• Anonym (Y)

    Vad behöver man veta/kunna för att bo i hus?

    Jag har bott i lgh hela mitt liv men jag vill köpa hus så att man kan ha en liten trädgård. Vad behöver jag lära mig om att köpa, äga och sköta hus? Jag vill inte ha stor trädgård som tar massor av tid att fixa, inte heller göra stora projekt inne själv men kan tänka mig att måla och sånt.

  • Svar på tråden Vad behöver man veta/kunna för att bo i hus?
  • PH76

    Du behöver inte veta något innan (men det hjälper såklart), man kan lära sig under tiden man bor där.

    Dock så bör du ju vara på det klara med att anting så har du råd att ta in hjäkp med snickeri och liknande, eller så kommer du att behöva göra det själv.

  • Fjäril kär

    I första hand vad det faktiskt kommer att kosta att bo i hus. (lån, amortering, sophämtning, el, uppvärmning, försäkringar, vatten + övriga kostnader som fiber, tv etc)

    Samt att räkna med att du måste ha en liten buffert för oförutsedda/planerade kostnader/renovering (kylen pajar, vindskivor måste bytas, målning etc) antingen måste du göra det själv eller ha råd att anlita hantverkare.

    I övrigt lär man sig själv hur det fungerar med boende i hus. (hålla koll på soptömning, snöskottning, när sotaren kommer etc)

  • Anonym (Ebba)

    Man behöver inte kunna jättemycket från start.
    Men man måste antingen ha kompetensen själv, vänner som är hantverkare eller bra med pengar OM något riktigt dyrt och viktigt går sönder eller behöva repareras.

    Det är väl den stora skillnaden mellan hus och lägenhet. I en lägenhet kanske det värsta som kan hända är att kylskåpet går sönder. Eller tvättmaskinen. Om man bor i bostadsrätt och själv har ansvar för dessa saker. 

    Men om värmepannan går sönder i ett hus så blir det kallt och du har inget varmvatten om du inte snabbt får tag i en reparatör som i bästa fall kan laga den eller i värsta fall så behöver den bytas ut. Då är det inga 5000kr utan snarare 10-15ggr så mycket pengar. Och då behöver man ha möjlighet att snabbt betala en sådan utgift alternativt att man har en bra bankkontakt och kan få hjälp med ett lån på kort varsel.

    Lägga om tak är kostsamt. Måla om ett helt hus kan kännas som en charmig grej men är tidskrävande. Och bra färg kostar. Beroende på hur huset är konstruerat kan man behöva dränera kring huset. Får man en vattenläcka någonstans (i golv med golvvärme, ett rör inbyggt i en vägg som springer läck osv) behöver den snabbt hanteras för att inte vattenskadan ska bli större än nödvändigt.

    Så behovet av buffert är större. Och man behöver känna till de grundläggande och mest väsentliga sakerna om sitt hus, lära känna huset. När är det senast dränerat, fönstrena - är de i bra skick, hur är det med taket, när är det dags att måla huset igen, vitvarorna - hur länge till kommer de hålla, värmepanna/värmesystem osv. Utifrån det kan man göra en plan för hur stor buffert man behöver och vad som kan tänkas hända på 2-5-10-20 års sikt. Ungefär som när man gör en underhållsplan för en bostadsrättsförening. Man har större ansvar själv.

    Men det är sjukt mysigt med hus!

  • Erla

    Håller med föregående, men det finns ju såklart saker med hus som kan vara bra att ha lite baskunskaper om. Ta reda på saker efterhand som du letar hus. Mycket finns på nätet, om hur saker sköts och hur ofta. Kolla på lite hus i ditt närområde och undersök helt enkelt vad det du vill ha kräver i underhåll. Fråga vänner och bekanta om fördelar och nackdelar med att äga hus.

