• Äldre 14 Jan 02:15
    5765 visningar
    177 svar
    -3 +3
    177
    5765

    Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem

    Välutbildade kvinnor är samhällets vinnare, medan unga män med bristande skolgång hamnar allt mer i utanförskap. I Emma Leijnses nya bok "Fördel kvinna" skriver hon om den tysta utbildningsrevolutionen.


    https://www.svd.se/mans-utanforskap-ar-ett-stort-samhallsproblem


    Min undran är om kvinnor är nöjda kanske rent av skadeglada att det går dåligt för deras bröder, makar, pappor, söner etc. ?


    Det är ett enormt fokus på kvinnors rättigheter men att det går åt h-vete för männen vill tydligen ingen kännas vid? Ju mer rapporter som skrivs och böcker som skrivs i ämnet desto mer kör man ner huvudet i sanden.

  • Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem
  • Äldre 29 Jan 12:27
    #91
    Mimosa86 skrev 2019-01-29 10:40:43 följande:
    Du menar på samma sätt det varit snedfördelat i hundratals år då männen dominerade alla högre poster? Intressant att det först nu blir ett problem, nu när kvinnorna börjar ta över dessa platser. Väldigt intressant.

    Skulle det inte vara mer rättvist om det blev ett faktiskt maktskifte?
    Hur tänker du nu?? Ett fel ersätts med ett annat fel?

    Två fel gör ett rätt...knappast. Det du nu sa rimmar inte ett dugg med ett jämställt samhälle...men ett jämställt samhälle är kanske inte det du vill ha.


  • Äldre 29 Jan 12:29
    #92
    Lånehajen skrev 2019-01-29 11:30:45 följande:
    Det är helt ologiskt att lägga någon skuld alls på människor som lever idag för vad deras förfäder har gjort. Däremot bör man förstås ta lära av tidigare fel som gjorts för att undvika att de sker igen.
    Precis, så sant. Man undrar ju hur folk är funtade som resonerar annat, inte undra på om krig och elände fortsätter på vårt jordklot. 
  • Äldre 29 Jan 12:40
    #93
    Postman skrev 2019-01-29 12:29:37 följande:
    Precis, så sant. Man undrar ju hur folk är funtade som resonerar annat, inte undra på om krig och elände fortsätter på vårt jordklot. 
    Kvinnor är mjukare??? pyttsan!
  • Äldre 29 Jan 12:44
    #94
    AnteBerg skrev 2019-01-29 12:40:53 följande:
    Kvinnor är mjukare??? pyttsan!
    Ja tjena, tror inte det heller faktiskt.
  • Äldre 29 Jan 13:01
    #95
    Mimosa86 skrev 2019-01-29 10:59:40 följande:

    Det har varit över hundra år av stenhård kamp där främst kvinnor som kämpat för jämlikhet fått betala ett hårt pris. Men absolut, män har också kämpa men inte gått i bräschen för dessa förändringar. Och titta på samhället idag. Det är först nu vi får en samtyckeslag som förbjuder sex mot någons vilja. Och vilka är det som sätter sig på tvären?

    Missförstå mig inte. Jag vill ha jämlikhet. Men jag är jäkligt trött på att det alltid ska bli bra och perfekt när kvinnorna ska få något. Kanske är dags att kvinnorna får skaffa sig lite arvssynd för en jävla gångs skull? Varför ska kvinnors rättigheter (samma rättigheter som män åtnjuter) alltid behöva var en kamp?


    Samtyckeslagen gör ingen skillnad i princip. Det är därför du haft många advokater som propagerat mot just denna, (ex Advokatsamfundet generalsekreterare Anne Ramberg).

    Du har precis samma bevisbörda som tidigare.

    Men den tydliggör att nej betyder nej, men en våldtäkt har alltid varit en våldtäkt oavsett.

    Det som är tydligare är bara att nej ska vara nej.

    Kvinnor hade förövrigt tidigare full rösträtt än män i Sverige. Men vem bryr sig.

    Alla får kämpa för sina rättigheter det är inget unikt för just kvinnor.

    Det har varit arbetare, homosexuella, Psykiskt sjuka, handikappade, män när det gäller vårdnad, fattigas rätt till skola, acceptans av olika religioner, hudfärg osv

    All förändring kommer genom kamp det är så det fungerar.
  • Äldre 29 Jan 13:06
    #96
    Postman skrev 2019-01-29 12:20:52 följande:

    Den som du citerade var jag men det kanske du missade.

