01-14 11:35:16 följande:

    Åh vad roligt att vi har det så lika! Just nu finular jag bara på om jag ska ta ut den nu eller senare, eftersom jag via en app får se när jag troligtvis har ägglossning (den räknar då dagarna i cykeln och räknar ut när det är ägglossning) . Som det är nu med spiralen så är cykeln så "ojämn" så då kanske jag ska ta ut den för att se vilket datum i april det blir ? Åh , pirrigt! :D


    Jag hade precis samma problem, pendlade mellan 24-31 dagars cykel :( hoppas på att det kan bli jämnade nu :) hade även andra problem (som jag tror) av spiralen :( redan dagarna efter mådde jag så mycket bättre :) så nu är det bara att vänta in mensen och räkna ned till april ^^
  • Äldre 14 Jan 16:54
    #16
    Gullan803 skrev 2019-01-14 15:42:42 följande:

    Jag hade precis samma problem, pendlade mellan 24-31 dagars cykel :( hoppas på att det kan bli jämnade nu :) hade även andra problem (som jag tror) av spiralen :( redan dagarna efter mådde jag så mycket bättre :) så nu är det bara att vänta in mensen och räkna ned till april ^^


    Jag har också andra problem på grund av den, så himla jobbigt. Mycket därför jag kanske vill ta ut den redan nu.. ja, längtar!
  • Äldre 14 Jan 18:30
    #17
    Bope M skrev 2019-01-14 16:54:44 följande:

    Jag har också andra problem på grund av den, så himla jobbigt. Mycket därför jag kanske vill ta ut den redan nu.. ja, längtar!


    Har du andra problem skulle jag rekommendera att ta ut den redan nu :) vad har du för problem? om du vill berätta vill säga :)
  • Äldre 14 Jan 20:23
    #18
    Gullan803 skrev 2019-01-14 18:30:36 följande:

    Har du andra problem skulle jag rekommendera att ta ut den redan nu :) vad har du för problem? om du vill berätta vill säga :)


    Jag har fått jobbiga mellanblödningar , och jag skulle säga att jag endast en vecka i månaden har en "normal' vecka där nere...haha ! Just nu lutar det åt att ta ut den snart.. känns dock lite osäkert med "säkra perioder"? Kondom är ju ett måste annars såklart
Svar på tråden När ska jag ta ut spiralen om jag vill bli gravid?