• Äldre 14 Jan 02:15
    5775 visningar
    177 svar
    -3 +3
    177
    5775

    Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem

    Välutbildade kvinnor är samhällets vinnare, medan unga män med bristande skolgång hamnar allt mer i utanförskap. I Emma Leijnses nya bok "Fördel kvinna" skriver hon om den tysta utbildningsrevolutionen.


    https://www.svd.se/mans-utanforskap-ar-ett-stort-samhallsproblem


    Min undran är om kvinnor är nöjda kanske rent av skadeglada att det går dåligt för deras bröder, makar, pappor, söner etc. ?


    Det är ett enormt fokus på kvinnors rättigheter men att det går åt h-vete för männen vill tydligen ingen kännas vid? Ju mer rapporter som skrivs och böcker som skrivs i ämnet desto mer kör man ner huvudet i sanden.

  • Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem
  • Progre­ssiv
    Äldre 30 Jan 16:40

    Allas.


    Mimosa86 skrev 2019-01-29 10:23:30 följande:

    Det är ett jätteproblem. Men vems ansvar är det att ordna upp?


  • BCarls­son
    Äldre 30 Jan 17:11
    Progressiv skrev 2019-01-30 16:40:59 följande:

    Allas.


    Märkligt att det skall behöva förtydligas? 
  • BCarls­son
    Äldre 30 Jan 19:09
    K Kalle skrev 2019-01-29 13:57:43 följande:
    Fel. Samtyckeslagen klargör att gränsen för våldtäkt är frånvaron av ett ja. Det är fortfarande ett svårbevisat brott, men jag känner till flera där det hade gjort stor skillnad. Där fanns det vittnen som sett att mannen bara "höll på" och kvinnan var helt borta, dvs kunde inte ge sitt samtycke.

    Fel. Svenska män med viss inkomst fick rösträtt långt innan kvinnor med samma inkomst fick rösträtt. Kvinnor var dessutom omyndiga fram till slutet av 1800-talet. Det var inte män.

    Ville bara tipsa om min nya tråd:


    www.familjeliv.se/forum/thread/79406437-nyfiken-pa-varfor-just-du-ar-otrevlig-mot-manliga-medlemmargaster

  • BCarls­son
    Äldre 30 Jan 19:10
    Mimosa86 skrev 2019-01-29 10:59:40 följande:
    Det har varit över hundra år av stenhård kamp där främst kvinnor som kämpat för jämlikhet fått betala ett hårt pris. Men absolut, män har också kämpa men inte gått i bräschen för dessa förändringar. Och titta på samhället idag. Det är först nu vi får en samtyckeslag som förbjuder sex mot någons vilja. Och vilka är det som sätter sig på tvären?

    Missförstå mig inte. Jag vill ha jämlikhet. Men jag är jäkligt trött på att det alltid ska bli bra och perfekt när kvinnorna ska få något. Kanske är dags att kvinnorna får skaffa sig lite arvssynd för en jävla gångs skull? Varför ska kvinnors rättigheter (samma rättigheter som män åtnjuter) alltid behöva var en kamp?

    Ville bara tipsa om min nya tråd:


    https://www.familjeliv.se/forum/thread/79406437-nyfiken-pa-varfor-just-du-ar-otrevlig-mot-manliga-medlemmargaster

  • BCarls­son
    Äldre 30 Jan 19:19
    MsFry skrev 2019-01-29 10:49:59 följande:
    Återigen: jag rycker inte på axlarna åt någons problem. Det är Postman som påstår det men det är inte sant och bygger på en (avsiktlig?) vantolkning av det jag skrev.

    Ville bara tipsa om min nya tråd:


    https://www.familjeliv.se/forum/thread/79406437-nyfiken-pa-varfor-just-du-ar-otrevlig-mot-manliga-medlemmargaster

  • Äldre 30 Jan 20:33
    BCarlsson skrev 2019-01-30 19:10:35 följande:

    Ville bara tipsa om min nya tråd:

    www.familjeliv.se/forum/thread/79406437-nyfiken-pa-varfor-just-du-ar-otrevlig-mot-manliga-medlemmargaster


    Åh vad trevligt. Dessvärre är jag en person som är otrevlig mot alla oavsett kön med taskig inställning. Du skulle se när jag vevade igång ilskan mot de kvinnor som näthatade sanna Nilsen eller de kvinnors om uppmuntrar till att lura till sig en graviditet. För att inte parat om kvinnor som är för surrogatmödrarskap. Tror även jag skrivit starka inlägg till bonusmödrar. jisses då framgår kritiken mot män som en vänlig smekning i jämförelse :)
  • BCarls­son
    Äldre 30 Jan 20:39
    Mimosa86 skrev 2019-01-30 20:33:15 följande:
    Åh vad trevligt. Dessvärre är jag en person som är otrevlig mot alla oavsett kön med taskig inställning. Du skulle se när jag vevade igång ilskan mot de kvinnor som näthatade sanna Nilsen eller de kvinnors om uppmuntrar till att lura till sig en graviditet. För att inte parat om kvinnor som är för surrogatmödrarskap. Tror även jag skrivit starka inlägg till bonusmödrar. jisses då framgår kritiken mot män som en vänlig smekning i jämförelse :)
    Vad vinner du på att vara otrevlig. Hade du vågat vara otrevlig IRL?
  • Äldre 30 Jan 20:47
    Liberté skrev 2019-01-29 13:01:21 följande:

    Samtyckeslagen gör ingen skillnad i princip. Det är därför du haft många advokater som propagerat mot just denna, (ex Advokatsamfundet generalsekreterare Anne Ramberg).

    Du har precis samma bevisbörda som tidigare.

    Men den tydliggör att nej betyder nej, men en våldtäkt har alltid varit en våldtäkt oavsett.

    Det som är tydligare är bara att nej ska vara nej.

    Kvinnor hade förövrigt tidigare full rösträtt än män i Sverige. Men vem bryr sig.

    Alla får kämpa för sina rättigheter det är inget unikt för just kvinnor.

    Det har varit arbetare, homosexuella, Psykiskt sjuka, handikappade, män när det gäller vårdnad, fattigas rätt till skola, acceptans av olika religioner, hudfärg osv

    All förändring kommer genom kamp det är så det fungerar.


    Men med en tydlig skillnad, omdirigerat fokus från offer till gärningsman.

    Nu måste förövaren redogöra varför det inte var våldtäkt. Förr låg den bördan på kvinnan att hävda sin oskuld. Det fanns(finns fortfarande) krav på kvinnan att bevisa hur proaktiv hon varit för att inte bli våldtagen och förebygga det våld hon utsatts för. Ungefär som att kräva att en misshandlad fotbollssupporter måste bevisa att han inte var oaktsam när han satte på sig sin halsduk eller sjöng sin ramsa eller valde en genväg till matchen där motståndarlaget råkade har sitt stammishak.

    Oavsett om det leder till fällande dom eller inte så är detta en betydande förändring. SAMT att det numera också är omöjligt att hävda samtycke om man våldtar en sovande eller stupfull person.

    Nej nej nej, kvinnor fick rösträtt långt efter männen. Det var i första hand över medelklass och adels män som hade rösträtt. Sen röstades det igenom att även arbetarna (enbart männen) skulle få rösträtt men det dröjde länge innan kvinnornas rösträtt gick igenom trots manifest på hundra tusentals namnunderskrifter och omfattande kampanjer från kvinnor runt hela Sverige.
  • Äldre 30 Jan 21:10
    +1
    BCarlsson skrev 2019-01-30 20:39:27 följande:

    Vad vinner du på att vara otrevlig. Hade du vågat vara otrevlig IRL?


    Jag ska säga dig en sak. Jag har knutit min hand i fickan i hela miitt liv, lett sött, inte tagit ton, varit den goda stämningens beskyddarinnna, varit hjälpsam och städat upp för andra som grisat. För några år sen slutade jag med det och började istället ifrågasätta och vara obekväm. Jag upplever inte det som otrevligt.

    Jag har hög moral och ett krav på mina medmänniskor som jag inte viker en tum från och ja jag är till och med värre IRL. Så sent som förra månade läxade jag upp en av mina bästa väninnor som gick i säng med en gift man med en ovetandes gravid fru.

    Jag ställer krav på folk, Samma nivå oavsett kön. Därför blir jag irriterad på sådana här trådar där man initierar att det skulle ligga på kvinnor att styra upp mäns liv. Jag anser att män är kapabla att ta samma ansvar över sina studier, sina liv och sina relationer och sina barn precis som kvinnor.
  • BCarls­son
    Äldre 30 Jan 21:53
    Mimosa86 skrev 2019-01-30 21:10:00 följande:
    Jag ska säga dig en sak. Jag har knutit min hand i fickan i hela miitt liv, lett sött, inte tagit ton, varit den goda stämningens beskyddarinnna, varit hjälpsam och städat upp för andra som grisat. För några år sen slutade jag med det och började istället ifrågasätta och vara obekväm. Jag upplever inte det som otrevligt.

    Jag har hög moral och ett krav på mina medmänniskor som jag inte viker en tum från och ja jag är till och med värre IRL. Så sent som förra månade läxade jag upp en av mina bästa väninnor som gick i säng med en gift man med en ovetandes gravid fru.

    Jag ställer krav på folk, Samma nivå oavsett kön. Därför blir jag irriterad på sådana här trådar där man initierar att det skulle ligga på kvinnor att styra upp mäns liv. Jag anser att män är kapabla att ta samma ansvar över sina studier, sina liv och sina relationer och sina barn precis som kvinnor.

    Och? Det är ju några förvirrade män som hittar hit och klagar. De allra flesta män jag känner är MYCKET jämställda vilket kan bero på att de är högutbildade men även de med lägre utbildning är väldigt jämställda. Jag bor i en större universitetsstad vilket säkert påverkar.


    Min ENDA käpphäst är att dörren skall gå åt BÅDA håll. Gör den det är jag nöjd.


    Jag anser att alla har som jag ser det olika förutsättningar men alla skall få samma möjligheter. Båda mina pojkar är lillgamla och har A och B förutom i gymnastik tack vare att de har oförskämt lätt för att lära och är motiverade. Om nu flickor mognar tidigare och undervisningen kräver mer mognad än vad den katederundervisning jag fick krävde. Borde då inte pojkar börja skolan ett eller i vissa fall två år senare. Vad vinner samhället på att pojkarna halkar efter? 


    Hur tänker du kring alla "duktiga flickor" i 25-35 års åldern som drabbats av utmattningssyndrom? Bäst i skolan, bäst på jobbet, bäst hemma, bäst på Facebook/Instagram, -> -> krasch in i väggen 


    Jag har själv drabbats p ga ohanterbar stress på jobbet och var sjukskriven ett år så jag vet vad jag pratar om.  

Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem