• Äldre 11 Feb 09:10
    262 visningar
    5 svar
    5
    262

    Pappan sjuk, kan jag vabba?

    Min man har blivit svårt sjuk och ligger på sjukhus!
    Det kommer bli en tids vistelse på sjukhuset.
    Precis nu är jag hemma från jobbet för att kunna vara hos honom, får se sen vilken ledighetsform det får bli. 
    Jag jobbar ibland kvällar, då brukar pappan ta hand om barnen. Nu kan jag inte jobba kväll, kan jag vabba??

  • Svar på tråden Pappan sjuk, kan jag vabba?
  • Äldre 11 Feb 11:03
    #1

    Normalt sett kan man vabba om den som skulle haft hand om barnen är sjuk.
    Det kanske blir lite skillnad om han är sjuk i flera månader. Då borde du ha tid på dig att hitta annan person som har hand om barnen. Du får nog höra med FK hur länge du kan vabba pga din mans sjukdom.
    Ditt jobb kanske inte heller gillar att du vabbar alla kvällar en lång tid framöver. Går det inte att ändra schema på något vis?

  • Äldre 11 Feb 11:30
    #2

    Du kan väl bara vaba om barnen sjuk? Förstår jag rätt handlar det om att du inte har någon som är med barnen när du jobbar?

  • Äldre 11 Feb 11:41
    #3
    Brittan skrev 2019-02-11 11:30:15 följande:
    Du kan väl bara vaba om barnen sjuk? Förstår jag rätt handlar det om att du inte har någon som är med barnen när du jobbar?
    Det heter vård av barn. Är vårdaren av barnet sjukt går det normalt att vabba. Dock finns en regler kring det hela så det bästa är att kontakta försäkringskassan så allt blir rätt. 
  • Äldre 11 Feb 11:41
    #4
    Brittan skrev 2019-02-11 11:30:15 följande:

    Du kan väl bara vaba om barnen sjuk? Förstår jag rätt handlar det om att du inte har någon som är med barnen när du jobbar?


    Man kan även vabba om den som skulle haft hand om barnen är sjuk, även om barnen är friska.
  • Äldre 11 Feb 23:51
    #5

    Tack för era svar!
    Detta har varit på tapeten på jobbet en tid när det gällt andra, nu plötsligt gällde det mig.
    Så jag ringde Fk och ja, om ordinarie vårdare är sjuk kan man vabba, även om barnet är friskt.
    Det är svårt att skaffa annat jobb så snabbt, men jag kommer erbjuda lösningar när jag kan ha barnvakt på helgen, jobba dag istället o.s.v.

Svar på tråden Pappan sjuk, kan jag vabba?