• Anonym (.....­)
    Äldre 12 Jan 20:13
    1679 visningar
    76 svar
    76
    1679

    Vill inte gifta mig- Dum idé?

    Hej!

    Som rubriken lyder så vill jag inte gifta mig (aldrig velat), men sambon vill det.
    Vi har hus ihop och nu väntar vi även vårt barn. Släkten säger att det är dumt att inte gifta sig när man har så mycket ihop.

    Hur har ni det? Har ni ekonomi, barn osv ihop utan att vara gifta eller gifte ni er efteråt för att det ska vara enklare med saker och ting? 

    Vad tycker ni om detta?

    Anledningen varför jag inte vill gifta mig är för att jag tycker inte det är en sån big deal. Många jag känner har gjort det bara för att ha en ring på fingret eller ha sin kärlek på papper. 

  • Svar på tråden Vill inte gifta mig- Dum idé?
  • Äldre 12 Jan 20:17
    #1
    +1

    Jag hade gift mig endast pga det juridiska. Det är vad ett giftermål är. För mig ialla fall.

  • Äldre 12 Jan 20:18
    #2
    +1

    Läs på om lagar för bodelning och arv. Fundera sen på vad som händer om ni separerar eller någon av er dör.

  • Äldre 12 Jan 20:22
    #3
    +1

    Om någon av er dör så kan den bli en big deal då ni har barn ihop. Det går så klart att lösa genom avtal. Vi såg giftermål som en enkel och heltäckande lösning istället för att behöva skriva avtal om vad som ska hända med våra tillgångar vid separation/dödsfall, särskilt då vi hade barn ihop.

  • Äldre 12 Jan 20:23
    #4

    Hade gift mig p.g.a. juridiken i så fall. Det behöver ju inte vara en romantisk grej om man inte vill det.

  • Anonym (Gifta­, två barn o gård)
    Äldre 12 Jan 20:26
    #5

    Vill man bara ha en ring på fingret så kan man göra som varenda tonåring och förlova sig. Det kräver ingen som helst ansträngning, inga barn och ingen juridik.

    Vi gifte oss innan vi skaffade barn. Vi ville båda två verkligen gifta oss. Vi ville höra ihop så mycket som möjligt. Vi ville dela efternamn, ha juridiska fördelar, ha en stor fest för vår kärlek och alltihop.

    Men vi ville verkligen drt båda två, av hela våra hjärtan! Barnen började komma 9månader efter bröllopet. Äkenskqoet känns otroligt naturligt och självklart för oss. Innan jag mötte min man så ville jag inte gifta mig och inte ha barn. Men med honom så känns det så självklart.

    Vill ni inte så ska ni naturligtvis inte gifta er! Äktenskapet är inte så problemfritt att ta sig ur om man ångrar sig.

  • Äldre 12 Jan 20:36
    #6
    +1

    Eftersom det är så sjukt många fördelar med att ha gift sig så förstår jag inte varför man avstår...
    Om man inte vill ha en big deal, gå iväg bara ni 2, till rådhuset, gift er, passa på att äta en lyxig lunch eller fika, strunta i ringar mm, behåll era efternamn, berätta inte för någon att ni gift er.
    Då slipper ni allt som ni inte vill ha: fest, stress, ståhej mm.
    samtidigt som ni är säkrade med efterlevande skydd och annat.

  • Anonym (.....­) Trådstartaren
    Äldre 12 Jan 20:37
    #7

    Skulle vi gifta oss så är det för min del pga juridiska skäl. Jag älskar min sambo över hela mitt hjärta så problemet ligger inte där. 

    Jag har pratat om att kanske göra det borgerligt isf. Känner inte för att lägga ner massa med pengar. Vi behöver det till annat känner jag.
    Men har fått höra från olika håll att det är en tråkigt idé, vi borde gifta oss "stort", ha ett kalas med många gäster osv. Vet att många kommer bli besvikna om vi gifter oss borgerligt, men vad har dom med det att göra? Har hellre en mindre middag med alla närmaste efteråt. 

  • Äldre 12 Jan 20:39
    #8
    +1

    Är det just giftermålet eller bröllopet som du inte vill ha? Det är klokt att vara gift rent juridiskt. Bröllopet behöver ni inte ha alls.

  • Äldre 12 Jan 20:40
    #9
    +2
    Anonym (.....) skrev 2019-01-12 20:37:52 följande:

    Skulle vi gifta oss så är det för min del pga juridiska skäl. Jag älskar min sambo över hela mitt hjärta så problemet ligger inte där. 

    Jag har pratat om att kanske göra det borgerligt isf. Känner inte för att lägga ner massa med pengar. Vi behöver det till annat känner jag.

    Men har fått höra från olika håll att det är en tråkigt idé, vi borde gifta oss "stort", ha ett kalas med många gäster osv. Vet att många kommer bli besvikna om vi gifter oss borgerligt, men vad har dom med det att göra? Har hellre en mindre middag med alla närmaste efteråt. 


    Låt dem vara besvikna.
  • Anonym (Besse­rwisse­r)
    Äldre 12 Jan 20:48
    #10
    +2

    Du behöver inte gifta dig, men då bör ni absolut ha samboavtal och inbördes testamente.

    Om någon av er avlider utan inbördes testamenete så är det den dödes föräldrar som ärver. Några skräckexempel är Göran Kropp/Renata Chlumska och Stieg Larsson/Eva Gabrielsson.

    Om ni separerar så är i stället risken stor för trubbel om ni saknar samboavtal. Utan samboavtal är det t.ex den som köpt en bil som har ensamrätt till den vid en separation, om inte den andra fd sambon kan bevisa att denne varit med och betalat (I det fallet ska man absolut se till att få stå med på köpekontraktet. Flera personer kan äga en bil tillsammans men bara en kan stå som ägare i bilregistret).

Svar på tråden Vill inte gifta mig- Dum idé?