• Äldre 15 Jan 06:02
    329 visningar
    7 svar
    7
    329

    Sjukskriva sig 25%

    Hej!

    Jag väntar mitt första barn och om ett par månader har jag bf. Det börjar bli tungt i kroppen och att jobba hela dagar på kontor börjar bli lite jobbigt.

    Jag har inte varit sjukskriven många gånger i mitt liv så jag undrar vad jag förlorar på att bli sjukskriven 25%?

    Pengamässigt alltså. Om jag tjänar 20 000 säger vi får jag 15 000 av arbete & resterande 5000 av försäkringskassan rakt av eller blir det någon skillnad där emellan?

  • Svar på tråden Sjukskriva sig 25%
  • Äldre 15 Jan 06:35
    #1

    Det blir skillnad! Säg ditt exempel. Du får dina 15000 från jobbet, men av de 5000 från FK så får du bara ca 80 %. Förutsatt att de beviljar din sjukskrivning.

  • Äldre 15 Jan 06:58
    #2

    Fast man kan ju inte bara välja att sjukskriva dig. Är du sjuk? Att vara gravid är inte att vara sjuk och man kan inte sjukskriva sig för att man inte orkar jobba.

  • Äldre 15 Jan 07:00
    #3

    Om du har ett vanligt kontorsjobb och inga särskilda åkommor som begränsar din vardag så är det inte säkert att du ens blir sjukskriven. Det är tungt på slutet av en graviditet men man är ju inte "sjuk". Man får ta det lite lugnare helt enkelt.

    Det är annat för dem som lider av sånt som svår foglossning, sammandragningar eller hyperemesis, men sånt har jag tack och lov sluppit.

  • Tveksa­mt
    Äldre 15 Jan 07:26
    #4

    Att sjukskriva sig är inget man bara gör, det är något en läkare gör för att patienten är sjuk. Du är gravid, det är inte en sjukdom.

    Att det är jobbigt att cykla till jobbet, att utföra dina arbetsuppgifter eller liknande är inte heller en sjukdom.

    Är du sjuk ska du givetvis sjukskrivas för att inte bli sjukare/riskera att något händer med barnet. Är du inte sjuk får du jobba vidare och försöka vila så mycket du kan på fritiden.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Äldre 15 Jan 07:28
    #5

    Vad jobbar du med då?

  • Äldre 15 Jan 09:04
    #6

    Som övriga sagt så väljer man inte att bli sjukskriven hux flux.
    Vad gör du på kontoret som är så betungande?
    Jag har själv kontorsjobb och det funkade hela vägen även under graviditet trots lite krämpor och så.

  • Äldre 20 Jan 18:32
    #7

    Läkare kan sjukskriva om man har sådana besvär att man inte kan eller har svårt att utföra sina arbetsuppgifter, ÄVEN fast graviditet inte är en sjukdom. Besvären skall jämföras med hur en "normalt frisk" person skull ha behandlats om de har samma symptom.
    Foglossningar, ryggvärk osv kan vara tillräckligt för sjukskrivning om det starkt påverkar din möjlighet att utföra ditt arbete.
    Prata med barnmorska/läkare för en bedömning.
    Alla är olika och har olika problem (eller inga) under en graviditet. 

Svar på tråden Sjukskriva sig 25%