• Äldre 15 Jan 22:40
    854 visningar
    7 svar
    7
    854

    Bra ränta?

    Ska börja kontakta banker för nytt bolån och skulle vilja veta vad som är en bra ränta just nu. Vad kan man förvänta sig och vad ska man sträva efter? Gärna när det gäller både 3 mån, 1, 2, 3 och 5 år. Hur ska man tänka med att binda lånet med tanke på kommande höjningar? Något annat vi ska tänka på?

    Tacksam för alla tips vi kan få!

  • Svar på tråden Bra ränta?
  • cb66
    Äldre 16 Jan 13:36
    #1

    Allt beror på hur mycket ni lånar och hur mycket ni lägger i kontantinsats. Ni bör dock hamna på runt 1,2% eller lägre. Bankerna tjänar otroligt mycket på banklån nu.

    När det gäller bindningstid så får ni själva avgöra hur ni vill riska. Själv så kör jag rörligt, 3 månaders och sparar undan skillnaden till 5 årig ränta. Om räntan går upp kan jag ta av sparandet för att betala en högre ränta, går räntan ner eller står still så får jag de pengar som banken hade fått.

  • Äldre 18 Jan 08:58
    #2

    Bra tips med räntan, tack!

    Vet att bankerna tjänar ptroligt mycket på lånen men känner ingen som är nere på 1,2%. Hur argumenterar man för det?

    Vårt köp är på 3250000 med 15% kontantinsats.


    cb66 skrev 2019-01-16 13:36:48 följande:

    Allt beror på hur mycket ni lånar och hur mycket ni lägger i kontantinsats. Ni bör dock hamna på runt 1,2% eller lägre. Bankerna tjänar otroligt mycket på banklån nu.

    När det gäller bindningstid så får ni själva avgöra hur ni vill riska. Själv så kör jag rörligt, 3 månaders och sparar undan skillnaden till 5 årig ränta. Om räntan går upp kan jag ta av sparandet för att betala en högre ränta, går räntan ner eller står still så får jag de pengar som banken hade fått.


  • Äldre 18 Jan 09:18
    #3
    cb66 skrev 2019-01-16 13:36:48 följande:

    Allt beror på hur mycket ni lånar och hur mycket ni lägger i kontantinsats. Ni bör dock hamna på runt 1,2% eller lägre. Bankerna tjänar otroligt mycket på banklån nu.

    När det gäller bindningstid så får ni själva avgöra hur ni vill riska. Själv så kör jag rörligt, 3 månaders och sparar undan skillnaden till 5 årig ränta. Om räntan går upp kan jag ta av sparandet för att betala en högre ränta, går räntan ner eller står still så får jag de pengar som banken hade fått.


    På nischbankerna kanske du kan få 1.2%, men på de stora kommer du inte kunna få 1.2% såvida du inte har stort kapital att flytta in alternativt tjänar väldigt mycket. Ränta på 1.2% motsvarar rabatter på ca 0,7-0,8% med dagens ränteläge. Tror du kan få ca 1,09-1,25 på Avanza/SBAB men då måste du ha lägre belåningsgrad än 85%.
  • cb66
    Äldre 18 Jan 10:40
    #4
    viljaa skrev 2019-01-18 09:18:07 följande:
    På nischbankerna kanske du kan få 1.2%, men på de stora kommer du inte kunna få 1.2% såvida du inte har stort kapital att flytta in alternativt tjänar väldigt mycket. Ränta på 1.2% motsvarar rabatter på ca 0,7-0,8% med dagens ränteläge. Tror du kan få ca 1,09-1,25 på Avanza/SBAB men då måste du ha lägre belåningsgrad än 85%.
    Kolla här:
    www.byggahus.se/ekonomi/borantor/
  • Äldre 18 Jan 11:57
    #5
    cb66 skrev 2019-01-18 10:40:21 följande:

    Kolla här:

    www.byggahus.se/ekonomi/borantor/


    Mmm, kolla compricer så får du se alla bankers snitträntor på nya och omförhandlade lån de senaste 3 månaderna.
  • Äldre 18 Jan 12:02
    #6
    cb66 skrev 2019-01-18 10:40:21 följande:

    Kolla här:

    www.byggahus.se/ekonomi/borantor/


    Eller varför inte din egen länk? ?Snittränta 1.37%?. Är inte superbekant med just byggahus.se men vid första anblicken kunde jag se det + att privatpersoner lägger till räntorna själv (=potentiellt felaktiga uppgifter). Nä håll er till siffrorna som bankerna rapporterar. Kan ta fram länk till compricer om det är av intresse. Ts är mer rätt på det, det är få med rörlig ränta under 1.20%. De finns, men de har troligtvis låg belåningsgrad, stort kapital och höga löner.
  • cb66
    Äldre 18 Jan 13:52
    #7
    viljaa skrev 2019-01-18 12:02:23 följande:
    Eller varför inte din egen länk? ?Snittränta 1.37%?. Är inte superbekant med just byggahus.se men vid första anblicken kunde jag se det + att privatpersoner lägger till räntorna själv (=potentiellt felaktiga uppgifter). Nä håll er till siffrorna som bankerna rapporterar. Kan ta fram länk till compricer om det är av intresse. Ts är mer rätt på det, det är få med rörlig ränta under 1.20%. De finns, men de har troligtvis låg belåningsgrad, stort kapital och höga löner.
    Absolut kanske det finns många somanonymt vill skryta över ett bra lån. Snitträntor kan inte i statistiken kopplas till belåningsgrad och värde på hus utan bara på alla lån.

    En bank kan ha snittränta på 1.37 och ha lägsta ränta 1.35 och högsta 1.39, En annan bank har samma snitt men lägsta ränta 0.67 och högsta 3.78.
Svar på tråden Bra ränta?