• Clementinan

    Lågt järnvärde

    Jag undrar hur ni som haft lågt järnvärde mår och vad ni fått för hjälp? Vad låg ert ferritin och hb på? Jag är snart 42 år och gravid med mitt tredje barn. Går idag in i vecka 13, och har sen ca vecka 7 varit så fruktansvärt trött!! Sover hela förmiddagarna, tar mej upp och äter lite frukost, sen blir jag såå trött igen och somnar på soffan en tre till fyra timmar. Äter lite mat och sätter mej sen på soffan igen. Utöver denna totala utmattning mår jag gräsligt illa emellanåt (lite bättre dock senaste veckorna), och får en gräsligt smak i munnen och på kvällarna en klump i halsen så jag knappt kan svälja.

    Men det jag funderar på är om denna trötthet har med järnet att göra. Mina blodprov visade att jag låg på gränsen i de flesta ämnena. Mitt ferritin var 7,6 och hb 112. Enligt bm är detta inget konstigt och jag blev rekommenderad järntabletter. Men det känns inte som det hjälper, jag är bara fortsatt makalöst orkeslös.

  • Svar på tråden Lågt järnvärde
  • Losan

    Jag var också sådär vansinnigt trött i början. Läser man runt lite så ser man att det är inte helt ovanligt och att den värsta tröttheten brukar släppa när man kommer in i andra trimestern, vilket jag nog tyckte den gjorde. Jag är i v27 nu och ligger på hb 100 men känner mig ändå inte lika trött som jag gjorde i början av graviditeten.

    Ska dock tillägga att mitt ferritin låg på 36 i v13.
    Eftersom du har så dåliga depåer kan du "glatt" börja äta en del järn redan nu. Jag klarar inte av Niferex utan kör på Hemofer och brustabletter med järn och c-vitamin. Det finns ett ganska så dyrt tillskott som heter SiderAL Forte som ska vara skonsamt mot magen som jag nog kommer testa om mitt hb sjunker ännu mer. 

Svar på tråden Lågt järnvärde