• Äldre 12 Jan 18:41
    309 visningar
    12 svar
    12
    309

    Hjälp med mat

    Min son fyllde 6 månader idag.

    Vad ska dem äta? Vilken gröt är bäst för barn som är 6 månader hur många gånger ska dem äta gröt? Och vilken välling är bäst? När ska dem äta välling. På morgonen eller kvällen? Hur många gånger om dagen får dem äta välling? Har hört att de bara är en gång om dagen. Snälla hjälp. Hur mycket ska dem äta. Jag tänkte att min son får äta lite gröt på morgonen och kvällen vid 7 någonstans på kvällen. Sen välling vid klockan 21. Han kan också få lite frukt pure då och då. Eller vad tycker ni snälla hjälp.

  • Svar på tråden Hjälp med mat
  • Äldre 12 Jan 19:54
    #1

    Gröt och välling räknas som samma sak så max tre gånger per dygn. Hur du lägger upp måltiderna spelar mindre roll. Amning eller ersättning brukar dock vara största delen av maten vid 6 månader, man ska byta ut måltider lite åt gången. Köp välling som är från 6 månaders ålder. Färdigköpt gröt eller gör egen med extra paltbröd i för järnets skull. De flesta grönsaker går mixa, leverpastej går bra äta, allt mjukt i små smakportioner. Prova dig fram till vad bebben gillar! Glad

  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 12 Jan 19:56
    #2
    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn%C3%A5n%20cirka%20sex%20m%C3%A5nader

    Här står det mesta du behöver veta. Samma information bör du ha fått av BVC. När det gäller vällling och gröt och annan mat med gluten så ska det introduceras långsamt, så ge max någon sked till en början, och sen kan du långsamt öka mängden över en tidsprediod på några veckor - några månader. 

    Läs gärna mer här:

    www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/kommentarer/nya-ron-om-introduktion-av-gluten-till-spadbarn---viktigt-introducera-langsamt
  • Äldre 13 Jan 00:14
    #3

    Jag började med lite välling nu innan han skulle sova.

    Tänkte att jag ger gröt imorgon på morgonen och på kvällen. Sedan när han ska sova så ger jag lite välling. Är det en bra ide tycker ni? Ska man ge mjölk innan man ger välling eller ska man bara ge välling?

  • Äldre 13 Jan 13:51
    #4
    Amerika321 skrev 2019-01-13 00:14:28 följande:
    Jag började med lite välling nu innan han skulle sova.
    Tänkte att jag ger gröt imorgon på morgonen och på kvällen. Sedan när han ska sova så ger jag lite välling. Är det en bra ide tycker ni? Ska man ge mjölk innan man ger välling eller ska man bara ge välling?
    Om du med mjölk menar bröstmjölk så absolut kan du amma före vällingen. Men ge inte så mycket välling då i så fall. Vanlig mjölk ska barn under ett år aldrig dricka för det förstör järnupptaget.
  • Äldre 13 Jan 16:26
    #5

    Just nu ger jag bara ersättning faktiskt NAN 2 då han är sex månader ammar honom bara på natten då jag har så lite bröstmjölk. Ska jag sluta med välling då? Eller? Är välling dålig? Jag ger honom typ 100 ml välling bara på natten. Ger du välling till dina barn?

  • Äldre 13 Jan 16:46
    #6
    Amerika321 skrev 2019-01-13 16:26:59 följande:
    Just nu ger jag bara ersättning faktiskt NAN 2 då han är sex månader ammar honom bara på natten då jag har så lite bröstmjölk. Ska jag sluta med välling då? Eller? Är välling dålig? Jag ger honom typ 100 ml välling bara på natten. Ger du välling till dina barn?
    Du ska inte ge ersättning och sen välling ovanpå det. Ersättning är mycket bättre att ge. Dock kan du byta ut t.e.x ett nattmål till välling. Det gjorde vi med äldsta sonen nån gång efter 6 månader.
  • Äldre 13 Jan 17:16
    #7

    Jag gav välling till min son vid klockan 21 när han skulle lägga sig men han vaknade igen vid 00 så jag gav ersättning går det bra så?

  • Äldre 13 Jan 17:17
    #8

    Jag tänkte ge välling en gång på kvällen bara.

  • Äldre 13 Jan 17:29
    #9
    Amerika321 skrev 2019-01-13 17:16:44 följande:
    Jag gav välling till min son vid klockan 21 när han skulle lägga sig men han vaknade igen vid 00 så jag gav ersättning går det bra så?
    Går alldeles utmärkt!
  • Äldre 13 Jan 19:33
    #10

    Det är så stressigt de här!! ????

    Vilken storlek på flaskan ska barn sex månader använda?

    Vilka frukt är bra att ge tex och vilka grönsaker till att börja med.

  • Äldre 13 Jan 19:48
    #11
    Amerika321 skrev 2019-01-13 19:33:14 följande:
    Det är så stressigt de här!! ????
    Vilken storlek på flaskan ska barn sex månader använda?
    Vilka frukt är bra att ge tex och vilka grönsaker till att börja med.
    Du gör det svårare än det behöver vara. Glad  Fråga på bvc eller läs på livsmedelsverket om du känner dig väldigt osäker. All frukt och alla grönsaker utom gröna bladgrönsaker går bra. Beroende på antal tänder får man mosa eller purea ganska mycket. Äter din bebis just nu ingen mat så börja med små smaksensationer. En halv kaffesked av nåt t.e.x gröt eller mosad banan eller kokt potatis. Äter bebisen litegrann så utöka med nästan vad som helst. Byt sakta ut alla måltider med ersättning till vanlig mat tills barnet är ca ett år. Efter det kan barnet äta precis all mat som du/ni själva äter.
  • Äldre 13 Jan 19:53
    #12
Svar på tråden Hjälp med mat