• Anonym (Sarah­)
    Äldre 12 Feb 18:03
    299 visningar
    19 svar
    -1
    19
    299

    När kan man som fortast bli gravid igen efter förlossning?

    Vi hade sex 3 och 5 veckor efter förlossningen, och kondomen gick sönder båda gångerna.

    Kan man ens bli gravid så snabbt inpå efter att man fött?

    Är lite orolig, då jag inte får föda fler barn, av medicinska skäl. Så måste göra abort i så fall :(

    Men är det ens möjligt? Någon som vet?

  • Svar på tråden När kan man som fortast bli gravid igen efter förlossning?
  • Anonym (Snöre­)
    Äldre 12 Feb 18:09
    #1

     Vid första ägglossningen. Den kan infalla en månad eller ett år efter förlossningen, man vet ju aldrig i förväg. Kanske läge för nåt säkrare än bara kondom?

  • Anonym (Sarah­) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 18:15
    #2

    Tål inte hormoner så bra dessvärre.

    Har aldrig haft problem med kondomer tidigare.

    Men det är vid 4 veckor som ägglossningen kan komma som tidigast alltså?

  • Anonym (Snöre­)
    Äldre 12 Feb 18:17
    #3
    Anonym (Sarah) skrev 2019-02-12 18:15:41 följande:
    Tål inte hormoner så bra dessvärre.
    Har aldrig haft problem med kondomer tidigare.
    Men det är vid 4 veckor som ägglossningen kan komma som tidigast alltså?
    Nej, det går inte svara på. Extremfall kanske kan ha äl 2 veckor efter, men tidigast efter man slutat blöda i alla fall.
  • Anonym (Sarah­) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 18:20
    #4

    Låter extremt tidigt, då har ju inte ens livmodern hunnit läka än.

  • Anonym (Snöre­)
    Äldre 12 Feb 18:26
    #5
    Anonym (Sarah) skrev 2019-02-12 18:20:27 följande:
    Låter extremt tidigt, då har ju inte ens livmodern hunnit läka än.
    Nä, precis. De allra flesta får inte äl förrän efter ett par månader minst. Men eftersom man aldrig vet kan man inte chans ifall man inte vill/får bli gravid. Vet ett par med 8 månader mellan barnen- båda 3 månader för tidigt födda så ingen hit alls.
  • Anonym (J)
    Äldre 12 Feb 18:39
    #6

    Ammar du? I så fall är risken att bli gravid mindre men inte obefintlig.

  • Anonym (Sarah­) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 18:56
    #7

    Jag delammar.

  • Anonym (Sarah­) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 18:57
    #8

    Nä jag skulle såklart aldrig chansa och inte använda preventivmedel.

  • Anonym (:S)
    Äldre 12 Feb 19:00
    #9
    +1

    Man ska väl inte ens ha sex under de första 6 veckorna för att läka utan risk för infektioner?

  • Anonym (Sarah­) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 19:33
    #10
    Anonym (:S) skrev 2019-02-12 19:00:07 följande:

    Man ska väl inte ens ha sex under de första 6 veckorna för att läka utan risk för infektioner?


    När man slutat blöda kan man ha sex, var den info jag fick. Och jag blödde ca 10 dagar.
  • Anonym (Sarah­) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 19:36
    #11

    Och om man fortfarande blöder så kan man ändå ha sex, med kondom.

  • Anonym (Avsla­g)
    Äldre 12 Feb 21:09
    #12

    Hade du inget avslag, och isf hur länge pågick det? Det måste ha upphört först, samt att du behöver pricka in en ägglossning. Helammar du?

  • Anonym (Sarah­) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 21:27
    #13
    Anonym (Avslag) skrev 2019-02-12 21:09:28 följande:

    Hade du inget avslag, och isf hur länge pågick det? Det måste ha upphört först, samt att du behöver pricka in en ägglossning. Helammar du?


