• Äldre 15 Jan 13:07
    622 visningar
    8 svar
    8
    622

    Solskenshistorier - lyckas på första ivf?

    Jag gör min första ivf och är på sprutdag 8 tror jag, känner mig redan som att det kommer misslyckas och är nervös. Skulle så gärna vilja höra berättelser från er som lyckats på er första ivf! Berätta gärna vad ni har för orsak bakom om det finns någon, ålder, medicin och dosering, antal ägg ni fick ut och som blev befruktade osv. Tycker det är så intressant men blir för deppig av att läsa om de gånger som inte går vägen så vill höra lite peppande :)


    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Svar på tråden Solskenshistorier - lyckas på första ivf?
  • Äldre 15 Jan 13:51
    #1

    Vi lyckades på första IVF-försöket med andra barnet! Första barnet krävdes dock 3 IVF och totalt 5 embryoinsättnigar (3 ET, 2 FET). Det jag vill säga är att mycket i detta är slump och tur, att inte lyckas på första, andra eller ens tredje IVF:en behöver inte betyda någonting alls. Vi var förhållandevis unga (<30 år), hade manlig faktor med få men fina spermier, bra ägg och fina embryon vid befruktning, ändå skiljde sig våra behandlingar åt med första och andra barnet.

    Vi fick så bra odds man kan få vid IVF, vilket är runt 30-35% per behandling. Det innebär ändå att risken att misslyckas varje gång är betydligt större än chansen att lyckas. Så är det även vid naturlig befruktning. Försök att inte stirra er blinda på varje enskilt försök utan försök se det hela som en behandlingsprocess, och kom ihåg att efter 3 IVF har ca 70% fått barn!

  • Äldre 15 Jan 14:05
    #2

    Vi lyckades på första.

    Okänd anledning till barnlöshet, men troligen dåliga ägg?

    De var tvungna plocka ägg två cykler. Totalt 16 mogna varav 12 befruktades. Sedan fragmenterade de ett efter ett, utom det sista. Det sattes in på dag 5 och ett par dagar senare var jag säker på att det tagit. Symptom kom en vecka efter insättning.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 15 Jan 14:06
    #3

    Jag var 35, och vi hade försökt i över 3 år.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 15 Jan 14:16
    #4
    MrsAJ88 skrev 2019-01-15 13:51:58 följande:

    Vi lyckades på första IVF-försöket med andra barnet! Första barnet krävdes dock 3 IVF och totalt 5 embryoinsättnigar (3 ET, 2 FET). Det jag vill säga är att mycket i detta är slump och tur, att inte lyckas på första, andra eller ens tredje IVF:en behöver inte betyda någonting alls. Vi var förhållandevis unga (<30 år), hade manlig faktor med få men fina spermier, bra ägg och fina embryon vid befruktning, ändå skiljde sig våra behandlingar åt med första och andra barnet.

    Vi fick så bra odds man kan få vid IVF, vilket är runt 30-35% per behandling. Det innebär ändå att risken att misslyckas varje gång är betydligt större än chansen att lyckas. Så är det även vid naturlig befruktning. Försök att inte stirra er blinda på varje enskilt försök utan försök se det hela som en behandlingsprocess, och kom ihåg att efter 3 IVF har ca 70% fått barn!


    Tack för ditt svar! Jag vet ju vad statistiken säger men vi gör privat och har bara köpt en behandling för min sambo vill inte betala mer. Vi har inte gjort landstingsförsök så vi har de kvar men vi står inte i kö för min sambo ville inte stå i kö medan vi gjorde detta privata försök... Så visst tar jag GLADELIGEN att 70% blir gravida efter tre behandlingar men det dröjer säkert upp mot ett år tills vi kan göra en andra om denna första misslyckas :(
    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Äldre 15 Jan 14:17
    #5
    Bunny on speed skrev 2019-01-15 14:05:50 följande:

    Vi lyckades på första.

    Okänd anledning till barnlöshet, men troligen dåliga ägg?

    De var tvungna plocka ägg två cykler. Totalt 16 mogna varav 12 befruktades. Sedan fragmenterade de ett efter ett, utom det sista. Det sattes in på dag 5 och ett par dagar senare var jag säker på att det tagit. Symptom kom en vecka efter insättning.


    Vad roligt att höra! Hur kommer det sig att de plockade ägg på två cykler?
    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Äldre 15 Jan 14:30
    #6
    Hedblomster skrev 2019-01-15 14:17:20 följande:

    Vad roligt att höra! Hur kommer det sig att de plockade ägg på två cykler?


    Alla ägg i cykel 1 fragmenterade. Fanns inget att sätta tillbaka.
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Äldre 15 Jan 14:44
    #7
    Bunny on speed skrev 2019-01-15 14:30:21 följande:

    Alla ägg i cykel 1 fragmenterade. Fanns inget att sätta tillbaka.


    Jaha då förstår jag vad du menade! Vad skönt att det löste sig till slut iaf.
    Blogg: havingyourbaby.vimedbarn.se. Insta: ttcsomewhereinsweden. TTC sen mars-17. X i maj-17.
  • Äldre 15 Jan 22:04
    #8

    Mitt barn är 12 månader nu och vi lyckades på första försöket.

    Dom hittade inga fel hos oss och vi var då 25-27.

    Var också jätte nervös och det kändes för overkligt att det skulle lyckas direkt, men det gjorde det :)

    Vi fick 6 embryon och 5 ligger i frysen nu.

    Lycka till! :)

Svar på tråden Solskenshistorier - lyckas på första ivf?