• Anonym (arg)

    Ska man få gå fri i detta läget?

    Det har hänt en del olyckor mellan bilar och gående, där de gående inte använt reflex och alltså inte synts. 
    Folk är antingen obrydda eller korkade för man syns dåligt även om man gå på en upplyst trottoar. 

    Senast i morse gick en dåre över vägen, i en backe som är ökänd för att vara hal så jag körde väldigt långsamt där (40 väg, jag körde mellan 20 och 30 hela vägen) tack och lov. Det är inte övergångsställe där heller så det är inget man räknar med att någon ska gå där. Jag såg personens ben när jag var väldigt nära och hade jag kört bara lite fortare hade jag kört på honom. Mycket obehagligt. 

    Så, vad tycker ni, om man kan bevisa att föraren inte kört vårdslöst men den gående inte har gjort det denne kan för att synas, ska föraren kunna dömas alls då? 
    Och om föraren döms, ska även den gående kunna dömas? (Jag vet att det än då länge inte är lag på att ha reflex eller ens en sådan lag påtänkt, men det borde fan vara lag) 

  • Svar på tråden Ska man få gå fri i detta läget?
  • Egon den stora
    EmberEyes skrev 2019-01-14 20:43:52 följande:

    Jo, en bilist ska aldrig hålla en högre hastighet än att  han/hon kan stanna. Iaf är det vad som körskolorna lär ut.


    I verkligheten kan man inte förutse precis allt. Som när en gående gick längs med vägen för att plötsligt vika av 90 grader rakt ut i trafiken. Hur tänker man då?

    För att inte tala om galningarna som är ute och rider utan reflexer nu. Vill man dö eller vad är det frågan om?
  • EmberEyes
    Egon den stora skrev 2019-01-14 20:47:54 följande:
    I verkligheten kan man inte förutse precis allt. Som när en gående gick längs med vägen för att plötsligt vika av 90 grader rakt ut i trafiken. Hur tänker man då?

    För att inte tala om galningarna som är ute och rider utan reflexer nu. Vill man dö eller vad är det frågan om?
    Bara för att en person gör fel (går rakt ut i gatan) betyder inte att nästa person är ursäktad (håller inte rimlig hastighet i förhållande till väg- och synbarhets-förhållandet). Att de flesta skiter fullkomligt i att de har en skyldighet att ligga i typ 10km/h när det är mörkt om de ska köra säkert är problem.
  • Anonym (Alla)
    EmberEyes skrev 2019-01-14 20:43:52 följande:
    Jo, en bilist ska aldrig hålla en högre hastighet än att  han/hon kan stanna. Iaf är det vad som körskolorna lär ut.
    Men det är ju helt ohållbart!! Maken var ute en kväll och körde på en landsväg där det är 90. Med mycket liten marginal såg han en kvinna som var ute och gick med barnvagn på vägrenen!  Förvånad Med din logik skulle han - och alla andra- alltså kört max 7 km i timmen?! Det var sannerligen inte vad min körskola lärde ut när jag tog körkort för 13 år sen.
  • EmberEyes
    Anonym (Alla) skrev 2019-01-14 21:14:43 följande:
    Men det är ju helt ohållbart!! Maken var ute en kväll och körde på en landsväg där det är 90. Med mycket liten marginal såg han en kvinna som var ute och gick med barnvagn på vägrenen!  Förvånad Med din logik skulle han - och alla andra- alltså kört max 7 km i timmen?! Det var sannerligen inte vad min körskola lärde ut när jag tog körkort för 13 år sen.
    Det är inte min logik, det är vad som gäller i trafiken men de flesta av oss struntar i.
  • Anonym (Alla)
    EmberEyes skrev 2019-01-14 21:25:05 följande:
    Det är inte min logik, det är vad som gäller i trafiken men de flesta av oss struntar i.
    Tror jag bäst jag vill att lagen påstår. Man kan bli bötfälld för att man kör för sakta nämligen. Hur skulle trafiken se ut i Sverige om ingen körde mer än 7 km i timmen? Hela landet skulle stanna av och bli kaos, självklart är det inte lag på det!
  • EmberEyes
    Anonym (Alla) skrev 2019-01-14 21:27:33 följande:
    Tror jag bäst jag vill att lagen påstår. Man kan bli bötfälld för att man kör för sakta nämligen. Hur skulle trafiken se ut i Sverige om ingen körde mer än 7 km i timmen? Hela landet skulle stanna av och bli kaos, självklart är det inte lag på det!
    Trafikförordning (1998:1276)
    3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
    Hastighet

    14 §  Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.


