• Äldre 14 Jan 02:15
    5767 visningar
    177 svar
    -3 +3
    177
    5767

    Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem

    Välutbildade kvinnor är samhällets vinnare, medan unga män med bristande skolgång hamnar allt mer i utanförskap. I Emma Leijnses nya bok "Fördel kvinna" skriver hon om den tysta utbildningsrevolutionen.


    https://www.svd.se/mans-utanforskap-ar-ett-stort-samhallsproblem


    Min undran är om kvinnor är nöjda kanske rent av skadeglada att det går dåligt för deras bröder, makar, pappor, söner etc. ?


    Det är ett enormt fokus på kvinnors rättigheter men att det går åt h-vete för männen vill tydligen ingen kännas vid? Ju mer rapporter som skrivs och böcker som skrivs i ämnet desto mer kör man ner huvudet i sanden.

  • Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem
  • Äldre 29 Jan 10:34
    #71
    Postman skrev 2019-01-29 07:45:21 följande:

    Du tycker med andra ord att vi då inte ska hjälpa alla i ett samhälle? Var och en sköter sitt? Ska vi strunta i misshandlade kvinnor? De får skylla sig själva? Strunta i att kvinnor har dåliga löner? De får ta sig i kragen och ta ansvar?


    Varför så aggressiv ton? Nog går det lättare att debattera om man inte angriper varandra och hånar de som tycker annorlunda?
  • Äldre 29 Jan 10:36
    #72
    NickeLindberg skrev 2019-01-29 10:32:13 följande:

    Läs Pippi Långstrump. Många pojkar ser upp till henna. 


    Jättebra att det finns en bok med kvinnliga karaktärer som pojkar kan läsa. Tyvärr räcker det nog inte för att lösa problemen med pojkars dåliga skolresultat.
  • NickeL­indber­g
    Äldre 29 Jan 10:37
    #73
    annabellelee skrev 2019-01-29 10:34:41 följande:
    Varför så aggressiv ton? Nog går det lättare att debattera om man inte angriper varandra och hånar de som tycker annorlunda?
    Jag tycker reaktionen är helt naturlig när någon ställer sig likgiltig för andra människor problem bara för att de är män. Jag skulle bli lika förbannad om det vore män som rycker på axlarna åt t ex våldtäkter.
  • NickeL­indber­g
    Äldre 29 Jan 10:39
    #74
    annabellelee skrev 2019-01-29 10:36:42 följande:
    Jättebra att det finns en bok med kvinnliga karaktärer som pojkar kan läsa. Tyvärr räcker det nog inte för att lösa problemen med pojkars dåliga skolresultat.
    Nej, flickor har ju en fördel av att fostras att vara tysta och fogliga.
  • Äldre 29 Jan 10:40
    #75
    Postman skrev 2019-01-29 07:35:40 följande:

    Problemet vi får är att det är en könsuppdelad arbetsmarknad. Kvinnor kommer sitta på alla poster med utbildning medan män håller till bland yrkesutbildningar eller yrken som inte kräver någon utbildning ( fast de jobben blir färre och färre) Kvinnor dominerar snart alla tyngre utbildningar...jurist, läkare osv, om 20 år kommer vi ha en snedfördelning i samhället till kvinnors fördel.


    Du menar på samma sätt det varit snedfördelat i hundratals år då männen dominerade alla högre poster? Intressant att det först nu blir ett problem, nu när kvinnorna börjar ta över dessa platser. Väldigt intressant.

    Skulle det inte vara mer rättvist om det blev ett faktiskt maktskifte?
  • NickeL­indber­g
    Äldre 29 Jan 10:43
    #76
    Mimosa86 skrev 2019-01-29 10:40:43 följande:
    Du menar på samma sätt det varit snedfördelat i hundratals år då männen dominerade alla högre poster? Intressant att det först nu blir ett problem, nu när kvinnorna börjar ta över dessa platser. Väldigt intressant.

    Skulle det inte vara mer rättvist om det blev ett faktiskt maktskifte?

    Arvsskuld är ju inget nytt förhållningssätt bland feminister.


    Ungefär som att hacka på tyskar födda efter andra världskriget.

  • Äldre 29 Jan 10:46
    #77
    NickeLindberg skrev 2019-01-29 10:39:44 följande:

    Nej, flickor har ju en fördel av att fostras att vara tysta och fogliga.


    Förlåt, men nu hänger jag inte med i ditt resonemang. Hur menar du?
  • Äldre 29 Jan 10:47
    #78
    Mimosa86 skrev 2019-01-29 10:40:43 följande:

    Du menar på samma sätt det varit snedfördelat i hundratals år då männen dominerade alla högre poster? Intressant att det först nu blir ett problem, nu när kvinnorna börjar ta över dessa platser. Väldigt intressant.

    Skulle det inte vara mer rättvist om det blev ett faktiskt maktskifte?


    Fast att döma idag efter det som var förr när man aktivt arbetar för ändring är rätt oärlig mental akrobatik.

    Det är knappast så att kvinnorna helt ensamt gjort dessa ändringar utan det har varit stor del avslag och politiska beslut bakom, alltså både män och kvinnor som aktivt arbetat för att få kvinnor in i ex stem .

    Men visst om man aktivt är mot jämställdhet så låter det nog skitbra.
  • Äldre 29 Jan 10:49
    #79
    NickeLindberg skrev 2019-01-29 10:37:36 följande:

    Jag tycker reaktionen är helt naturlig när någon ställer sig likgiltig för andra människor problem bara för att de är män. Jag skulle bli lika förbannad om det vore män som rycker på axlarna åt t ex våldtäkter.


    Återigen: jag rycker inte på axlarna åt någons problem. Det är Postman som påstår det men det är inte sant och bygger på en (avsiktlig?) vantolkning av det jag skrev.
  • NickeL­indber­g
    Äldre 29 Jan 10:54
    #80
    annabellelee skrev 2019-01-29 10:46:36 följande:
    Förlåt, men nu hänger jag inte med i ditt resonemang. Hur menar du?
    Jag menar det jag skriver.
Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem