• Äldre 11 Feb 11:30
    413 visningar
    9 svar
    9
    413

    Hur förbereder det första barnet för den kommande ny bebis

    Min son är 2 år och väldigt mammi (Jag tar hand om honom mest, ungås och leka med honom, han bara vill jag att natta honom, vaknar flera gången i natt och söker efter mig, mm)
    Nu väntar jag på andra barn som har BF maj. Jag har redan börjat berättat till honom att han kommer att få en syskon, men ändå tror att det blir väldigt turbulens när bebis kommer ut då måste jag lägga fokus på bebis.

    Har ni nån råd och tips att hjälpa första barn att förbereda den ny bebis?

  • Svar på tråden Hur förbereder det första barnet för den kommande ny bebis
  • Äldre 11 Feb 11:51
    #1
    +1

    Jag ska börja med att säga att jag inte har några barn själv så jag har tyvärr ingen egen erfarenhet.
    Har han någon docka? Annars skulle det kanske vara en idé att köpa en? Då kan ni ta hand om den, mata, byta blöja, låta den sova osv, så får han en mer konkret bild av vad det innebär och så kanske han kan vara med och ta hand om "sin" bebis och tex mata den när du matar syskonet?


  • Äldre 11 Feb 12:07
    #2
    +1

    Min lille var två år när lillasyster kom. Det gick jättebra. Ingen som helst svartsjuka. Däremot hittade han ständigt på hyss när jag ammade, så jag fick lära mig GÅ och amma :). Men sagoläsning under amning kan funka. 

    Jag hade min son hos dagmamma 5-6 timmar om dagen. DÅ fokuserade jag på babyn. När sonen kom hem, så fokuserade jag så mycket jag kunde på honom. Det blev en himla bra balans. Man måste inte lägga så otroligt mycket fokus på babyn. Och när man gör det så kan man ta in den lille i det hela också så att han blir delaktig i det mesta. 

    Att berömma massor är jätteviktigt: "Åh vad du är duktig, det där kommer inte ditt småsyskon klara på länge än". Såna saker. 

    Sen pratade jag inte specellt mycket om det som skulle komma. Barn i den åldern har inget tidsperspektiv. Han hälsade på på BB, då låg man där 3-4 dagar efter förlossningen. Och vi gjorde ingen stor affär av babyn när vi väl kom hem. Hon bara fanns där och sen var det inte mer med det. Att haussa upp det blir jättekonstigt för det äldre barnet, som ju inte är så gammal.Sen fick han vara med vid blöjbyte, bad etc. Inget konstigt. Ville han inte vara med, så fick han göra annat. 

    Det är ju inget konstigt att det kommer fler barn i familjen. Det är ju som det ska. Varför ska man då göra det till något större än vad det är. Det är ju inte så märkvärdigt. 

  • Äldre 11 Feb 13:07
    #3
    +1

    Låna några böcker på biblioteket om att få småsyskon. Har ni vänner som har bebisar så kan ni väl hälsa på dem.

    Vårt äldsta barn var bara 16 månader när hon blev storasyster men vi hade träffat våra kompisar som fått bebisar så hon visste vad klappa fint och att man inte får peta ögon typ. Sen att låta henne vara med vid allt. "Kom, nu ska vi byta blöja på lillasyster" "Nu ska lillasyster äta, vill du också ha något att äta/dricka?"

  • Äldre 11 Feb 13:31
    #4
    +1

    Vi pratade mycket om det med vår äldsta och köpte två böcker, en som var lite mer som en saga om en pojke som fick syskon och en annan som var mer faktabok-aktig med flikar. Det var väldigt bra och något som vi tittade och läste i mycket. 

    När lillrbror väl kom fortsatte vi att läsa och titta i dem. VI var även väldigt noga med att låta storasyster vara med och hjälpa men även att få vara liten hon också när hon ville vara det. Hon test-vilade i vagnen några gånger osv.

  • Äldre 11 Feb 19:47
    #5

    Tack så hemskt mycket om alla råd och tips! 
    Jag förstår att det kommer bli bra i slutet, och viktigt att låta honom vara med att ta hand om bebis, det kommer han säkert tycker mycket om som jag redan kan anse.
    @Gryntr­oll Jag är intresserad av de två boken du använt, skulle du kunna ange namnet av boken?

  • Äldre 11 Feb 21:04
    #6
    Anna60 skrev 2019-02-11 12:07:01 följande:

    Min lille var två år när lillasyster kom. Det gick jättebra. Ingen som helst svartsjuka. Däremot hittade han ständigt på hyss när jag ammade, så jag fick lära mig GÅ och amma :). Men sagoläsning under amning kan funka. 

    Jag hade min son hos dagmamma 5-6 timmar om dagen. DÅ fokuserade jag på babyn. När sonen kom hem, så fokuserade jag så mycket jag kunde på honom. Det blev en himla bra balans. Man måste inte lägga så otroligt mycket fokus på babyn. Och när man gör det så kan man ta in den lille i det hela också så att han blir delaktig i det mesta. 

    Att berömma massor är jätteviktigt: "Åh vad du är duktig, det där kommer inte ditt småsyskon klara på länge än". Såna saker. 

    Sen pratade jag inte specellt mycket om det som skulle komma. Barn i den åldern har inget tidsperspektiv. Han hälsade på på BB, då låg man där 3-4 dagar efter förlossningen. Och vi gjorde ingen stor affär av babyn när vi väl kom hem. Hon bara fanns där och sen var det inte mer med det. Att haussa upp det blir jättekonstigt för det äldre barnet, som ju inte är så gammal.Sen fick han vara med vid blöjbyte, bad etc. Inget konstigt. Ville han inte vara med, så fick han göra annat. 

    Det är ju inget konstigt att det kommer fler barn i familjen. Det är ju som det ska. Varför ska man då göra det till något större än vad det är. Det är ju inte så märkvärdigt. 


    Jätte bra råd! Väntar också min andra och tänker göra precis som du beskrev det!
  • Äldre 12 Feb 14:33
    #7
    faithy skrev 2019-02-11 19:47:49 följande:

    Tack så hemskt mycket om alla råd och tips! 
    Jag förstår att det kommer bli bra i slutet, och viktigt att låta honom vara med att ta hand om bebis, det kommer han säkert tycker mycket om som jag redan kan anse.
    @Gryntr­oll Jag är intresserad av de två boken du använt, skulle du kunna ange namnet av boken?


    Åh  nu har jag letat men kan bara hitta den ena och det är "Snart har vi en bebis", traditionell om en pojke som får ett syskon. Men jag inser att vi även hade "Nejlika och lilla lilla syster". 

    Den jag minns mest är den som hade några flikar, men den måste vara utlånad och jag minns tyvärr inte vad den heter :-/
  • Äldre 12 Feb 14:45
    #8

    Nu hittade jag den!
    "Vår bebis" heter boken som hade lite mer fakta och flikar.

  • Äldre 12 Feb 21:23
    #9

    Tack så mycket igen!

Svar på tråden Hur förbereder det första barnet för den kommande ny bebis