• Anonym (Fru fröjd)

    Närmar mig 40 och märker av ett socialt ointresse från män

    Hej,

    Jag nosar medelåldern i nacken och har märkt något jag aldrig varit med om tidigare. Män (olika åldrar) är inte lika sociala med mig längre.. jobbmässigt, när man träffar bekantata eller grannar etc.

    Jag är så van vid att män alltid lyssnat på mig även om jag ibland sagt lite knäppa grejer.. jag märker nu ett växande ointresse att lyssna på mig (obs jag är inte korkad eller oallmänbildad, tvärt om).

    Först tänkte jag att det måste vara jag som blivit långrandig och tråkig att prata med. Men kan inte se att jag förändrats så mycket. Så då kommer den hemska insikten att de kanske enbart lyssnade tidigare för att jag var ung och vacker?

    Kan jag testa att kommuniscera på annat sätt för att få män att lyssna på mig? Jag är ganska skrattig av mig men jag kanske behöver bli mer rak? Vad får män att lyssna på en medelålderskvinna som de inte längre vill ligga med? Hur får man manliga vänner?

  • Svar på tråden Närmar mig 40 och märker av ett socialt ointresse från män
  • Anonym (38)

    Jag märker av samma sak.

    Men vill du ha samma slags uppmärksamhet som innan så försök bli vän med äldre män typ 55+. De kommer se dig som ung och vacker.

  • Anonym (Stämmer inte)

    Det stämmer inte in på mig. Jag är snart 40 och dessutom nyseparerad men har flera män som uppvaktar flitigt. Oavsett om det är i jobbsammanhang, krigen eller annat tillfälle får jag många blickar och inviter. Med det sagt så kanske du ska titta lite närmare på dig själv. Du kanske har ändrat dig mer än du tror?

  • Anonym (Stämmer inte)

    Det stämmer inte in på mig. Jag är snart 40 och dessutom nyseparerad men har flera män som uppvaktar flitigt. Oavsett om det är i jobbsammanhang, krigen eller annat tillfälle får jag många blickar och inviter. Med det sagt så kanske du ska titta lite närmare på dig själv. Du kanske har ändrat dig mer än du tror?

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (38) skrev 2019-02-10 10:22:04 följande:

    Jag märker av samma sak.

    Men vill du ha samma slags uppmärksamhet som innan så försök bli vän med äldre män typ 55+. De kommer se dig som ung och vacker.


    Jag tolkade frågan snarae som hur man kan få män att lyssna på en som kvinna oavsett utseende och attraktion.

    Jag känner inte igen detta. Jag upplever inte att jag blivit mindre lyssnad på med åldern, snarare tvärtom om något.
  • Anonym (snart 40)

    För mig är det tvärtom. Män lyssnar mer nu än när jag var yngre och de kallade mig "lilla gumman" eller bara stirrade på mina bröst. (Nej, jag har inte stora bröst, har aldrig varit supersnygg eller klätt mig "utmanande"). Och vadå, vill män inte ligga med 40-åriga kvinnor? Många män över 30 verkar vilja det. En del yngre också. Om du inte ser ut som sju svåra år vill säga Visst, det kanske inte är lika många som spanar in en nu som när man var 25, men det är bara skönt.

  • fornminne
    Anonym (snart 40) skrev 2019-02-10 11:09:21 följande:
    För mig är det tvärtom. Män lyssnar mer nu än när jag var yngre och de kallade mig "lilla gumman" eller bara stirrade på mina bröst. (Nej, jag har inte stora bröst, har aldrig varit supersnygg eller klätt mig "utmanande"). Och vadå, vill män inte ligga med 40-åriga kvinnor? Många män över 30 verkar vilja det. En del yngre också. Om du inte ser ut som sju svåra år vill säga Visst, det kanske inte är lika många som spanar in en nu som när man var 25, men det är bara skönt.

    En snygg kvinna i 40-årsåldern får inviter från män i alla åldrar. Kanske inte lika mycket som när hon var 20 eller 30, men i alla fall. Har hon däremot inte åldrats väl, eller inte tagit hand om sig, minskar förstås intresset. Men generellt är män betydligt mindre nogräknade än kvinnor.
  • Anonym (Fru fröjd)

    Visst kan det vara jag, som småbarnsförälder mitt i ekorrhjulet kanske man inte är så spännande längre.. men vet inte hur jag ska kommunicera längre med män än på det sättet jag alltid gjort. Kanske det krävs mer av mig nu? Att jag kanske ses mer som jämlik nu och då räcker det inte med att vara söt? Det är ju isåfall något väldigt positivt. Men känner mig vilsen just nu.. kvinnor har jag inga problem att bli vän med. Men männen visar inte så mycket intresse att hålla upp konversationen..

  • Anonym (Motsatsen)

    Upplever motsatsen. Är i samma ålder. Är inte snygg, men inte ful heller. Har varit i lyckliga förhållanden hela mitt vuxna liv och därför väl inte signalerat att jag är öppen för förslag.

    Har alltid upplevt att just många jämnåriga och yngre män varit ointresserade av att prata med mig, men nu plötsligt har det vänt. Som att personligheten för första gången väger tyngre än utseendet vad gäller vem man kan ha ett givande samtal med.

  • Anonym (Motsatsen)

    Menar du förresten att din kommunikation med män oavsett relation är att du spelar på att du är kvinna och att du är söt? :-/

  • Anonym (Klassiker)
    Anonym (Fru fröjd) skrev 2019-02-10 11:21:43 följande:

    Visst kan det vara jag, som småbarnsförälder mitt i ekorrhjulet kanske man inte är så spännande längre.. men vet inte hur jag ska kommunicera längre med män än på det sättet jag alltid gjort. Kanske det krävs mer av mig nu? Att jag kanske ses mer som jämlik nu och då räcker det inte med att vara söt? Det är ju isåfall något väldigt positivt. Men känner mig vilsen just nu.. kvinnor har jag inga problem att bli vän med. Men männen visar inte så mycket intresse att hålla upp konversationen..


    Jag har hört talas om detta dilemma och läst mycket litteratur där kvinnor tar upp den  sk "osynliga tidsåldern" som brukar infinna sig runt 40-50. Har själv inte drabbats av det trots att jag passerat 50. Jag har alltid fått enormt mycket uppmärksamhet från män och nu sista åren märker jag möjligen ett visst ointresse från män i min egen ålder. Mest uppmärksamhet får jag från unga män under 35 och över 60 ca. Jag har själv börjat uppmärksamma mina egna fysiska förändringar och känner en ganska stor olust inför dem, vilket kan ha påverkat min egen självbild och självförtroende något. Sånt märks ju utåt och jag tänker att något sådant kanske påverkat dig. Att du känner olust för att åldras och är mer kritisk till dig själv?

    Jag kan märka stor skillnad i uppmärksamheten beroende på hur jag klär mig, sminkar mig osv. Har jag färgstarka kläder och ser stark och posititiv ut är det som förut, men mörka vinterkläder och en dålig dag känner jag mig rätt förbisedd.

    Många kvinnor tappar lite sin identitet i medelåldern och vet inte längre om de ska se ut som tonåringar eller anamma en mer kvinnlig och mogen klädstil. Kanske kan du anlita en stylist och förändra ditt utseende lite genom kläder och ny frisyr så du själv känner dig nöjd. Då kommer uppmärksamheten garanterat att öka igen:) Synd att vi kvinnor värderar oss själva så mycket utifrån det sexuella kapitalet.
Svar på tråden Närmar mig 40 och märker av ett socialt ointresse från män