• sodisa

    3,5 åring äter inte själv!

    Åh vad jag behöver lite tips och råd... 

    Vi har en 3,5 åring som alltid varit kinkig med maten. Han gillar inte, är inte hungrig, tar i princip aldrig initiativ själv att använda besticken mer än kanske 3-4 skedar. En otrolig humörmänniska som blir både arg, ledsen och sur när han är hungrig (men inte känner det själv) vilket lett till att vi sitter där än idag, distraherar med youtube och matar honom. 

    Lillebror är nu 10 månader och han är rena motsatsen, älskar mat och äter allt och gärna. Det är sådan vansinnig skillnad och nu när stora killen börjar bli så pass stor känner jag bara att jag orkar inte mer lirkande. 

    Vi kan också sitta och lirka och försöka men blir han minsta lilla äcklad av någon konsistens, smak eller om det är en för stor tugga så kräks han.

    Vad ska jag göra!! 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-02-13 13:07
    Kanske ska tillägga att han har aldrig gått på förskola, han är hemma med mig och lillebror så har ingen aning hur han skulle ätit där. Är vi dock och träffar andra blir det totalt nej och han vägrar totalt. Han skulle nog kunna vara utan mat en hel dag utan att säga själv att han vill ha och gissningsvis skulle han väl ätit två skedar om han fick äta själv.

    Välling går bra. Dricka drickyoghurt går bra. Macka äter han också själv men tröttnar efter max halva för att han anser sig vara mätt.

    När han väl får fika eller ex popcorn är det dock inga problem, han kan nog äta hur mycket fikabröd och festis som helst - själv. Stora tuggor. Aldrig minsta lilla antydan till kräkreflex eller liknande som det annars är.

  • Svar på tråden 3,5 åring äter inte själv!
  • ceeciiliia100

    Vi har det lika med vår son fast han blir 3 snart.. han har aldrig varit intresserad av mat och vi har fått mata när vi distraherat med plattan, då går det mesta i. Han går på dagis och där äter han ingenting. Lite bättre är det nu dock då vi till slut kände att han måste lära sig. Så nu har vi aldrig plattan när vi äter. Resultatet är att han inte alltid äter alls men ibland händer det. Blir bättre och bättre. Tror det bästa är att sluta försöka så mycket och lita på att dom äter själva när de är hungriga! Även om det känns skit de dagar han inte ens smakar på maten. Men då brukar vi ge typ gröt i soffan när han ser Bolibompa. Då får han i sig nåt iaf!

  • Meriall

    Hur funkar det om han får äta med händerna typ plockmat? Jag tänker att det är steget mellan matad och äta själv med bestick och om han är hungrig och irriterad är det kanske enklare med händerna?

Svar på tråden 3,5 åring äter inte själv!