    Ja jag vet att det finns allehanda normer så men det finns ingen direkt mansnorm som man vill lasta på alla män. Det är det jag vänder mig emot.

    Jag tror faktiskt inte att de flesta män, pojkar har problem med att se upp till en kvinna. Nu har jag inte läst dessa rapporter men jag håller inte med de forskare som påstår de. 

    En bra start att förändra är förstås att få en långt mer manlig personal i alla former av barn och ungdomsverksamhet. Självklart i skola, fritids, dagis osv. Tyvärr är väl män så gott som outtalat förbjudna att arbeta med små barn. 

    Kvinnor måste också släppa taget om barnen, låta män ta ansvaret och få göra på sitt sätt, idag är det alldeles för många kvinnor som alltid ska ha allt gjort på sitt viss, inget annat duger. Finns mycket mer att göra men det var bara några axplock.


    Jag är glad om du inte vill ha en aggressiv ton! Mycket lättare att prata då. Fast jo, det finns en mansnorm. Utseendemässigt ska män (enligt normen) ha kort hår, inte smink eller stora smycken, shorts eller byxor - tänk dig en man med håret i blonda flätor, läppstift och pärlhalsband så blir det lätt att känna att han har "klätt ut sig", och då blir man medveten om att det finns en utseende-mansnorm som han brutit mot.

    Också för beteende finns normer. En man ska uppvakta kvinnan, inte tvärtom, en man ska vara ganska tuff och gärna stark säger mansnormen. En liten pojke som är blyg snäll och lite räddhågsen ses av andra som inte så manlig. Är man en välanpassad snäll "plugghäst" som gör som fröken säger får man inte hög status som kille. Det förstår förstås de små pojkarna och anpassar sig efter det.

    Observera att normerna upprätthålls av både män och kvinnor. Det patriarkala systemet handlar inte om att männen förtrycker kvinnor, om att både män och kvinnor är fast i roller. Ja, vissa kvinnor villbinte släppa in män i uppfostran, och vissa män vill inte ta ansvar. De är bådas, allas uppgift.

    Det feministiska projektet handlar om att män och kvinnor ska bli jämställda, slippa förminskade och begränsande roller, och det tjänar BÅDE män och kvinnor på. Att ställa män mot kvinnor och tro att "nu när män mår sämre är väl ni feminister nöjda" är bara dumt.

    Någon gjorde liknelsen med andra världskriget och det är väl bara att se på Versaillesfreden för att se att det inte blir bra när någon grupp känner sig förfördelad.
  • Äldre 29 Jan 13:24
    #97

    [quote=79403150][quote-nick]annabellelee skrev 2019-01-29 13:06:21 följande:[/quote-nick]

    Jag är glad om du inte vill ha en aggressiv ton! Mycket lättare att prata då. Fast jo, det finns en mansnorm. Utseendemässigt ska män (enligt normen) ha kort hår, inte smink eller stora smycken, shorts eller byxor - tänk dig en man med håret i blonda flätor, läppstift och pärlhalsband så blir det lätt att känna att han har "klätt ut sig", och då blir man medveten om att det finns en utseende-mansnorm som han brutit mot.

    Också för beteende finns normer. En man ska uppvakta kvinnan, inte tvärtom, en man ska vara ganska tuff och gärna stark säger mansnormen. En liten pojke som är blyg snäll och lite räddhågsen ses av andra som inte så manlig. Är man en välanpassad snäll "plugghäst" som gör som fröken säger får man inte hög status som kille. Det förstår förstås de små pojkarna och anpassar sig efter det.

    Observera att normerna upprätthålls av både män och kvinnor. Det patriarkala systemet handlar inte om att männen förtrycker kvinnor, om att både män och kvinnor är fast i roller. Ja, vissa kvinnor villbinte släppa in män i uppfostran, och vissa män vill inte ta ansvar. De är bådas, allas uppgift.

    Det feministiska projektet handlar om att män och kvinnor ska bli jämställda, slippa förminskade och begränsande roller, och det tjänar BÅDE män och kvinnor på. Att ställa män mot kvinnor och tro att "nu när män mår sämre är väl ni feminister nöjda" är bara dumt.

    Någon gjorde liknelsen med andra världskriget och det är väl bara att se på Versaillesfreden för att se att det inte blir bra när någon grupp känner sig förfördelad.

