• Äldre 1 Feb 11:00
    6238 visningar
    62 svar
    62
    6238

    Uppstart IVF i Örebro våren 2019

    Hej!

    Har precis fått reda på att vi äntligen, efter 1,5 års försök att bli föräldrar får börja med IVF. Var på en äggledarspolning i veckan där de fann ett hinder (ej stopp dock) i höger ledare och eftersom vi försökt så länge, så sattes vi upp på väntelistan! Vi hade bokat ett besök (idag faktiskt) på Carl von line för att göra det privat, då vi inte skulle orka vänta i två år. Vilket vi nu inte behöver! Vi är nämligen oförklarligt barnlösa. Läkaren var inte säker på om blockering i äggledaren var förklaringen till vår barnlöshet, därför tror jag att vi fortfarande klassas som det. Men vet inte..

    I vilket fall så vore det skönt att följas åt med någon som också väntar på IVF.

  • Svar på tråden Uppstart IVF i Örebro våren 2019
  • Wed 24 Apr 2019 23:36
    #21
    Barnlängtan31år skrev 2019-04-24 14:15:29 följande:

    Hej!

    Shit, det närmar sig :) Hoppas verkligen det tar sig :)

    Hur stor chans har de sagt till dig att det är med FET med blastisar?

    Vi fick 3 Blastocyster till frysen, så det känns jätteskönt! 5 st befruktades normalt, så jag trodde aldrig att det skulle bli så många som 3. Nu kommer ju nästa steg i processen med en låååång väntan och oro :) Att man aldrig ska slappna av, haha! Jag hoppas min riktiga mens kommer om typ två veckor och att ägglossningen efter det blir i slutet av maj! Är så otålig!


    Det hoppas jag också! Är så orolig för allt hela tiden, att det ska råka bli just en söndag när de har stängt, att ägglossningen hoppas över denna cykel osv osv..

    Inte fått något specifikt svar på det, bara ?goda chanser? och att det var ett bra resultat med 4 blastisar i frysen. Vill såå gärna att det ska ha tagit sig innan semesterstängningen, men vet inte om jag skulle hinna något mer försök efter detta..

    Men vad roligt , grattis! :) då har vi nästan lika många blastisar som väntar på oss :) jag hopps också tiden går fort för både dig och mig, så satans trist å bara gå och vänta.
  • Thu 25 Apr 2019 17:20
    #22
    mulin skrev 2019-04-24 23:36:03 följande:

    Det hoppas jag också! Är så orolig för allt hela tiden, att det ska råka bli just en söndag när de har stängt, att ägglossningen hoppas över denna cykel osv osv..

    Inte fått något specifikt svar på det, bara ?goda chanser? och att det var ett bra resultat med 4 blastisar i frysen. Vill såå gärna att det ska ha tagit sig innan semesterstängningen, men vet inte om jag skulle hinna något mer försök efter detta..

    Men vad roligt , grattis! :) då har vi nästan lika många blastisar som väntar på oss :) jag hopps också tiden går fort för både dig och mig, så satans trist å bara gå och vänta.


    Ja, denna oro! Usch om ägglossningen skulle utebli :( Så får det inte bli!!

    Men vi får vara glada för våra små blastisar i alla fall och försöka hantera tiden fram till insättning :)
  • Sat 27 Apr 2019 00:06
    #23
    Barnlängtan31år skrev 2019-04-25 17:20:15 följande:

    Ja, denna oro! Usch om ägglossningen skulle utebli :( Så får det inte bli!!

    Men vi får vara glada för våra små blastisar i alla fall och försöka hantera tiden fram till insättning :)


    Exakt! Man behöver höra såna där peppande ord ibland :) igår fick jag utslag på mitt ÄL-test, ringde och berättade och de frågade i sin tur om det var en blinkande eller fast smiley i displayen . Ööh , fast tror jag svarade jag, och den gjorde inget utslag kvällen innan. ( funderade för mig själv om jag någonsin sett den blinka ) okej, då får du komma för insättning på tisdag sa hon. Googlade lite och fattade att vi pratade om olika tester, hon pratade om den avancerade och jag om den vanliga som inte har en blinkade smiley. Hopps innerligt att det inte spelar någon Större roll hur som helst så det verkligen blir insättning till veckan!
  • Sat 27 Apr 2019 12:50
    #24
    mulin skrev 2019-04-27 00:06:23 följande:

    Exakt! Man behöver höra såna där peppande ord ibland :) igår fick jag utslag på mitt ÄL-test, ringde och berättade och de frågade i sin tur om det var en blinkande eller fast smiley i displayen . Ööh , fast tror jag svarade jag, och den gjorde inget utslag kvällen innan. ( funderade för mig själv om jag någonsin sett den blinka ) okej, då får du komma för insättning på tisdag sa hon. Googlade lite och fattade att vi pratade om olika tester, hon pratade om den avancerade och jag om den vanliga som inte har en blinkade smiley. Hopps innerligt att det inte spelar någon Större roll hur som helst så det verkligen blir insättning till veckan!


