• Äldre 14 Jan 02:15
    5763 visningar
    177 svar
    -3 +3
    177
    5763

    Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem

    Välutbildade kvinnor är samhällets vinnare, medan unga män med bristande skolgång hamnar allt mer i utanförskap. I Emma Leijnses nya bok "Fördel kvinna" skriver hon om den tysta utbildningsrevolutionen.


    https://www.svd.se/mans-utanforskap-ar-ett-stort-samhallsproblem


    Min undran är om kvinnor är nöjda kanske rent av skadeglada att det går dåligt för deras bröder, makar, pappor, söner etc. ?


    Det är ett enormt fokus på kvinnors rättigheter men att det går åt h-vete för männen vill tydligen ingen kännas vid? Ju mer rapporter som skrivs och böcker som skrivs i ämnet desto mer kör man ner huvudet i sanden.

  • Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem
  • Äldre 29 Jan 07:16
    #41
    Postman skrev 2019-01-15 09:46:46 följande:

    Mansnormem som du pekar emot är konstruerad av dig själv. Finns ingen mansnorm.

    Feminism löser inget mer än att det hela tiden pekar på att allt män gör är fel.

    Förstår inte varför killars studieresultat skulle bli bättre av att se upp till en kvinnlig lärare. De ska väl lyssna på en lärare oavsett kön. Jag förstår om killar i din omgivning inte vill ta dig på allvar som du uttrycker dig.


    Självklart ska elever av båda könen respektera och, för att få bra studieresultat i viss mån "se upp till" lärare av BÅDA könen. De måste i alla fall tycka att den kunskap de besitter är något eftersträvansvärt.

    Varken pojkar eller flickor har problem med att "se upp till" manliga lärare. (Citationstecken för jag menar inte att läraren ska idealiseras). Pojkar har däremot problem med att se kvinnor som förebilder.

    Förstod du hur jag menade nu, eller ska jag ta det igen, lite mer ingående?

    Och jo självklart finns det en mansnorm. Det är inget som jag hittat på, eller ens feminismen kommit på. Sedan kan man diskutera om mansnormen idag är positiv eller negativ, om den skiljer sig från kvinnonormen, om den bör förändras eller ej, men självklart finns den. Vet du vad ordet norm betyder? Börja med att slå upp det, så kan vi diskutera huruvida mansnormen bör förändras efter det.

    Och jag menar inte att killar gör fel. Killar gör som de förväntas av dem enligt normen, vilket blir kontraproduktivt. Därför måste både normen OCH skolan förändras.
  • Äldre 29 Jan 07:29
    #42
    annabellelee skrev 2019-01-29 07:16:21 följande:

    Självklart ska elever av båda könen respektera och, för att få bra studieresultat i viss mån "se upp till" lärare av BÅDA könen. De måste i alla fall tycka att den kunskap de besitter är något eftersträvansvärt.

    Varken pojkar eller flickor har problem med att "se upp till" manliga lärare. (Citationstecken för jag menar inte att läraren ska idealiseras). Pojkar har däremot problem med att se kvinnor som förebilder.

    Förstod du hur jag menade nu, eller ska jag ta det igen, lite mer ingående?

    Och jo självklart finns det en mansnorm. Det är inget som jag hittat på, eller ens feminismen kommit på. Sedan kan man diskutera om mansnormen idag är positiv eller negativ, om den skiljer sig från kvinnonormen, om den bör förändras eller ej, men självklart finns den. Vet du vad ordet norm betyder? Börja med att slå upp det, så kan vi diskutera huruvida mansnormen bör förändras efter det.

    Och jag menar inte att killar gör fel. Killar gör som de förväntas av dem enligt normen, vilket blir kontraproduktivt. Därför måste både normen OCH skolan förändras.


    1. Du kan börja med att fundera över hur du uttrycker dig i skrift om du ens ska bli tagen på allvar. Härskarteknik och nedvärderande ordalag.

    2. Mansnormer i stor finns inte, det är vad kvinnor tror och vill se, skapat av kvinnor.

    3. Män,pojkar har inga problem att se upp till kvinnor, däremot ser de verkligen inte upp till kvinnor som går på som du gör. Kvinnor som pratar till motsatta könet som om de vore mindre vetande eller 5 år gamla. Det är många gånger på grund av kvinnors egna dåliga självförtroende som många kvinnor tror att ingen ser upp till dom.
  • Äldre 29 Jan 07:35
    #43
    Mara Sara skrev 2019-01-29 06:58:14 följande:

    Könsnormer är skittrist, något som jag lidit av under hela min uppväxt. Att pojkar inte vågar plugga är givetvis problematiskt.

