• Äldre 12 Feb 16:07
    578 visningar
    5 svar
    5
    578

    Sonen behöver ständigt förälder i skolan - hur lösa det ekonomiska

    Hej!

    Min 7-åriga son vill sedan höstlovet inte vara i skolan utan mamma eller pappa. Han har överlag separationsångest sedan dess. Möte med skola etc är inplanerat, han har bytt klass och det går sakta åt rätt håll.

    Men för att komma till saken. Sen början av november turas jag och pappan om att vara med i skolan. Vi har pusslat och fixat med jobb för att ordna det (jobbat kvällar helger osv), till slut blev jag dock sjukskriven februari ut, utmattningssyndrom. Det jag funderar över är hur andra löst liknande situationer?

    Jag vet ännu inte om försäkringskassan godkänner min sjukskrivning och inte heller tror jag att situationen med sonen kommer vara löst när februari är slut. Min föräldrapenning är slut. Hur har ni med liknande situationer gjort?

  • Svar på tråden Sonen behöver ständigt förälder i skolan - hur lösa det ekonomiska
  • Anonym (Vab)
    Äldre 12 Feb 16:25
    #1

    Det låter snarare som att ni borde få intyg på vab för sonens mående?

  • Äldre 12 Feb 16:34
    #2

    Ah okej, tack för svar! Vet du hur man får till det? Eller räcker det att ansöka om vab på vanligt vis och skriva att anledningen är att sonen har separationsångest och helst inte vill vara i skolan alls, men absolut inte utan mamma eller pappa? Eller behövs det intyg från någon speciell instans?

  • Anonym (Vab)
    Äldre 12 Feb 16:52
    #3

    Gissar att du inte klarar dig utan ett läkarintyg. Åtminstone efter första veckan. Ev direkt, eftersom det inte är någon standard?sjukdom?. Har barnet någon kontakt med bup etc? Annars borde ni nog ha det, eller barnklinik etc. Finns det skolläkare? Vad säger skolan om det hela?


    Elinpelin skrev 2019-02-12 16:34:28 följande:

    Ah okej, tack för svar! Vet du hur man får till det? Eller räcker det att ansöka om vab på vanligt vis och skriva att anledningen är att sonen har separationsångest och helst inte vill vara i skolan alls, men absolut inte utan mamma eller pappa? Eller behövs det intyg från någon speciell instans?


  • Äldre 12 Feb 17:54
    #4

    Vi hade liknande situation. Hans pappa jobbade hemifrån och kunde därför vara med honom på skolan och jobba på kvällar och nätter. Var ju jättetungt. Fick också anpassad skolgång med bara 4 dagar i veckan.

    Nu funkar det inte alls så med jobb och han vägrar skolan så nu kommer vi be bup om läkarintyg.

Svar på tråden Sonen behöver ständigt förälder i skolan - hur lösa det ekonomiska