  • sextiotalist

    Oj.
    Det jag tycker är viktigt att veta innan man köper hus, det är vilka dyra åtgärder som behövs göra.
    Dvs själva besiktningen är A och O. Dränering, fukt på fel ställen, när gjordes våtrum senast, hur ser elen ut, hur är statusen på VA-systemet, elen, hur är statusen på den. Taket, när lades det om senast.
    Hur ser planlösningen ut, fungerar den som den är idag om inte, bärande väggar, är det lätt att bygga om etc.

    Det är sådant man måste veta något om innan man köper hus.
    För det är det som är förenade med höga kostnader ifall det inte fungerar.

    Sedan tycker jag att man bör veta hur man rensar ett avlopp, hur man använder en borrmaskin, hur man byter en kran etc eller vara beredd på att man får göra sådant själv.

  • Anonym (A)
    Erla skrev 2019-02-12 10:25:40 följande:
    Håller med föregående, men det finns ju såklart saker med hus som kan vara bra att ha lite baskunskaper om. Ta reda på saker efterhand som du letar hus. Mycket finns på nätet, om hur saker sköts och hur ofta. Kolla på lite hus i ditt närområde och undersök helt enkelt vad det du vill ha kräver i underhåll. Fråga vänner och bekanta om fördelar och nackdelar med att äga hus.
    Håller med
  • Anonym (Elias)

    Att man är bra försäkrad. Huruvida snöskottning av trottoaren runt huset är husägarens ansvar eller kommunens. Typ. Resten kan man lära sig med tiden.

  • Anonym (Y)

    Tack för alla bra svar! Jag gillar att ha koll och vill självklart inte bli blåst så jag ska läsa på så mycket jag kan. Det jag funderar mest på är hur man vet i vilket skick huset är, sånt som man inte ser utan att veta vad man ska titta efter. En person jag jobbade med för många år sedan köpte ett hus och berättade att när de skulle lägga nytt golv visade det sig att huset inte hade en riktig grund. Det kanske är ett extremt ovanligt exempel men det jag menar är att jag inte vill köpa grisen i säcken.

  • Anonym (De)

    Och plötsligt känns det ännu mer avlägset att någonsin kunna ha ett hus. Nåväl, lycka till TS, det är bra att det faktiskt finns de som har råd.

  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Y) skrev 2019-02-13 09:59:26 följande:

    Tack för alla bra svar! Jag gillar att ha koll och vill självklart inte bli blåst så jag ska läsa på så mycket jag kan. Det jag funderar mest på är hur man vet i vilket skick huset är, sånt som man inte ser utan att veta vad man ska titta efter. En person jag jobbade med för många år sedan köpte ett hus och berättade att när de skulle lägga nytt golv visade det sig att huset inte hade en riktig grund. Det kanske är ett extremt ovanligt exempel men det jag menar är att jag inte vill köpa grisen i säcken.


    Det är svårt. Är huset äldre så kan det kring många "områden" såsom tak, golv, fönster, dränering där man kan se skrivningar som till exempel " i förhållande till husets ålder". Då förväntas man förstå att om ett hus är från 1930 och beskrivningen ger dig vissa fakta om underhåll så får man själv lägga ihop ett och ett. Det behöver inte stå ordagrant att det är bra om taket läggs om inom två år....
    Ett annat exempel, äldre hus kanske inte har treglasfönster = inte så effektivt energimässigt = kan vara högre kostnad för uppvärmning. Kanske behöver de kittas om? Eller bytas ut helt? 

    Bäst är att anlita en besiktningsman. Ofta gör man en besiktning som säljare men hur oberoende den än kan sägas vara så är den gjord på beställning av säljarna. Vi valde att göra en egen när vi köpte hus och då fick vi ju även gå runt med honom under tiden vilket lärde oss massor!!
    Rekommenderar att man anlitar någon som är certifierad, dessa finner du här: sbr.se/
Svar på tråden Vad behöver man veta/kunna för att bo i hus?