• Fridacmagnusson

    Sammarbetsvägran

    Hej!

    Jag börjar bli desperat i situationen jag sitter i och vill gärna ha lite råd och erfarenheter från liknande situationer.

    Jag och min sons pappa har vår son varannan vecka. Idag byter vi på söndagar. Jag jobbar i butik vilket innebär att jag ofta jobbar på kvällen. Jag hade önskat att vi kunde byta på fredagar istället för det hade underlättat jätte mycket kring jobb, förskola och barnvakt. Min sons pappa vägrar att sammarbeta med mig. Allt ska vara på hans vilkor och han anser inte att vi behöver ha någon kontakt. Ber mig i princip dra åt helvete om jag hör av mig.

    Jag har kontaktat socialen som kopplade mig till familjerätten. Men att gå dit är frivilligt och båda måste vilja gå på ett sånt samarbetsmöte som det heter vilket han såklart vägrar. Det jag undrar nu då är, vad kan jag göra? Det är OMÖJLIGT att försöka prata med honom så det är inte ett alternativ. Kan socialen göra något mer? Måste få en lösning. Vill bara det bästa för vår son.

  • Svar på tråden Sammarbetsvägran
  • Eums

    Helt ärligt så ser jag det inte som någon sammarbetsvägran. Jag antar att ni har en bestämmelse som gäller att ha söndag som bytesdag? Då följer han ju det som är överenskommet, och det är ju du som vill ändra på det. Att du vill ändra bara på grund av ditt jobb är ju inte en anledning för honom att gå med på det.

  • Brumma

    Nej, socialen kan inte gå in och styra för att du vill ändra en överenskommen bytesdag. Först ligger det på dig att försöka ändra arbetstider. Kanske går det att prata med arbetsgivaren att inte arbeta kväll varannan söndag? Arbetar du enbart helger?

    Det är ju inte den andra föräldern ansvar att lösa problem med arbetstider - har man en fungerande relation kan man ofta mötas men det gäller ju att ändringen passar er båda, och inte bara en. Tex kanske pappan tycker om att avsluta umgänget med en ledighet tillsammans med barnet.

    Om du inte alls får det att gå ihop så är alternativet att stämma på ett umgängesschema, men det är ju inte säkert att rätten går på ditt förslag.

Svar på tråden Sammarbetsvägran