• Äldre 1 Feb 11:00
    6108 visningar
    62 svar
    62
    6108

    Uppstart IVF i Örebro våren 2019

    Hej!

    Har precis fått reda på att vi äntligen, efter 1,5 års försök att bli föräldrar får börja med IVF. Var på en äggledarspolning i veckan där de fann ett hinder (ej stopp dock) i höger ledare och eftersom vi försökt så länge, så sattes vi upp på väntelistan! Vi hade bokat ett besök (idag faktiskt) på Carl von line för att göra det privat, då vi inte skulle orka vänta i två år. Vilket vi nu inte behöver! Vi är nämligen oförklarligt barnlösa. Läkaren var inte säker på om blockering i äggledaren var förklaringen till vår barnlöshet, därför tror jag att vi fortfarande klassas som det. Men vet inte..

    I vilket fall så vore det skönt att följas åt med någon som också väntar på IVF.

  • Svar på tråden Uppstart IVF i Örebro våren 2019
  • Äldre 14 Mar 23:53
    #11

    Vi fick en med kort-varsel-tid idag på fertilitetsenheten för samtal och provtagning inför IVF! Äntligen! Så till veckan börjar resan med sprutor och allt. Känns verkligen nervöst. Hoppas så innerligt på att det ska gå bra!

  • Sat 30 Mar 2019 13:33
    #12
    Solitaire123 skrev 2019-02-12 19:43:40 följande:

    Är det någon som har barn sen innan eller är detta försök till ert första ?


    Det är vår första vi försöker få. Sj då?

    Hur går det, har ni fått någon tid ännu?
  • Sat 30 Mar 2019 13:39
    #13
    mulin skrev 2019-02-12 20:50:42 följande:

    Ja, hur är dina känslor kring allt?

    Tack, det hoppas jag med! Jag fyllde för bara ett par månader sedan 25, det är ju vad åkdergränsen är neråt, så jag har fått stått i kö sedan ungefär ett år tillbaka just för att vi skulle få dra igång direkt efter jul/nyår. Sen var vi inte hemma i januari när vi skulle fått börja , så nu äntligen efter lång väntan får vi dra igång :)


    Oj, har missat ditt meddelande, förlåt! Vi är ju inne i en annan tråd också såg jag nu :)

    Läst ju där att du också får vänta pga för många ägg. Jag gör mitt ÄP på måndag, känns nervöst. Denna vecka kommer bli hemsk!! Tänk om man inte får några Blastocyster till frysen... Usch, hoppas verkligen det!

    Vet du om det finns möjlighet att få stimulerad äl trots att man har regelbunden äl? Tänkte att man då bättre kan undvika röda dagar för insättning.

    Usch vad känslorna går upp och ner. Hopp och förtvivlan. Jag känner av alla hormoner. Känner mig nedstämd och har ont i brösten. Men det blir väl bättre till veckan när äggen plockats kanske, och hormonerna försvinner.
  • Sat 30 Mar 2019 13:42
    #14
    Barnlängtan31år skrev 2019-03-30 13:39:47 följande:

    Oj, har missat ditt meddelande, förlåt! Vi är ju inne i en annan tråd också såg jag nu :)

    Läst ju där att du också får vänta pga för många ägg. Jag gör mitt ÄP på måndag, känns nervöst. Denna vecka kommer bli hemsk!! Tänk om man inte får några Blastocyster till frysen... Usch, hoppas verkligen det!

    Vet du om det finns möjlighet att få stimulerad äl trots att man har regelbunden äl? Tänkte att man då bättre kan undvika röda dagar för insättning.

    Usch vad känslorna går upp och ner. Hopp och förtvivlan. Jag känner av alla hormoner. Känner mig nedstämd och har ont i brösten. Men det blir väl bättre till veckan när äggen plockats kanske, och hormonerna försvinner.


    mulin skrev 2019-02-12 20:50:42 följande:

    Ja, hur är dina känslor kring allt?

    Tack, det hoppas jag med! Jag fyllde för bara ett par månader sedan 25, det är ju vad åkdergränsen är neråt, så jag har fått stått i kö sedan ungefär ett år tillbaka just för att vi skulle få dra igång direkt efter jul/nyår. Sen var vi inte hemma i januari när vi skulle fått börja , så nu äntligen efter lång väntan får vi dra igång :)


    Hur många Blastocyster fick ni frysa in förresten?
  • Sat 30 Mar 2019 14:11
    #15
    Barnlängtan31år skrev 2019-03-30 13:39:47 följande:

    Oj, har missat ditt meddelande, förlåt! Vi är ju inne i en annan tråd också såg jag nu :)

    Läst ju där att du också får vänta pga för många ägg. Jag gör mitt ÄP på måndag, känns nervöst. Denna vecka kommer bli hemsk!! Tänk om man inte får några Blastocyster till frysen... Usch, hoppas verkligen det!

    Vet du om det finns möjlighet att få stimulerad äl trots att man har regelbunden äl? Tänkte att man då bättre kan undvika röda dagar för insättning.

    Usch vad känslorna går upp och ner. Hopp och förtvivlan. Jag känner av alla hormoner. Känner mig nedstämd och har ont i brösten. Men det blir väl bättre till veckan när äggen plockats kanske, och hormonerna försvinner.


    Ja men juste ! Kommenterade ju även här för ett tag sen :) ska tänka och hålla tummarna för er på måndag.

    Kände också av hormonerna mycket på slutet, mest med känslorna, hade lätt att bli ledsen. Men det gick över nästan direkt man slutade trycka i sig dem.

    Hah vet faktiskt inte, har också funderat på det där och tänkte fråga det när jag ringer dem när mensen kommer. Hoppas det blir inom de närmsta dagarna nu.

