• modsey
    Äldre 12 Jan 14:49
    408 visningar
    23 svar
    -1 +1
    23
    408

    Familjevecka?

    "föräldrar till barn mellan 4 och 16 år som arbetar kommer enligt överenskommelsen få var och en tre lediga dagar inom ramen för föräldraförsäkringen som de kan ta ut när barnen inte kan vara i skolan på grund av lov, planeringsdagar eller liknande. Fullt utbyggd kommer reformen omfatta fem dagar"

    Vad kommer detta betyda i praktiken? Just formuleringen inom ramen för föräldrapenning? Om man inte har föräldrapenning kvar men har barn under 16 år. Kommet det utdelas tre dagar ändå eller?

  • Svar på tråden Familjevecka?
  • Äldre 12 Jan 20:09
    #11
    +1

    Ska bli otroligt roligt att se hur dom ska lyckas med det. Speciellt för oss inom vården, vi får inte ens igenom semester för att det helt enkelt inte finns folk.. Lider med mina arbetskamrater som faktiskt inte har barn, som kommer behöva täcka upp på jobbet när alla resterande ska passa på att ta ut dom dagarna. Nä vars pengarna hade kunnat gjort betydligt större nytta någon annanstans..

  • modsey
    Äldre 12 Jan 20:11
    #12
    neaaaak skrev 2019-01-12 20:09:11 följande:

    Ska bli otroligt roligt att se hur dom ska lyckas med det. Speciellt för oss inom vården, vi får inte ens igenom semester för att det helt enkelt inte finns folk.. Lider med mina arbetskamrater som faktiskt inte har barn, som kommer behöva täcka upp på jobbet när alla resterande ska passa på att ta ut dom dagarna. Nä vars pengarna hade kunnat gjort betydligt större nytta någon annanstans..


    Håller helt med även om jag själv gynnas av det. Helt galet!
  • Äldre 12 Jan 22:41
    #13

    Det kan ju vara bra för dem som har barn över 8 år som inte har kvar föräldrapenning längre, då 8-årsdagen är spärren någon årgång till. Samtidigt är det ju inte säkert att alla sparat extra dagar för att det kanske blir fler stängningsdagar. Sedan är ju frågan vad som händer med dem som båda jobbar inom skol- och barnomsorg som inte kan använda dem. Är de kopplade till barnet eller föräldrarna?

  • Äldre 13 Jan 00:23
    #14
    mammalovis skrev 2019-01-12 22:41:16 följande:

    Det kan ju vara bra för dem som har barn över 8 år som inte har kvar föräldrapenning längre, då 8-årsdagen är spärren någon årgång till. Samtidigt är det ju inte säkert att alla sparat extra dagar för att det kanske blir fler stängningsdagar. Sedan är ju frågan vad som händer med dem som båda jobbar inom skol- och barnomsorg som inte kan använda dem. Är de kopplade till barnet eller föräldrarna?


    De är kopplade till föräldern. Alltså det blir inte fler dagar för att du har fler barn.
  • Äldre 13 Jan 00:25
    #15
    mammalovis skrev 2019-01-12 22:41:16 följande:

    Det kan ju vara bra för dem som har barn över 8 år som inte har kvar föräldrapenning längre, då 8-årsdagen är spärren någon årgång till. Samtidigt är det ju inte säkert att alla sparat extra dagar för att det kanske blir fler stängningsdagar. Sedan är ju frågan vad som händer med dem som båda jobbar inom skol- och barnomsorg som inte kan använda dem. Är de kopplade till barnet eller föräldrarna?


    Varför skulle det vara ett problem att ta ut dem om man jobbar inom barnomsorg?
  • Äldre 13 Jan 03:45
    #16
    mamma 86 skrev 2019-01-13 00:25:29 följande:

    Varför skulle det vara ett problem att ta ut dem om man jobbar inom barnomsorg?


    Att som lärare/pedagog vara borta från planeringsdagar, tar liksom bort vitsen med planeringsdagar
  • modsey
    Äldre 13 Jan 07:30
    #17
    Ms H skrev 2019-01-13 03:45:11 följande:

    Att som lärare/pedagog vara borta från planeringsdagar, tar liksom bort vitsen med planeringsdagar


    Jag har inte tolkat det som att man enbart får ta ut dem då och det är väl här kritiken kommer även om jag själv vinner på det här. Det blir några extra lediga dagar bara.
  • Äldre 13 Jan 09:52
    #18
    modsey skrev 2019-01-12 19:51:53 följande:
    Verkar väl ganska spikat
    Nej det är ju bara ett förslag. Spikat blir det när det finns en lag om det...
  • Äldre 13 Jan 13:03
    #19
    Ms H skrev 2019-01-13 03:45:11 följande:

    Att som lärare/pedagog vara borta från planeringsdagar, tar liksom bort vitsen med planeringsdagar


    Ja fast barnomsorgen (förskola) har inte stängt samma dagar som skolan iaf där jag bor. Skolan har också andra studiedagar som inte förskolan har. Så om man jobbar på förskola och har skolbarn eller tvärtom är det inga problem.
  • Äldre 13 Jan 13:06
    #20
    Ms H skrev 2019-01-13 03:45:11 följande:

    Att som lärare/pedagog vara borta från planeringsdagar, tar liksom bort vitsen med planeringsdagar


    Jag är inte dum vet du :) läs som sagt min kommentar ovan.
  • Äldre 21 Jan 13:48
    #21
    -1

    Skitbra tycker jag!

    Jag är ensamstående och får således 6 hela dagar/år. Perfekt för alla dessa små strödagar (så som studiedagar och liknande).

  • Äldre 21 Jan 20:23
    #22
    +1
    Fritidsmamman skrev 2019-01-21 13:48:41 följande:
    Skitbra tycker jag!

    Jag är ensamstående och får således 6 hela dagar/år. Perfekt för alla dessa små strödagar (så som studiedagar och liknande).
    Tycke du alltså att det är värt 5 miljarder av samhällets rätt begränsade resurser?
  • Äldre 21 Jan 20:35
    #23
    -1
    Alexi skrev 2019-01-21 20:23:45 följande:

    Tycke du alltså att det är värt 5 miljarder av samhällets rätt begränsade resurser?


    Absolut! Mycket väl spenderade pengar om man ser till all annan skit som skattepengarna annars går till.

    Dock tycker jag att ålder 16 är lite väl överdrivet.
Svar på tråden Familjevecka?