    [/quote

    Nej jag är inte arg, får fundera över hur jag skriver om jag nu uppfattas som aggressiv, det är inte min mening.

    Tja allehanda normer finns men det finns som sagt ingen direkt mansnorm som säger eller lär män hur vi ska vara. De normer du beskriver varierar stort och som du skriver så influeras vi av varandra och i den miljö man är i. Inget konstigt alls, så kommer det alltid förbli.

    Jag tycker nog minsann att alla idag får klä sig hur man vill när man vill. Tycker snarare det är en avsaknad av stil och finess idag. Alla bara kräver att få se ut och göra som denne vill i alla slags sammanhang. Man kräver respekt av andra men vill sällan respektera andra själv.

    Den feministiska projektet ger jag inte ett dugg för, bara läsa härinne hur den agendan går. Tvärt emot vad du skriver så upplever jag den feministiska agendan både mansförminskamde och mansbegränsande. Sen håller jag med om att man inte ska ställa könen emot varandra men det är ju det som sker i samhället idag. Alla tjatar om vem som är mest drabbad och offer istället för att fokusera på hur vi gör rätt.

    Något patriarkalt system har vi inte i Sverige. Det är en ren myt.

  • Äldre 29 Jan 13:24
    #98
    +1
    Liberté skrev 2019-01-29 13:01:21 följande:
    Samtyckeslagen gör ingen skillnad i princip. Det är därför du haft många advokater som propagerat mot just denna, (ex Advokatsamfundet generalsekreterare Anne Ramberg).

    Du har precis samma bevisbörda som tidigare.

    Men den tydliggör att nej betyder nej, men en våldtäkt har alltid varit en våldtäkt oavsett.

    Det som är tydligare är bara att nej ska vara nej.

    Kvinnor hade förövrigt tidigare full rösträtt än män i Sverige. Men vem bryr sig.

    Alla får kämpa för sina rättigheter det är inget unikt för just kvinnor.

    Det har varit arbetare, homosexuella, Psykiskt sjuka, handikappade, män när det gäller vårdnad, fattigas rätt till skola, acceptans av olika religioner, hudfärg osv

    All förändring kommer genom kamp det är så det fungerar.
    Minns Ådalen!
  • Äldre 29 Jan 13:57
    #99
    Liberté skrev 2019-01-29 13:01:21 följande:
    Samtyckeslagen gör ingen skillnad i princip. Det är därför du haft många advokater som propagerat mot just denna, (ex Advokatsamfundet generalsekreterare Anne Ramberg).

    Du har precis samma bevisbörda som tidigare.

    Men den tydliggör att nej betyder nej, men en våldtäkt har alltid varit en våldtäkt oavsett.

    Det som är tydligare är bara att nej ska vara nej.

    Kvinnor hade förövrigt tidigare full rösträtt än män i Sverige. Men vem bryr sig.

    Alla får kämpa för sina rättigheter det är inget unikt för just kvinnor.

    Det har varit arbetare, homosexuella, Psykiskt sjuka, handikappade, män när det gäller vårdnad, fattigas rätt till skola, acceptans av olika religioner, hudfärg osv

    All förändring kommer genom kamp det är så det fungerar.
    Fel. Samtyckeslagen klargör att gränsen för våldtäkt är frånvaron av ett ja. Det är fortfarande ett svårbevisat brott, men jag känner till flera där det hade gjort stor skillnad. Där fanns det vittnen som sett att mannen bara "höll på" och kvinnan var helt borta, dvs kunde inte ge sitt samtycke.

    Fel. Svenska män med viss inkomst fick rösträtt långt innan kvinnor med samma inkomst fick rösträtt. Kvinnor var dessutom omyndiga fram till slutet av 1800-talet. Det var inte män.
  • Äldre 29 Jan 23:39
    K Kalle skrev 2019-01-29 13:57:43 följande:
    Fel. Samtyckeslagen klargör att gränsen för våldtäkt är frånvaron av ett ja. Det är fortfarande ett svårbevisat brott, men jag känner till flera där det hade gjort stor skillnad. Där fanns det vittnen som sett att mannen bara "höll på" och kvinnan var helt borta, dvs kunde inte ge sitt samtycke.

    Fel. Svenska män med viss inkomst fick rösträtt långt innan kvinnor med samma inkomst fick rösträtt. Kvinnor var dessutom omyndiga fram till slutet av 1800-talet. Det var inte män.
    Vad duktig du är.
Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem