• Äldre 14 Jan 02:15
    5764 visningar
    177 svar
    -3 +3
    177
    5764

    Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem

    Välutbildade kvinnor är samhällets vinnare, medan unga män med bristande skolgång hamnar allt mer i utanförskap. I Emma Leijnses nya bok "Fördel kvinna" skriver hon om den tysta utbildningsrevolutionen.


    https://www.svd.se/mans-utanforskap-ar-ett-stort-samhallsproblem


    Min undran är om kvinnor är nöjda kanske rent av skadeglada att det går dåligt för deras bröder, makar, pappor, söner etc. ?


    Det är ett enormt fokus på kvinnors rättigheter men att det går åt h-vete för männen vill tydligen ingen kännas vid? Ju mer rapporter som skrivs och böcker som skrivs i ämnet desto mer kör man ner huvudet i sanden.

  • Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem
  • Progre­ssiv
    Äldre 31 Jan 16:12

    Ja, mycket märkligt faktiskt.


    BCarlsson skrev 2019-01-30 17:11:28 följande:

    Märkligt att det skall behöva förtydligas? 


  • Progre­ssiv
    Äldre 31 Jan 16:27

    Utsäkta, missat det med Sanna Nielsen - what was it about?


    Mimosa86 skrev 2019-01-30 20:33:15 följande:

    Åh vad trevligt. Dessvärre är jag en person som är otrevlig mot alla oavsett kön med taskig inställning. Du skulle se när jag vevade igång ilskan mot de kvinnor som näthatade sanna Nilsen eller de kvinnors om uppmuntrar till att lura till sig en graviditet. För att inte parat om kvinnor som är för surrogatmödrarskap. Tror även jag skrivit starka inlägg till bonusmödrar. jisses då framgår kritiken mot män som en vänlig smekning i jämförelse :)


  • Progre­ssiv
    Äldre 31 Jan 16:35

    Men de gör ju inte det ändå. Därför är ta dig i kragen som alla andra-taktiken bevisligen fel. Det behövs nytänkande, att man tar fasta på inkludering och att man förklarar vinsterna med ett gott liv.


    Mimosa86 skrev 2019-01-30 21:10:00 följande:

    Jag ska säga dig en sak. Jag har knutit min hand i fickan i hela miitt liv, lett sött, inte tagit ton, varit den goda stämningens beskyddarinnna, varit hjälpsam och städat upp för andra som grisat. För några år sen slutade jag med det och började istället ifrågasätta och vara obekväm. Jag upplever inte det som otrevligt.

    Jag har hög moral och ett krav på mina medmänniskor som jag inte viker en tum från och ja jag är till och med värre IRL. Så sent som förra månade läxade jag upp en av mina bästa väninnor som gick i säng med en gift man med en ovetandes gravid fru.

    Jag ställer krav på folk, Samma nivå oavsett kön. Därför blir jag irriterad på sådana här trådar där man initierar att det skulle ligga på kvinnor att styra upp mäns liv. Jag anser att män är kapabla att ta samma ansvar över sina studier, sina liv och sina relationer och sina barn precis som kvinnor.


  • Progre­ssiv
    Äldre 31 Jan 18:03

    Och detta påhejas av radikalfeminismens förgrundsfigurer. Mycket märkligt.


    Postman skrev 2019-01-31 07:35:39 följande:

    Det är stor skillnad. När kvinnor drabbas av orättvisa förväntas hela samhället agera eller reagera, det ska pratas om det i alla sammanhang. När män drabbas så är uppmaningen skyll er själva, det kan ni ha. De ska knyta näven i fickan och bara hålla käften.


  • Progre­ssiv
    Äldre 31 Jan 18:05

    Det är väl en sanning med modifikation? Mycket av den förändring som skett för kvinnor har ju skett på statlig och politisk nivå.


    MsFry skrev 2019-01-31 08:03:53 följande:

    Verkligen inte. Men män förväntas att själva bidra till den förändring de önskar. Precis som kvinnor förväntas bidra till de förändringar vi önskar.


  • Progre­ssiv
    Äldre 31 Jan 18:15
    K Kalle skrev 2019-01-31 08:53:23 följande:

    Det gör den. Kvinnor har kämpat för att behandlas lika, få samma lön för samma arbete, inte få sparken när de blir gravida eller gifter sig, få rösträtt, bli myndiga, få läsa på universitet osv.

    Vad gör du för att påverka mäns utanförskap? Män ligger ju både i samhällets absoluta topp och i botten. Det vore ju inte mer än rätt om de rika knösarna i toppen hjälpte sina mindre lyckligt lottade bröder. Eller hur?!


    Lär de inte göra. Bättre med hederlig arbeta underifrån-organisering för arbetarmännen.
  • Äldre 31 Jan 19:49
    -1
    Progressiv skrev 2019-01-31 18:05:54 följande:

    Det är väl en sanning med modifikation? Mycket av den förändring som skett för kvinnor har ju skett på statlig och politisk nivå.


    Tack vare kvinnors kamp.
  • BosseH­ansson­67
    Äldre 31 Jan 19:56
    MsFry skrev 2019-01-31 19:49:25 följande:
    Tack vare kvinnors kamp.
    Det är ju synd att inte feministerna forskat på diabetes och cancer för då hade förmodligen de fantastiska feminister löst det också :)
  • BosseH­ansson­67
    Äldre 31 Jan 20:01
    MsFry skrev 2019-01-31 19:49:25 följande:
    Tack vare kvinnors kamp.

    Kvinnors kamp mot söner, bröder, pappor, morfar, farfar... män i stort.


    Den feministiska kampen har ju anpassat skolan efter flickorna till den grad att pojkarna halkar efter i samhället.


    Nu skall män ge plats åt kvinnor på företagen genom att man höjer de formella kraven som männen inte uppfyller så de får väl flytta till Kina.  

  • Äldre 1 Feb 06:48
    -1
    BosseHansson67 skrev 2019-01-31 20:01:38 följande:

    Kvinnors kamp mot söner, bröder, pappor, morfar, farfar... män i stort.

    Den feministiska kampen har ju anpassat skolan efter flickorna till den grad att pojkarna halkar efter i samhället.

    Nu skall män ge plats åt kvinnor på företagen genom att man höjer de formella kraven som männen inte uppfyller så de får väl flytta till Kina.  


    Kollar man på statistiken arbetsmarknaden så har en kvinna med kortare eftergymnasial utbildning (mindre än tre år) ungefär samma lön som outbildade män. Det krävs alltså utbildning bara för att komma ikapp de oengegerade männen.

    Först vid långa eftergymnasiala studier (längre än tre år) drar kvinnorna ifrån dessa män. Men jämför man då med män med lika lång utbildning hamnar kvinnorna ändå långt efter.

    Sen halkar flickor också efter i skolan, inte i lika hög grad men resultaten för barnen överlag sjunker. Så problem i skolan finns det verkligen.
Svar på tråden Mäns utanförskap är ett stort samhällsproblem