• Äldre 12 Feb 14:25
    270 visningar
    4 svar
    4
    270

    RS eller vanlig förkylning?

    Någon som känner igen sig i detta?

    Min 3månaders symptom;

    började i onsdags med lindrig nästäppa, nysningar och lite tröttare än vanligt. Ingen direkt feber, låg runt 37,7. Har ätit bra hela tiden.
    Detta höll på fram till Lördags då han fick hosta. 
    Det började som en torrhosta, men han har blivit mer och mer slemmig i både näsa och luftrör.
    Det kulminerade igår kväll då vi var på väg att åka in, men det värsta slemmet släppte med koksalt lösning och han fick sova i babysittern.

    Idag verkar han något piggare, han har varit mycket "klarare" i andningen. Fram till nu på em då det börjar rossla igen.

    Kan detta vara RS? Läst som en tok, och tycker att många av symptomen stämmer in. 

    Någon som känner igen sig? Och isf, borde det bli bättre nu eftersom mestadelen av dagen har varit klarare - eller kan jag förvänta mig en slemmig natt till? 

  • Svar på tråden RS eller vanlig förkylning?
  • Äldre 12 Feb 15:15
    #1
    Ellsinore skrev 2019-02-12 14:25:43 följande:

    Någon som känner igen sig i detta?

    Min 3månaders symptom;

    började i onsdags med lindrig nästäppa, nysningar och lite tröttare än vanligt. Ingen direkt feber, låg runt 37,7. Har ätit bra hela tiden.
    Detta höll på fram till Lördags då han fick hosta. 
    Det började som en torrhosta, men han har blivit mer och mer slemmig i både näsa och luftrör.
    Det kulminerade igår kväll då vi var på väg att åka in, men det värsta slemmet släppte med koksalt lösning och han fick sova i babysittern.

    Idag verkar han något piggare, han har varit mycket "klarare" i andningen. Fram till nu på em då det börjar rossla igen.

    Kan detta vara RS? Läst som en tok, och tycker att många av symptomen stämmer in. 

    Någon som känner igen sig? Och isf, borde det bli bättre nu eftersom mestadelen av dagen har varit klarare - eller kan jag förvänta mig en slemmig natt till? 


    Oavsett om det är RS eller inte så är väl grundregeln att om bebisen blir väldigt påverkad i andningen, slö och inte kan eller vill äta så behöver du söka vård.

    En del bebisar som får RS och blir supersjuka och måste ligga inne på sjukhus, andra blir lite mindre sjuka och klarar sig hemma. Detsamma med andra virus och sjukor som drabbar barn. Små barn blir oftare väldig sjuka av RS än lite större barn.

    Men det viktigaste är att gå på allmäntillståndet. Och det låter ju som att din bebis är på bättringsvägen trots allt. Några slemmiga nätter kan du nog räkna med för ofta blir infektionssymtom lite värre på natten än på dagen. 
  • Norbot­tensfi­a
    Äldre 12 Feb 15:51
    #2

    Sök sjukvård när det är ett så litet barn.

  • Äldre 12 Feb 16:30
    #3

    Det går mycket rs nu, och vilken typ av virus just ditt barn har behöver du ta prover för att få veta. De allra flesta som får rs tror ju bara att det är något annat förkylningsvirus eftersom man oftast inte åker in och tar prover. Det viktigaste är ju som sagt allmäntillståndet och andning (och då slem på spädisar). Mina barn blir alltid mycket värre på natten.

  • Äldre 12 Feb 16:42
    #4

    Ja, han har som sagt varit glad och ätit som vanligt. Men han får väldigt mycket slem i perioder nu så vi är på G in till akuten

Svar på tråden RS eller vanlig förkylning?