    Vi fick fyra stycken blasto i frysen till slut. Hade såklart hoppats på någon mer men tycker ändå fyra är helt godkänt. Hoppas alla klarar upptining också så det verkligen är fyra insättningar i denna omgång. Fast det allra bästa vore såklart om det räcker med en insättning :)
  • Sat 30 Mar 2019 16:46
    #16
    mulin skrev 2019-03-30 14:11:36 följande:

    Ja men juste ! Kommenterade ju även här för ett tag sen :) ska tänka och hålla tummarna för er på måndag.

    Kände också av hormonerna mycket på slutet, mest med känslorna, hade lätt att bli ledsen. Men det gick över nästan direkt man slutade trycka i sig dem.

    Hah vet faktiskt inte, har också funderat på det där och tänkte fråga det när jag ringer dem när mensen kommer. Hoppas det blir inom de närmsta dagarna nu.

    Vi fick fyra stycken blasto i frysen till slut. Hade såklart hoppats på någon mer men tycker ändå fyra är helt godkänt. Hoppas alla klarar upptining också så det verkligen är fyra insättningar i denna omgång. Fast det allra bästa vore såklart om det räcker med en insättning :)


    Okey, får hoppas jag blir på lite bättre humör till veckan då :)

    Åh, fyra stycken tycker jag låter jättebra! Är glad för minsta lilla! Trots att det finns många ägg, så är det ju inte säkert det blir några blasocysee ändå. Men hoppas resterade embryos för er blir till syskon då :)

    Hur många av äggen befruktades?
  • Tue 2 Apr 2019 01:28
    #17

    Hur gick äggplocket idag? :)

    Ja, självklart är jag supertacksam att det kom till frysen över huvudet taget när man inte får göra återföring. Nu håller jag aaallla tummar att mensen väntar minst en vecka till innan den kommer, då lär påsken hinna vara över innan återföringen blir.

    Vi fick 9 ägg befruktade från start :)

  • Tue 2 Apr 2019 16:52
    #18
    mulin skrev 2019-04-02 01:28:36 följande:

    Hur gick äggplocket idag? :)

    Ja, självklart är jag supertacksam att det kom till frysen över huvudet taget när man inte får göra återföring. Nu håller jag aaallla tummar att mensen väntar minst en vecka till innan den kommer, då lär påsken hinna vara över innan återföringen blir.

    Vi fick 9 ägg befruktade från start :)


    Äggplocket gick bra. Gjorde ont och jag blev lite yr och började gråta. Reagerade nog ganska starkt på det lugnande och smärtstillande de gav mig :) De fick ut 12 ägg tillslut. Jag trodde att de skulle få ut fler faktiskt eftersom jag hade risk för överstimulering. Men hade många mindre blåsor som de inte punkterade tror jag. Idag ringde de och sa att 6 st hade befruktats. Det kändes också ganska få, men det är ju egentligen ett okey resultat. Nu är jag såååååå fruktansvärt nervös inför långtidsodlingen. Hoppas verkligen det blir något till frysen. Får reda på det nästa måndag...

    Hoppas det blir en återföring för dig nu i april då!
  • Wed 24 Apr 2019 07:11
    #19
    Barnlängtan31år skrev 2019-04-02 16:52:02 följande:

    Äggplocket gick bra. Gjorde ont och jag blev lite yr och började gråta. Reagerade nog ganska starkt på det lugnande och smärtstillande de gav mig :) De fick ut 12 ägg tillslut. Jag trodde att de skulle få ut fler faktiskt eftersom jag hade risk för överstimulering. Men hade många mindre blåsor som de inte punkterade tror jag. Idag ringde de och sa att 6 st hade befruktats. Det kändes också ganska få, men det är ju egentligen ett okey resultat. Nu är jag såååååå fruktansvärt nervös inför långtidsodlingen. Hoppas verkligen det blir något till frysen. Får reda på det nästa måndag...

    Hoppas det blir en återföring för dig nu i april då!


    Länge sen jag var in nu igen som vanligt! Men nu är jag nyfiken, hur gick det med ägg till frysen? :)

    Här är det samma dryga väntan som vanligt, men det går framåt, mensen jag skulle vänta på var 10 dagar sen, men nu är den över sen några dagar tillbaka och jag har börjat med ÄL-tester, förväntar mig utslag på dem till helgen, så ska väl insättningen ske fem dagar efter det som jg förstått? Så om mindre än två veckor hoppas jag insättningen skett :)
  • Wed 24 Apr 2019 14:15
    #20
    mulin skrev 2019-04-24 07:11:49 följande:

    Länge sen jag var in nu igen som vanligt! Men nu är jag nyfiken, hur gick det med ägg till frysen? :)

    Här är det samma dryga väntan som vanligt, men det går framåt, mensen jag skulle vänta på var 10 dagar sen, men nu är den över sen några dagar tillbaka och jag har börjat med ÄL-tester, förväntar mig utslag på dem till helgen, så ska väl insättningen ske fem dagar efter det som jg förstått? Så om mindre än två veckor hoppas jag insättningen skett :)


    Hej!

    Shit, det närmar sig :) Hoppas verkligen det tar sig :)

    Hur stor chans har de sagt till dig att det är med FET med blastisar?

    Vi fick 3 Blastocyster till frysen, så det känns jätteskönt! 5 st befruktades normalt, så jag trodde aldrig att det skulle bli så många som 3. Nu kommer ju nästa steg i processen med en låååång väntan och oro :) Att man aldrig ska slappna av, haha! Jag hoppas min riktiga mens kommer om typ två veckor och att ägglossningen efter det blir i slutet av maj! Är så otålig!
Svar på tråden Uppstart IVF i Örebro våren 2019