  • Poppy75
    EmberEyes skrev 2019-01-14 20:43:52 följande:
    Jo, en bilist ska aldrig hålla en högre hastighet än att  han/hon kan stanna. Iaf är det vad som körskolorna lär ut.
    Inte de körskolor jag gick på. Jag gick på en i Falun och en i Stockholm. Jag fick lära mig att man ska kunna stanna på 30 väg eller lägre men på vägar med högre hastigheter så ska man visserligen även där anpassa hastigheten efter rådande omständigheter men inte vara beredd på att kreti o pleti kastar sig ut framför bilen. Även gångtrafikanter kan bli dömda för vårdslöshet i trafik. 
  • Poppy75
    EmberEyes skrev 2019-01-14 22:09:05 följande:
    Trafikförordning (1998:1276)
    3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
    Hastighet

    14 §  Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
    Vad som går att förutse är ju uppenbart en tolkningsfråga
  • EmberEyes
    Poppy75 skrev 2019-01-14 22:25:27 följande:
    Vad som går att förutse är ju uppenbart en tolkningsfråga
    Poppy75 skrev 2019-01-14 22:22:47 följande:
    Inte de körskolor jag gick på. Jag gick på en i Falun och en i Stockholm. Jag fick lära mig att man ska kunna stanna på 30 väg eller lägre men på vägar med högre hastigheter så ska man visserligen även där anpassa hastigheten efter rådande omständigheter men inte vara beredd på att kreti o pleti kastar sig ut framför bilen. Även gångtrafikanter kan bli dömda för vårdslöshet i trafik. 
    [....]kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

    "överblicka" torde inte vara öppet för tolkning. Vad du inte ser kan du inte överblicka.

    Och jag kan bara beklaga att du har valt att gå på dåliga körskolor.

  • CitronTulo
    EmberEyes skrev 2019-01-14 22:30:10 följande:
    Poppy75 skrev 2019-01-14 22:22:47 följande:
    Inte de körskolor jag gick på. Jag gick på en i Falun och en i Stockholm. Jag fick lära mig att man ska kunna stanna på 30 väg eller lägre men på vägar med högre hastigheter så ska man visserligen även där anpassa hastigheten efter rådande omständigheter men inte vara beredd på att kreti o pleti kastar sig ut framför bilen. Även gångtrafikanter kan bli dömda för vårdslöshet i trafik. 
    [....]kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.

    "överblicka" torde inte vara öppet för tolkning. Vad du inte ser kan du inte överblicka.

    Och jag kan bara beklaga att du har valt att gå på dåliga körskolor.

    Precis!! Om man t.ex. kör förbi någon som går vid vägkanten så ska man som bilist göra en riskbedömning där det då ingår att personen kan kliva ut i vägen, den kan även snubbla eller halka, då ska man som bilist hålla tillräckligt avstånd eller hinna bromsa så att man inte kör på den.
  • Anonym (Hepp)
    EmberEyes skrev 2019-01-14 09:08:14 följande:

    Det finns bara skyldigheter i trafiken. Om det är såpass dålig sikt att du inte kan se en person, så ska din hastighet vara anpassad så du inte kör på någon OM den skulle korsa vägen.

    Däremot är jag 100% för en lag att alla som vistas i trafiken ska ha reflexer på sig när gatubelysningen går igång.


    Ja, jag kan hålla med där. Med tanke på hur få vuxna som faktiskt har reflexer verkar det behövas en lag. Jag menar det finns ju lag på cykelhjälm, då borde det kunna finnas lag på reflex! Jag har numera en reflexväst eftersom jag går dåligt. Folk tycker säkert att jag ser korkad ut, men att gå utan när man har mörka vinterkläder är ju ännu mer korkat i mitt läge.
  • Anonym (arg)
    CitronTulo skrev 2019-01-15 08:09:10 följande:
    Precis!! Om man t.ex. kör förbi någon som går vid vägkanten så ska man som bilist göra en riskbedömning där det då ingår att personen kan kliva ut i vägen, den kan även snubbla eller halka, då ska man som bilist hålla tillräckligt avstånd eller hinna bromsa så att man inte kör på den.
    Och om personen inte syns? Då kan man inte överblicka personen i fråga och heller inte göra en riskbedömning.
  • EmberEyes
    Anonym (arg) skrev 2019-01-15 21:42:42 följande:
    Och om personen inte syns? Då kan man inte överblicka personen i fråga och heller inte göra en riskbedömning.
    Men det är ju precis det som står i lagtexten. Jag som bilförare ska hålla sådan hastighet och sådana avstånd att jag kan stanna bilen när ett hinder dyker upp i mitt synfält.

    Efter lite googlande hittar jag olika varianter på följande siktsträckor:
    Med halvljus
    Mörkklädd: 20 ? 30 meter
    Ljusa kläder: 60 meter
    Med reflex: 125 meter
    Med helljus
    Mörkklädd: 150 meter
    Ljusa kläder: 300 meter
    Med reflex: 400 - 450 meter

    Det är min skyldighet som bilförare att hålla en hastighet som tillåter mig att undvika olyckor; att anpassa min hastighet efter sikt, vägbana och andra parametrar som påverkar min bromssträcka.
    Sedan är det min skyldighet som fotgängare/cyklist/etc att följa trafikreglerna också, att inte gå ut mitt i gatan, att ha fungerande belysning och korrekta reflexer på cykeln osv.

    Men oavsett hur mycket människorna följer reglerna ska bilisten fortfarande undvika att köra in i rådjur, grävlingar, vildsvin, älgar osv.

    Jag pratade med ett gäng dovhjortar och bad dem börja använda reflexvästar när det är mörkt, men de bara vände och sprang från mig... Tror inte jag lyckades nå fram till dem. Flört
  • EmberEyes
    EmberEyes skrev 2019-01-15 22:25:27 följande:
    [...]att anpassa min hastighet efter sikt, vägbana och andra parametrar som påverkar min bromssträcka. [...]
    Menar såklart väglag...
Svar på tråden Ska man få gå fri i detta läget?