    Men nyfiken som jag är, vad säger svrriges statistik om detta?

    Ungdomsarbetslösheten hos män ligger på 7% och 6% hos kvinnor. Medellönen i denna grupp är högre hos männen.

    Arbetslösheten hos män i åldrarna 25-35 år är 7%, hos kvinnor 6,7%. Medellönen i denna grupp är högre hos männen.

    Så har vi egentligen ett problem här? Trots att kvinnor studerar mer är bara marginellt fler i arbete. Samtidigt som deras lön fortfarande är sämre.


    Problemet vi får är att det är en könsuppdelad arbetsmarknad. Kvinnor kommer sitta på alla poster med utbildning medan män håller till bland yrkesutbildningar eller yrken som inte kräver någon utbildning ( fast de jobben blir färre och färre) Kvinnor dominerar snart alla tyngre utbildningar...jurist, läkare osv, om 20 år kommer vi ha en snedfördelning i samhället till kvinnors fördel.
  • Äldre 29 Jan 07:37
    #44

    Det är himla intressant med dessa hjälplösa män som inte klarar av att ta ansvar för sitt eget liv och sin egen situation. Ett ansvar som kvinnor förväntas ta åt dem.

  • Äldre 29 Jan 07:41
    #45

    Och tillägg: klarar man inte av att ta ansvar för sitt eget liv klarar man troligen heller inte av att ta ansvar för ett jobb.

    Att gnälla om, och förvänta sig att kvinnor ska lösa, mansproblemen i samhället utan att själv lyfta ett jävla finger visar ju på hela problemet.

  • Äldre 29 Jan 07:45
    #46
    MsFry skrev 2019-01-29 07:41:25 följande:

    Och tillägg: klarar man inte av att ta ansvar för sitt eget liv klarar man troligen heller inte av att ta ansvar för ett jobb.

    Att gnälla om, och förvänta sig att kvinnor ska lösa, mansproblemen i samhället utan att själv lyfta ett jävla finger visar ju på hela problemet.


    Du tycker med andra ord att vi då inte ska hjälpa alla i ett samhälle? Var och en sköter sitt? Ska vi strunta i misshandlade kvinnor? De får skylla sig själva? Strunta i att kvinnor har dåliga löner? De får ta sig i kragen och ta ansvar?
  • Äldre 29 Jan 07:58
    #47
    +1
    MsFry skrev 2019-01-29 07:37:45 följande:

    Det är himla intressant med dessa hjälplösa män som inte klarar av att ta ansvar för sitt eget liv och sin egen situation. Ett ansvar som kvinnor förväntas ta åt dem.


    Intressant svar!

    Jag förstår dig dock. Det är dock exakt samma resonemang som gjort att feminismen kött så stort motstånd från männens sida genom åren.
  • Äldre 29 Jan 08:47
    #48
    Postman skrev 2019-01-29 07:45:21 följande:

    Du tycker med andra ord att vi då inte ska hjälpa alla i ett samhälle? Var och en sköter sitt? Ska vi strunta i misshandlade kvinnor? De får skylla sig själva? Strunta i att kvinnor har dåliga löner? De får ta sig i kragen och ta ansvar?


    Nej nu hittar du på. Om du inte kan debattera utan att hitta på åsikter åt de andra debattörerna så är det bättre att du låter bli att debattera.

    Kvinnor har nu under ett par århundraden fört sin kamp själva och många gånger i kraftig motvind. Ska vi nu förväntas kämpa för männen också utan att de behöver hjälpa till själva alls? Känns inte troligt att det kommer att hända faktiskt.

    Solidaritet är en fin grej men det kräver något av alla.
  • Äldre 29 Jan 08:51
    #49
    -1
    Haskel skrev 2019-01-29 07:58:52 följande:

    Intressant svar!

    Jag förstår dig dock. Det är dock exakt samma resonemang som gjort att feminismen kött så stort motstånd från männens sida genom åren.


    Nej det är överhuvudtaget inte samma resonemang. Rekommenderar att du läser på lite om folkrörelser genom historien generellt och kvinnans frigörelsekamp speciellt.
  • BjornD­ahl
    Äldre 29 Jan 08:56
    #50
    MsFry skrev 2019-01-29 08:51:09 följande:
    Nej det är överhuvudtaget inte samma resonemang. Rekommenderar att du läser på lite om folkrörelser genom historien generellt och kvinnans frigörelsekamp speciellt.
    Som säljare kan jag säga att feministerna har varit kass på att sälja in feminismen hos män. 
Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem