• Anonym (Osäke­r)
    Äldre 27 Jan 15:08
    276 visningar
    36 svar
    36
    276

    Kan du tänka dig donera ?

    Kan du tänka dig att bli donator eller du kanske redan är?

    Om inte du vill vad är orsaken?

    Jag är inte donator, jag vågar inte heller bli. Jag är rädd för att dö, så att skriva in mig känns otäckt.

    Och den dagen jag är redo för att anmäla mig till att donera så kan jag tänka mig att donera allt förutom min hud och ?ögon?. Jag vill inte heller att mina delar går till forskningen.

    Vi vet inte hur det blir efter döden. På något sätt så tänker jag att man kanske är medveten om vad som händer ens kropp på något sätt. Som att man finns kvar...

    Men samtidigt så vill jag donera Den del jag klarar att leva utan för att rädda någon annan.

  • Svar på tråden Kan du tänka dig donera ?
  • Anonym (Ah)
    Äldre 27 Jan 15:14
    #1

    Det skulle jag om men kan inte p.g.a. sjukdom. Varit med i Tobias registret. 

  • Äldre 27 Jan 15:16
    #2

    Tänker lite som du så därför har jag fyllt i att de bara får använda hjärnan. Den skulle jag inte sakna.

  • Anonym (J)
    Äldre 27 Jan 16:46
    #3

    Jag vill donera allt om jag går bort. Tänker att även om jag på något sätt skulle ha ett medvetande kvar eller så efter döden så kommer det inte att vara kopplat till kroppen. Vill att det jag inte ska använda mer ska hjälpa andra.

    Har än så länge i livet aldrig donerat något annat än hår men kan absolut tänka mig att tex ge blod.

  • Äldre 28 Jan 07:04
    #4

    Rensa det som rensas kan, både till donation och forskning. Är anmäld donator och har informerat de närmaste. Kremera resten och sen får mina anhöriga göra vad de vill med det. 

  • Anonym (donat­or)
    Äldre 28 Jan 11:49
    #5
    Anonym (Osäker) skrev 2019-01-27 15:08:32 följande:

    Kan du tänka dig att bli donator eller du kanske redan är?

    Om inte du vill vad är orsaken?

    Jag är inte donator, jag vågar inte heller bli. Jag är rädd för att dö, så att skriva in mig känns otäckt.

    Och den dagen jag är redo för att anmäla mig till att donera så kan jag tänka mig att donera allt förutom min hud och ?ögon?. Jag vill inte heller att mina delar går till forskningen.

    Vi vet inte hur det blir efter döden. På något sätt så tänker jag att man kanske är medveten om vad som händer ens kropp på något sätt. Som att man finns kvar...

    Men samtidigt så vill jag donera Den del jag klarar att leva utan för att rädda någon annan.


    Jag vill donera allt och både till forskning och sjukvård, det beslutet tog jag för många år sedan.

    Jag jobbar i vården och ser en del personer som väntar på organ så för mig är det en självklarhet. Jag är inte heller rädd för döden eller tror att jag kommer att behöva nån del av kroppen efter min död. 
  • Äldre 28 Jan 13:58
    #6

    Donerar allt. Har ingen användning av det när jag är död, så det känns konstigt att andra människor ska måsta dö för att jag hellre bränner upp min kropp.

  • Äldre 28 Jan 14:01
    #7

    Donerar allt till forsking eller vad de nu kan vilja använda skiten till, och kremerar resten. 


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Anonym (Da)
    Äldre 28 Jan 14:09
    #8
    Anonym (Ah) skrev 2019-01-27 15:14:22 följande:

    Det skulle jag om men kan inte p.g.a. sjukdom. Varit med i Tobias registret. 


    Om du är sjuk eller ej spelar väl ändå ingen roll för donationsregistret?


    Njurar, lever, hjärta, lungor, ögon är väl inte alltihop dåligt, du kanske tänker på bloddonation?


     


    Tanken på att jag genom min död kan förlänga flera människors liv med flera år är en stark motivation till varför jag anmält mig till donationsregistret. En dotter får en mamma närvarande i sitt liv, en mamma får behålla sin dotter, en make får se sin hustru bli frisk...varför ska jag eldas upp eller jordfästas i vad som bara är ett tomt skal?


     


    Här kan du anmäla dig till registret:
    https://www.socialstyrelsen.se/donationsregistret/anmalan

  • Anonym (MOD)
    Äldre 28 Jan 17:59
    #9

    Jag har varit registrerad sen i början av 2000-talet. Det var då jag började jobba med den delen av sjukvården. För mig är det självklart.

  • Anonym (ds)
    Äldre 28 Jan 18:37
    #10

    Nej, allt är mitt.

Svar på tråden Kan du tänka dig donera ?