• hejhej­hej128
    Äldre 14 Feb 02:05
    1188 visningar
    5 svar
    5
    1188

    Tips på pyssel för vuxna

    Hej,

    Jag är sjukskriven ett tag och skulle behöva tips på några hyfsat enkla pyssel jag kan göra. Typ något med papper eller liknande. Kan vara rita/måla, sticka eller annat men då skulle jag behöva någon form av vägledning, så tips på någon bra bok som går igenom hur man t.ex virkar skulle uppskattas. Gärna något som är enkelt att komma igång med. 

  • Svar på tråden Tips på pyssel för vuxna
  • Äldre 14 Feb 11:48
    #1
    Origami och vika pappersplan är lätt att komma igång med. En bok från biblioteket eller googla fram lite instruktioner. 
    Teckna och skissa. Även här finns det massor av tutorials om du bara googlar eller så kan kolla in böcker från biblioteket. 
    Vad gäller stickning och virkning så finns det mycket på youtube för nybörjare. Jag vill också slå ett slag för att brodera då det är väldigt tillfredsställande att sticka en nål i saker.
    Orkar du lite mer kan det vara givande att driva upp frön. Har du inte trädgård så för lite örter för inomhusbruk eller "microgreens" till sallader och mackor. Det är också kul att driva kvistar till blom nu på våren.
    Baka bröd (eller tårtor och kakor, fast det är lite mindre praktiskt).
    Lär dig grunderna på ett instrument. Även här är det YouTube som gäller. En blockflöjt, munspel, ukulele eller gitarr kan vara kul att sitta och plocka med.
    Kolla också in om det finns några appar med dina intressen. Tex finns det en bra app för att introducera blockflöjten. Duolingo är toppen om du vill lära dig ett språk eller passa på att fräscha upp skolfranskan.
    Pressa juice. Det är ganska pyssligt och tar upp en hel del tid och det kan kännas positivt att göra något hälsofrämjande om man är sjukskriven. 
  • Äldre 14 Feb 14:30
    #2

    Origami och kirigami (origami där man klipper med sax) är jättekul. Då jag började med origami köpte jag vanligt skrivarpapper och klippte till fyrkanter och så hade jag massor av övningspapper. Det finns mängder av beskrivningar på Youtube. En av mina favoriter är Jeremy Shafer och hans origamikanal på youtube, pedagogika videor.

    Kalligrafi, lettering, handtextning, flera namn på ungefär samma sak, Skriva snyggt helt enkelt. Är roligare än vad det låter. Dessutom har man nytta av det, tex då man skriver grattiskort, då man gör skyltar, skrivelser och annat som folk ska se..

    Böcker finns i mängder, Bibblan har säkert en del, nätet lika så.

    Scrapbooking. Har du minnen som ligger gömda i en låda? Scrappa ihop dem till en bok, en tavla eller vad du känner för. Då kommer också kunskapen i kalligrafi till hands. Hitta inspiration på nätet tex Pintrest.

    Lera är också kul. Gör arrangemang med blommor och lera. Kolla på nätet på något som heter Fairy garden. Det är jättekul med miniatyrer.

    Lär dig vika via Youtube eller mha en bok och testa göra amigurumis. Om virkning känns jobbigt, prova nålfiltning (man använder ull och tovar mha nålar). Beskrivning finns på nätet (nybörjarkit på tex Panduro).

    Det finns mängder att sysselsätta sig med och pyssel är ingen barngrej utan du kan få allt så avancerat eller lätt som du själv vill.

  • hejhej­hej128
    Äldre 15 Feb 02:58
    #3

    Tack för bra tips! 

  • Äldre 15 Feb 04:26
    #4

    Pussel! Jag har blivit helt fast! Det är så enormt rogivande och avslappnade att sätta på lite lugn musik och bara sätta sig och lägga en stund. Timmarna bara flyger iväg och man blir lugn i sinnet.

  • Thu 24 Oct 2019 15:29
    #5

    Diamond painting! Det är ungefär som korsstygnsbroderi, fast med små "diamanter". Det kom för några år sedan och är väldigt stort i USA. Finns hur mycket som helst att köpa på Ebay, Aliexpress, Wish osv... MEN! Läs beskrivningarna noga, om det är en full painting eller en partial. Partial betyder att bara vissa delar ska smyckas med diamanter, vilket brukar göra att priset är betydligt lägre än med en full painting. Och, tänkt på att om man gör små bilder, ex 20x20 cm, så kommer det förmodligen inte synas vad det ska föreställa... Ju större desto bättre i den här hobbyn haha! 

Svar på tråden Tips på pyssel för vuxna