• Anonym (Warni­ng)
    Äldre 11 Feb 11:38
    1392 visningar
    27 svar
    27
    1392

    Restaurang säljer murkelsås...

    Hur kan vissa restauranger fortfarande sälja murkelsås när forskning har visat att den faktiskt är dödligt giftig? Och ni som äter det, hur vågar ni leka med döden så??

  • Svar på tråden Restaurang säljer murkelsås...
  • Äldre 11 Feb 11:42
    #1

    Tillagade murklor är inte giftiga

  • sextio­talist
    Äldre 11 Feb 11:45
    #2
    Anonym (Warning) skrev 2019-02-11 11:38:43 följande:

    Hur kan vissa restauranger fortfarande sälja murkelsås när forskning har visat att den faktiskt är dödligt giftig? Och ni som äter det, hur vågar ni leka med döden så??


    Giftet från murklorna är vattenlösligt. Att murklor är giftiga innan man kokat dom (flera gånger) är inget nytt (känt till detta i över 30 år) och jag förutsätter att de murklor som ingår i såserna är hanterade så giftet försvunnit vid servering.

    Mina föräldrar var duktiga svampplockare och jag har ätit murklor som de plockat, självklart visste även de hur man hanterade dessa.
  • Anonym (Warni­ng) Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 11:45
    #3
    Fjäril kär skrev 2019-02-11 11:42:26 följande:

    Tillagade murklor är inte giftiga


    Är du säker på det? Har hört någonstans att det finns fortfarande gift kvar (dock en liten mängd) i svampen trots rätt behandling? Och är svampen felbehandlad är den dödligt giftig.
  • Anonym (Warni­ng) Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 11:48
    #4

    I de nyare svampböckerna är de klassade som dödligt giftiga så därför undrar jag hur restauranger har tillåtelse att sälja dessa...blir fruktansvärt nervös när en i sällskapet beställer murkelsås till sin oxfilé...

  • Anonym (Warni­ng) Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 11:49
    #5
    sextiotalist skrev 2019-02-11 11:45:29 följande:

    Giftet från murklorna är vattenlösligt. Att murklor är giftiga innan man kokat dom (flera gånger) är inget nytt (känt till detta i över 30 år) och jag förutsätter att de murklor som ingår i såserna är hanterade så giftet försvunnit vid servering.

    Mina föräldrar var duktiga svampplockare och jag har ätit murklor som de plockat, självklart visste även de hur man hanterade dessa.


    Ja det gäller ju att göra 100 procent rätt och veta till 110 procent hur man hanterar svampen. Dock kan kockar göra fel och det är ju det som är så farligt med svampen, att man får inte göra fel för då orsakar den allvarlig förgiftning som kan vara livshotande.
  • Äldre 11 Feb 11:51
    #6

    Finns ju olika murklor.. toppmurklor är inte giftiga (stenmurklor är dock giftiga)! Vet inte vilken sort de använder på restauranger dock.

  • Äldre 11 Feb 11:53
    #7
    Anonym (Warning) skrev 2019-02-11 11:48:02 följande:

    I de nyare svampböckerna är de klassade som dödligt giftiga så därför undrar jag hur restauranger har tillåtelse att sälja dessa...blir fruktansvärt nervös när en i sällskapet beställer murkelsås till sin oxfilé...


    Den är kanske gjord på toppmurklor och inte på stenmurklor? 
  • sextio­talist
    Äldre 11 Feb 11:53
    #8
    Anonym (Warning) skrev 2019-02-11 11:45:54 följande:
    Är du säker på det? Har hört någonstans att det finns fortfarande gift kvar (dock en liten mängd) i svampen trots rätt behandling? Och är svampen felbehandlad är den dödligt giftig.
    Har man kokat den flera gånger, som man vet, så är den lilla mängd gift som är kvar allt annat än dödligt giftig, och den enda felbehandling jag kan tänka mig att man skulle kunna göra är att torka den direkt efter man plockat den. Men en som kan murklor gör det inte.
    Jag har inte hört talas om någon som dött av ätit murklor. Däremot av orsaker spindelskivling dödsfall i Sverige.
  • Äldre 11 Feb 11:53
    #9
    Anonym (Warning) skrev 2019-02-11 11:45:54 följande:
    Är du säker på det? Har hört någonstans att det finns fortfarande gift kvar (dock en liten mängd) i svampen trots rätt behandling? Och är svampen felbehandlad är den dödligt giftig.
    Många livsmedel blir farliga om de felbehandlas.


  • Anonym (Warni­ng) Trådstartaren
    Äldre 11 Feb 11:55
    #10
    CitronTulo skrev 2019-02-11 11:51:38 följande:

    Finns ju olika murklor.. toppmurklor är inte giftiga (stenmurklor är dock giftiga)! Vet inte vilken sort de använder på restauranger dock.


    Nja det vet jag iofs inte heller vilken typ av murkla de använder dock. Men om det är toppmurklor så är det bättre än om de använder stenmurklan.
Svar på tråden Restaurang säljer murkelsås...