• Äldre 27 Jan 10:27
    5611 visningar
    42 svar
    42
    5611

    Försökt bli gravid i 1 år och inväntar utredning - Söker samhörighet med andra i samma situation

    Hej!
    Jag är snart 32 år och jag och min man har försökt bli med barn i snart 1 år. Vi ska påbörja utredning om ca en månad (första besök på klinik). Jag är mest intresserad av att hitta likasinnade människor som går igenom samma saker.

    Varje månad/dag tar man temperatur och följer höjningar och sänkningar slaviskt, kollar efter äggvita-konsistens i flytningarna, tar ägglossningstest efter ägglossningstest.

    Undrar över tidiga symptom på graviditet och tänker att man har det ena och andra (varför är symptomen till tidig graviditet samma som dom man har strax innan mens, det är så illa!). 

    Är det någon som är i samma skede som jag och vill följas åt, väntar på utredning, vill prata om imaginära tidiga symtom man kanske eller kanske inte har? Som känner sig lika ensam? Som att den biologiska klockan tickade lite för snabbt helt plötsligt? 

  • Svar på tråden Försökt bli gravid i 1 år och inväntar utredning - Söker samhörighet med andra i samma situation
  • Äldre 27 Jan 10:33
    #1

    Just nu är jag CD20, jag brukar ha en kort cykel på 25 dagar. Denna hopplösa väntan på mensen som tyvärr alltid infinner sig. Jag har även haft det riktigt jobbigt den sista tiden så jag har varit tvungen att börja med antidepressiva, väldigt låg dos. Med allt som pågått kan jag inte tänka mig att vi lyckats denna gång. 

  • Äldre 27 Jan 11:21
    #2

    Hej Ledman. De flesta av oss här är, eller har varit i sammastadie som ni.

    Jag har varit på utredning och fått behandling i 3år inom den allmänna vården utan resultat. Resan är tyvärr lång, men samtidigt går tiden fort.

    Mitt råd är att planera framtiden med roliga saker och räkna med att allt är som det brukar. Det bästa som kan hända är att ni får ställa in saker. Om ni inte blir gravida så här ni iallafall något roligt att se fram emot och tiden rullar på mellan all väntan.

    Det är dock skönt att skriva av sig. Hur är er status i utredningen?

    Har ni fått träffa läkare på kvinnokliniken än?

    Första steget är ultraljud, blodprover, spermaprov och de flesta kvinnor får börja ta letrozol för att trigga Ägglossning så läkaren kan utesluta de problemen.

    Efter ett par månader, minst 3, får man göra äggledarspolning för att utesluta stopp i äggledarna.

    Därefter skickas man till IVF klinik där läkaren bestämmer om man får korta eller långa "programmet".

    Sedan är det hormoner och spänd väntan på resultat.

  • Äldre 27 Jan 13:34
    #3

    Många ger rådet att försöka slappna av på olika sätt när en försöker bli gravid. Jag tycker det är ett bra råd, för i grund och botten kan man inte påverka chanserna så mycket som man önskar. Det är egentligen inte mer komplicerat än att ha samlag varannan dag.

    Sen kan man höja chanserna genom att vila 15-30 minuter efteråt med höften något uppåt (=kudde under korsryggen), det finns också några kosttillskot som t.ex folsyra som iofs inte höjer chansen att bli gravid men däremot har en viss positiv påverkan på chansen till en lyckosamt fullföljd graviditet. Blir ni ändå inte gravida så är nog utredning enda vägen att gå, vilket öppnar andra möjligheter som receptbelagd medicin som höjer fertiliteten.

    En andra väg, som en del väljer, är direkt hjälp av en donator när det känns troligt att barnlösheten beror på manlig faktor. Det är självklart en väg som förutsätter längre samtal och inte görs bara sådär, men jag har hjälpt några på det sättet när de känt att andra vägar inte är framkomliga och de inte vill stå i kö i flera år

  • Äldre 27 Jan 14:21
    #4
    Toffsen90 skrev 2019-01-27 11:21:57 följande:

    Hej Ledman. De flesta av oss här är, eller har varit i sammastadie som ni.

    Jag har varit på utredning och fått behandling i 3år inom den allmänna vården utan resultat. Resan är tyvärr lång, men samtidigt går tiden fort.

    Mitt råd är att planera framtiden med roliga saker och räkna med att allt är som det brukar. Det bästa som kan hända är att ni får ställa in saker. Om ni inte blir gravida så här ni iallafall något roligt att se fram emot och tiden rullar på mellan all väntan.

    Det är dock skönt att skriva av sig. Hur är er status i utredningen?

    Har ni fått träffa läkare på kvinnokliniken än?

    Första steget är ultraljud, blodprover, spermaprov och de flesta kvinnor får börja ta letrozol för att trigga Ägglossning så läkaren kan utesluta de problemen.

    Efter ett par månader, minst 3, får man göra äggledarspolning för att utesluta stopp i äggledarna.

    Därefter skickas man till IVF klinik där läkaren bestämmer om man får korta eller långa "programmet".

    Sedan är det hormoner och spänd väntan på resultat.


    Hej! Ja, det är ju tyvärr många som går igenom detta. Skönt dock att få stöd i det. Vi har endast bokat första mötet med kliniken för att påbörja utredning, så ultraljud, blodprov och spermaprov. Det blir inte förrän i mitten/slutet av februari då det var rätt lång väntetid bara till det första mötet. 
  • Äldre 27 Jan 18:43
    #5

    Ja tyvärr är väntan lång. Jag går på Sahlgrenska och där är kön ca 6 månader....

  • Äldre 27 Jan 19:29
    #6
    Toffsen90 skrev 2019-01-27 18:43:04 följande:

    Ja tyvärr är väntan lång. Jag går på Sahlgrenska och där är kön ca 6 månader....


    Vad är det du ska göra där? Vad är det kötiden är lång till, första mötet?
  • Äldre 27 Jan 19:33
    #7

    Hej,

    Jag känner precis samma och skönt om man kan hjälpa varandra!

    Jag är i samma situation men kanske lite längre fram. Vår utredning pågår i detta nu. Och har pågått ca 6 månader. Dock utan framgång.

    Jag är 29 år och helt sjukt har detta börjat stressa mig fast jag vet att det är ganska ungt.

    Man har väl haft någon föreställning att det ska va enkelt och att man kanske ska kunna få fler barn. Sen vänds allt upp och ner.

    Vi sökte hjälp direkt för jag fick mens efter pillerstopp så det var inte lönt att försöka själva. Sökte hjälp hos gyn och där upptäcktes att jag hade för högt sköldkörtelvärde. Äter sedan dess medicin och nu är värdet normalt men går på kontroller ofta för att helst är det bättre med ännu lägre värde om man vill få barn.

    Har precis avslutat en 10-dagars kur av Provera, som gav en blödning och imorgon börjar en kur Letrozol 2,5mg/dag i 5 dagar för att få ägglossning.

    Har stora förhoppningar såklart men känner mig samtidigt uppgiven då jag redan testat detta en gång i höstas utan resultat..

    Att vänta är det värsta, man vill ju bara göra någonting aktivt!

    Hoppas tiden går fort fram tills att ni ska på besöket, sen brukar dom va snabba med uppföljning i alla fall och hittas inget fel kan man ju påbörja ivf direkt.

    Vi tex kan ej påbörja ivf för jag har för högt tsh och dessutom ingen ägglossning trots stimulering...

    Kram

  • Äldre 1 Feb 09:41
    #8
    Ledman skrev 2019-01-27 19:29:25 följande:

    Vad är det du ska göra där? Vad är det kötiden är lång till, första mötet?


    Kötiden till första mötet för IVF är 6-7 månader.

    Jag plussade i onsdags efter mitt andra FET.

    En sådan lättnad som är obeskrivlig.

    Nu väntar jag på VUL vecka 8. Då hoppas vi på att hjärtat slår och att det ser bra ut!
  • Äldre 2 Feb 10:58
    #9
    Toffsen90 skrev 2019-02-01 09:41:12 följande:
    Kötiden till första mötet för IVF är 6-7 månader.

    Jag plussade i onsdags efter mitt andra FET.

    En sådan lättnad som är obeskrivlig.

    Nu väntar jag på VUL vecka 8. Då hoppas vi på att hjärtat slår och att det ser bra ut!
    Grattis! Vad roligt, hoppas allt ser bra ut! <3 
  • Äldre 2 Feb 11:02
    #10
    MariaMi skrev 2019-01-27 19:33:49 följande:

    Hej,

    Jag känner precis samma och skönt om man kan hjälpa varandra!

    Jag är i samma situation men kanske lite längre fram. Vår utredning pågår i detta nu. Och har pågått ca 6 månader. Dock utan framgång.

    Jag är 29 år och helt sjukt har detta börjat stressa mig fast jag vet att det är ganska ungt.

    Man har väl haft någon föreställning att det ska va enkelt och att man kanske ska kunna få fler barn. Sen vänds allt upp och ner.

    Vi sökte hjälp direkt för jag fick mens efter pillerstopp så det var inte lönt att försöka själva. Sökte hjälp hos gyn och där upptäcktes att jag hade för högt sköldkörtelvärde. Äter sedan dess medicin och nu är värdet normalt men går på kontroller ofta för att helst är det bättre med ännu lägre värde om man vill få barn.

    Har precis avslutat en 10-dagars kur av Provera, som gav en blödning och imorgon börjar en kur Letrozol 2,5mg/dag i 5 dagar för att få ägglossning.

    Har stora förhoppningar såklart men känner mig samtidigt uppgiven då jag redan testat detta en gång i höstas utan resultat..

    Att vänta är det värsta, man vill ju bara göra någonting aktivt!

    Hoppas tiden går fort fram tills att ni ska på besöket, sen brukar dom va snabba med uppföljning i alla fall och hittas inget fel kan man ju påbörja ivf direkt.

    Vi tex kan ej påbörja ivf för jag har för högt tsh och dessutom ingen ägglossning trots stimulering...

    Kram


    Låter otroligt jobbigt. Ja, att vänta är det värsta. Jag har väldigt grov pms också till råga på det så jag går in i mörkret oavsett under den perioden vilket inte alls är det man behöver då. Jag har tänkt att det är bäst att hålla sig aktiv men jag mår så dåligt av pms'en och hormonerna att det går inte. 

    Hur gick det för dig denna månaden, fick du ägglossning? 
Svar på tråden Försökt bli gravid i 1 år och inväntar utredning - Söker samhörighet med andra i samma situation