    Det borde inte spela någon roll! Jag brukar bara använda den som inte blinkar och den ska ju visa rätt (hoppas jag) :)

    Åh, vad häftigt att det äntligen blir dags! Så spännande och läskigt!
  • Sat 27 Apr 2019 18:55
    #25
    Barnlängtan31år skrev 2019-04-27 12:50:22 följande:

    Det borde inte spela någon roll! Jag brukar bara använda den som inte blinkar och den ska ju visa rätt (hoppas jag) :)

    Åh, vad häftigt att det äntligen blir dags! Så spännande och läskigt!


    Nej du har säkert rätt :)

    Ja, så blandade känslor av lycka och oro! Känner mig lite stressad över att det inte dröjer förrän det är sommarstängt, men försöker tänka att jag ändå inte kan göra något för att påverka hur det blir. :)
  • Fri 3 May 2019 09:11
    #26

    Hej på er!

    Hur går det för er?

    Jag bor i Örebro och står i startgroparna för att dra igång hela ivf-karusellen. Vi har försökt ett år i juni och vill så gärna hamn i kön innan dem stänger för sommaren.

    Ni i Örebro, kan inte ni berätta hur ni gick till väga?

    Vad var första steget? Räckte de med att ni försökt ett år eller måste man kämpa länge om de inte finns några uppenbara fel?

  • Fri 3 May 2019 09:28
    #27
    Timal89 skrev 2019-05-03 09:11:11 följande:

    Hej på er!

    Hur går det för er?

    Jag bor i Örebro och står i startgroparna för att dra igång hela ivf-karusellen. Vi har försökt ett år i juni och vill så gärna hamn i kön innan dem stänger för sommaren.

    Ni i Örebro, kan inte ni berätta hur ni gick till väga?

    Vad var första steget? Räckte de med att ni försökt ett år eller måste man kämpa länge om de inte finns några uppenbara fel?


    Hejsan!

    Det går framåt för oss. Har gjort IVF och fick 3 ägg som odlades i 5 dagar in i frysen. Kunde inte sätta in något direkt efter äggplock då jag hade risk för överstimulering. Så nu väntar jag febrilt på insättning som förhoppningsvis blir om nån månad!

    För vår del så försökte vi i ca 20 månader innan uppstart med IVF. Inga fel på oss förutom en blockerad äggledare som möjligtvis kan påverka. Om de inte hade funnit det så hade vi fått vänta i 2 år innan ivf. Har ni börjat utredning?
  • Fri 3 May 2019 11:11
    #28
    Solitaire123 skrev 2019-02-12 19:36:42 följande:

    Ja det är det var en smärre chock, att jag skulle ha pco misstänkte jag sen innan men att det även skulle vara "fel" på sambon var oväntat, speciellt då vi är 25 och 28 år gamla.

    Förstår att det måste vara jobbigt att inte veta vad som är fel också, Så frustrerande :-/

    Oj ja det var skillnad i tid, vad skönt för er!!

    Jag vet ingenting om hur vi kommer gå tillväga, antar vi får veta det vid första mötet!? Vi har inte fått någon info alls.. Vad är skillnad på de olika protokollen?


    Hej!

    Hur går det för er? Har ni kommit igång?
  • Fri 3 May 2019 12:20
    #29
    Barnlängtan31år skrev 2019-05-03 09:28:20 följande:

    Hejsan!

    Det går framåt för oss. Har gjort IVF och fick 3 ägg som odlades i 5 dagar in i frysen. Kunde inte sätta in något direkt efter äggplock då jag hade risk för överstimulering. Så nu väntar jag febrilt på insättning som förhoppningsvis blir om nån månad!

    För vår del så försökte vi i ca 20 månader innan uppstart med IVF. Inga fel på oss förutom en blockerad äggledare som möjligtvis kan påverka. Om de inte hade funnit det så hade vi fått vänta i 2 år innan ivf. Har ni börjat utredning?


    Tack för ditt svar!

    Behöver man vänta så länge (månader) om de finns risk för överstimulering?

    Är det sant.. 2 års försökande om de inte finns ngt fel?? Jag var helt inställd på att vi skulle få bli inskrivna nu :(

    Vi är på försök 11. Jag har gjort flera undersökningar utan att dem hittat ngt fel. Men har däremot knappt mens. 05-1 dygn max...
  • Fri 3 May 2019 13:16
    #30
    Timal89 skrev 2019-05-03 12:20:49 följande:

    Tack för ditt svar!

    Behöver man vänta så länge (månader) om de finns risk för överstimulering?

    Är det sant.. 2 års försökande om de inte finns ngt fel?? Jag var helt inställd på att vi skulle få bli inskrivna nu :(

    Vi är på försök 11. Jag har gjort flera undersökningar utan att dem hittat ngt fel. Men har däremot knappt mens. 05-1 dygn max...


    Ja, tyvärr är det så lång tid innan man får IVF...:( Men om du har problem med mensen, så kanske det är en anledning till att starta upp IVF tidigare? För har läkaren på kliniken sagt att nästa steg är IVF för er? I så fall sätter väl de igång så snart kötiden är klar. Tyvärr stänger de kliniken under sommaren, så vi kommer endast hinna med en insättning innan dess (hoppas dock på att det endast ska behövas en!).

    Ja, det blir efter andra mensen efter äggplock, så det är segt!
Svar på tråden Uppstart IVF i Örebro våren 2019