    Ca 7- 10 dagar hade jag avslag.

    Jag delammar.
  • Anonym (Avsla­g)
    Äldre 12 Feb 22:05
    #14
    Anonym (Sarah) skrev 2019-02-12 21:27:19 följande:

    Ca 7- 10 dagar hade jag avslag.

    Jag delammar.


    Oj, det var verkligen inte länge. Efter min första pågick det bara i 14 dagar för mig, och det var väldigt kort tid fick jag höra. :o

    Då är det ju fullt möjligt att du skulle kunna bli gravid. Kanske inte så troligt, men möjligt. Jag antar att du inte har fått tillbaka din mens eftersom du frågar här. Ta ett test ca 14 dagar efter sista gången nu hade sex för att vara på den säkra sidan.
  • Anonym (Sarah­) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 22:23
    #15
    Anonym (Avslag) skrev 2019-02-12 22:05:27 följande:

    Oj, det var verkligen inte länge. Efter min första pågick det bara i 14 dagar för mig, och det var väldigt kort tid fick jag höra. :o

    Då är det ju fullt möjligt att du skulle kunna bli gravid. Kanske inte så troligt, men möjligt. Jag antar att du inte har fått tillbaka din mens eftersom du frågar här. Ta ett test ca 14 dagar efter sista gången nu hade sex för att vara på den säkra sidan.


    Har gjort kejsarsnitt, det kanske påverkar avslaget?

    Jag har fyra barn, och har haft avslag längre tid de andra gångerna.

    Nej precis , jag har inte fått tillbaka min mens.
  • Anonym (2 mån)
    Äldre 13 Feb 08:36
    #16

    Jag blev gravid igen exakt två månader efter förlossning. Ammade inte. 10,5 mån mellan barnen! Ägglossning kan komma from 4-5 veckor efter födsel men oftast 8-10 veckor. Jag skulle inte riskerat något i din sits. Min rek är att du sätter in p-stav direkt eller tar mellanpiller (får du det?) + kond tills du kan sätta in hormonspiral. Får du inte ens ha gestagen så boka sterilisering för din man eller dig.

  • Anonym (Sarah­) Trådstartaren
    Äldre 13 Feb 11:50
    #17
    Anonym (2 mån) skrev 2019-02-13 08:36:51 följande:

    Jag blev gravid igen exakt två månader efter förlossning. Ammade inte. 10,5 mån mellan barnen! Ägglossning kan komma from 4-5 veckor efter födsel men oftast 8-10 veckor. Jag skulle inte riskerat något i din sits. Min rek är att du sätter in p-stav direkt eller tar mellanpiller (får du det?) + kond tills du kan sätta in hormonspiral. Får du inte ens ha gestagen så boka sterilisering för din man eller dig.


    Jag har tid till bm om ett par veckor, ska se om jag kan få minipiller utskrivet då..
  • Anonym (2 mån)
    Äldre 13 Feb 17:41
    #18
    Anonym (Sarah) skrev 2019-02-13 11:50:53 följande:

    Jag har tid till bm om ett par veckor, ska se om jag kan få minipiller utskrivet då..


    Jag blev gravid på minipiller också... Mycket bättre med mellanpiller, dvs Cerazette och de som innehåller samma. Men ännu bättre med p-stav eller hormonspiral eller att mannen eller du steriliserar sig om du inte får bli gravid igen.
  • Anonym (Sarah­) Trådstartaren
    Äldre 13 Feb 19:18
    #19
    Anonym (2 mån) skrev 2019-02-13 17:41:47 följande:

    Jag blev gravid på minipiller också... Mycket bättre med mellanpiller, dvs Cerazette och de som innehåller samma. Men ännu bättre med p-stav eller hormonspiral eller att mannen eller du steriliserar sig om du inte får bli gravid igen.


    Ska kolla med min bm vad jag får/kan ta.
Svar på tråden När kan man som fortast bli gravid igen efter förlossning?