• Äldre 12 Jan 21:27
    402 visningar
    7 svar
    7
    402

    Sluta med napp dagistid

    Hej!! Behövee lite tips och råd hur vi enklast kan avvänja sonen 2,5år sin napp.

    Han är så fäst vid den och har fått ett napp-bett. Nästan som överbett. Tandläkaren sa att vi måste sluta med napp dom närmsta månaderna om ddt ska kunna återställa sig..

    Jag har nu pratat i 3 dagar med sonen om att snart måste vi skicka iväg napparna till månen (han älskar månen) och atr han ska få en present. Han säger Nej nej.

    Har även minskat ner användandt på dagen. Att den endast ska användas vid vilan.

    Sonen går på förskola tis-tors.

    Tanken är att försöka skicka dom till Månen på Torsdag.. och vänja av honom hemma så atr han inte gråter efter den på dagis sen.

    Jag känner att detta kommer gå bra. Men är rädd att han sen på tisdagen vid vilan kommer se dom andra barnen med nappar och sakna.sin napp och bli ledsen.

    Någon med samma erfarenhet? Tror ni han kommer hinna vänjas av rätt bra på ca 4-5 dagar (så individuellt)

    Och hur har det isåfall gått för era barn som i samma veva går på förskolan?

    Det optimala hade kanske varit att sluta på te.x sommarlov. Men enl tandläkarrn ska det göras snart och jag vill inte riskera att skada hans bett av att vänta mera..

  • Svar på tråden Sluta med napp dagistid
  • Äldre 12 Jan 21:48
    #1

    Min dotter på 2,5 år har också tendens till nappbett så vi bestämde att sluta. Vi började att ta bort nappen på vaken tid, det höll vi i ungefär 1½ vecka sedan åkte vi till ett nappträd och hängde upp napparna. Hon tyckte att det var jätte spännande och vi berömde henne hela tiden och hon är så stolt och säger att hon är en duktig tjej utan napp.

    Sen kom måndagen och jag tänkte som du, att hon skulle bli avundsjuk på kompisarna som har napp på dagis. En av pedagogerna hade glömt att hon slutat med napp så hon hade den när hon sov. Dagen efter ingen napp och det har gått jättebra! Hon är helt nappfri och det gick verkligen smidigt, det trodde jag inte eftersom hon har varit helt nappberoende.

  • Äldre 12 Jan 21:51
    #2

    Det bästa vore om han slutade med napp hemma. Det kommer bli en otroligt tuff dag/dagar för din lille plutt, låt det bli till helgen hemma istället. Så blir han nappfri till tisdag nästa vecka istället.

    Min ene accepterade efter lite gruff och tjat redan första natten. Min andre som är envisare än fan självt tog det nästan en vecka av tjat till nattningen däremot blev det bättre och bättre för varje kväll.

  • Anonym (...)
    Äldre 13 Jan 00:19
    #3

    Tänkte det skulle bli jättejobbigt för min son som var ganska nappberoende på dag och natt men plötsligt någon vecka innan vi tänkt sluta så slutade han själv tvärt. Plötsligt var alla nappar blä. Mysko. Säger bara att det kan hända, de kan förvåna en.

    Med lillasyster har jag försökt ge napp. Hon tog den första två veckorna efter födseln men sedan valde hon bort den också.

  • Little­Sunshi­ne84
    Äldre 13 Jan 21:04
    #4

    Min lille kille hatade napp fram tills han var typ 9 månader. Då fick han upp intresset för nappar. Han hade helst två i munnen och sov med en i varje hand :)

    Fasade rejält för att ta bort napparna men vi passade på i samband med att han fick höstblåsor i hela munnen när han var 18 månader. Satte sen en lapp på hans rygg när han var tillbaka på dagis där det stod tydligt att han ?Slutar med napp?. Det gjorde att ingen pedagog föreslog det etc.

    Mitt råd är att sluta hemma, meddela sen dagis tydligt. Är han ledsen och har det tufft är det bättre med tröst från föräldrar än dagispersonal :)

  • Anonym (6)
    Äldre 13 Jan 21:07
    #5

    Konstigt med föräldrar som låter förskolepersonalen ta över föräldrauppgifter som exempelvis sluta med napp eller potträna!

  • Äldre 13 Jan 21:08
    #6

    Tycker du gör helt rätt i att sluta på torsdagen för att ha några dagar att vänja in. Ditt barn har inget gosedjur eller liknande som är väldigt populär vid speciellt nattetid?
    Annars är det en idé att åka till en butik där barnet själv får välja ut ett gosedjur - och att du förklarar tydligt att denna kommer från och med nu hänga med när du ska sova istället för nappen :) 

  • Äldre 13 Jan 21:10
    #7
    +1
    Anonym (6) skrev 2019-01-13 21:07:20 följande:

    Konstigt med föräldrar som låter förskolepersonalen ta över föräldrauppgifter som exempelvis sluta med napp eller potträna!


    Det handlar väl inte om att ta över föräldrauppgifterna? Men eftersom barnet spenderar så pass mycket av sin tid på förskolan (i de flesta fallen) sker det väl naturligt att det måste tränas även där. Hur hade du annars tänkt? Det fungerar ju inte att endast sluta med napp hemma men att få sova med den på förskola, och samma med att lära sig att sluta använda blöja. 
Svar på tråden Sluta med napp dagistid