• TECHfr­eak
    Äldre 16 Feb 14:21
    557 visningar
    17 svar
    17
    557

    Varför säger hen att hen är en arab men är inte född eller rötter från Arabien?

    Varje gång när jag möter kollega eller vän från skolan så säger personen stolthet att hen är en arab fastän hens bakgrund från Egypten, Libanon, Iran, Irak osv. Hens far är knappt Arab.

    Helt löjligt, har det med deras "kast" system eller? Liksom show off för att inte visa att dom lever lågt? Är det för att dom vill inte visa att dom levde dåligt liksom fattigt? Är det för dom ville visa att dom är medborgare där? 
    Jag är nyfiken och vill verkligen veta varför vissa personer snackar så.

    Sen så vill jag ha tips hur jag kan undan komma konversation på jobbet och skolan när personen snackar skit om svensk land. Jag orkar inte hålla på det. Vill någon dela? Jag vill inte personen ska tro att jag är rasistisk och är oscial person. Jag tror att det är liksom fel taiming att säga "Ehm, kan vi byta annan ämne.." 

  • Svar på tråden Varför säger hen att hen är en arab men är inte född eller rötter från Arabien?
  • Anonym (Lätt)
    Äldre 16 Feb 14:28
    #1

    Om du inte vill ge ett intryck av att vara rasist med dina åsikter är det väl bara att hålla käften? Det går väl ingen nöd på folk som inte får höra vad du tycker?

  • Anonym (Hunn)
    Äldre 16 Feb 15:02
    #2
    TECHfreak skrev 2019-02-16 14:21:03 följande:

    Varje gång när jag möter kollega eller vän från skolan så säger personen stolthet att hen är en arab fastän hens bakgrund från Egypten, Libanon, Iran, Irak osv. Hens far är knappt Arab.

    Helt löjligt, har det med deras "kast" system eller? Liksom show off för att inte visa att dom lever lågt? Är det för att dom vill inte visa att dom levde dåligt liksom fattigt? Är det för dom ville visa att dom är medborgare där? 

    Jag är nyfiken och vill verkligen veta varför vissa personer snackar så.

    Sen så vill jag ha tips hur jag kan undan komma konversation på jobbet och skolan när personen snackar skit om svensk land. Jag orkar inte hålla på det. Vill någon dela? Jag vill inte personen ska tro att jag är rasistisk och är oscial person. Jag tror att det är liksom fel taiming att säga "Ehm, kan vi byta annan ämne.." 


    Egypten, Irak och Libanon tillhör arabvärlden så det är väl inget konstigt med att han kallar sig arab?

    Vad är det för skit dom pratar om Sverige? Det mesta kan man bemöta med fakta eller åsikter utan att låta rasistisk. Eller så håller du dig utanför diskutionen.
  • Äldre 16 Feb 16:07
    #3

    Arabvärlden är de länder i världen där det talas arabiska, typ (läs mer här: sv.m.wikipedia.org/wiki/Arabvärlden). Som sagt så ingår Egypten, Libanon och Irak där. Om du har en kollega som gång på gång återkommer till samma samtalsämne och skapar negativ stämning så är det helt okej att föreslå att man byter ämne, men du bör då ha ett annat samtalsämne redo så att det inte bara blir helt tyst.

  • Anonym (svr)
    Äldre 16 Feb 17:36
    #4
    -3

    Vilket land kommer du själv ifrån TS?Din svenska är bristfällig.

  • Anonym (Katte­n)
    Äldre 16 Feb 17:44
    #5
    +1

    Att iranier skulle påstå sig vara araber är föga troligt. I call bullshit!

  • TECHfr­eak
    Äldre 16 Feb 17:48
    #6
    myskmalva skrev 2019-02-16 16:07:38 följande:

    Arabvärlden är de länder i världen där det talas arabiska, typ (läs mer här: sv.m.wikipedia.org/wiki/Arabvärlden). Som sagt så ingår Egypten, Libanon och Irak där. Om du har en kollega som gång på gång återkommer till samma samtalsämne och skapar negativ stämning så är det helt okej att föreslå att man byter ämne, men du bör då ha ett annat samtalsämne redo så att det inte bara blir helt tyst.


    Tack för länken! :) Ska kolla upp
    Ja så har jag också tänkt att komma ett sätt att undan komma dessa negativa konversation. Jag förstår inte varför hen tar upp sådan diskussion vart hen kommer ifrån och jämför hur Sverige gör si och så.. 
    Jag tänkte först låsas gå ifrån men då kanske hen tror att jag rasistisk.. Vilket jag inte är. Jag vill liksom inte lyssna sånt. Om jag säger "Kan vi inte diskutera annat ämne" så kommer hen fråga "Varför? Vad har du problem med denna koversation" och det blir bara värre och värre.. och jag är inte bra på att tackla tillbaka :/

    -------------------------------------------
    Resten: Nej mina frågor handlar inte om rasistisk, så varför tar ni illa upp? Jag är nyfiken och undrar varför dom snackar så där.
    Ingen behöver veta vart jag kommer ifrån eftersom min svenska är så brist :D Jag har språkstörd så ;) Jag har rätt att skriva vad som helst :) Fucking butthurtet people.
  • TECHfr­eak
    Äldre 16 Feb 17:49
    #7
    Anonym (Katten) skrev 2019-02-16 17:44:54 följande:

    Att iranier skulle påstå sig vara araber är föga troligt. I call bullshit!


    wow berätta!! Jag har en klasskompis som säger högt att hon är arab fast hon är Iran. :)
  • Anonym (Hunn)
    Äldre 16 Feb 17:53
    #8
    TECHfreak skrev 2019-02-16 17:48:29 följande:

    Tack för länken! :) Ska kolla upp

    Ja så har jag också tänkt att komma ett sätt att undan komma dessa negativa konversation. Jag förstår inte varför hen tar upp sådan diskussion vart hen kommer ifrån och jämför hur Sverige gör si och så.. 

    Jag tänkte först låsas gå ifrån men då kanske hen tror att jag rasistisk.. Vilket jag inte är. Jag vill liksom inte lyssna sånt. Om jag säger "Kan vi inte diskutera annat ämne" så kommer hen fråga "Varför? Vad har du problem med denna koversation" och det blir bara värre och värre.. och jag är inte bra på att tackla tillbaka :/

    -------------------------------------------

    Resten: Nej mina frågor handlar inte om rasistisk, så varför tar ni illa upp? Jag är nyfiken och undrar varför dom snackar så där.

    Ingen behöver veta vart jag kommer ifrån eftersom min svenska är så brist :D Jag har språkstörd så ;) Jag har rätt att skriva vad som helst :) Fucking butthurtet people.


    Vad är det han diskuterar då? Vad säger han om Sverige som är dåligt? Svårt att ge tips om du inte kan tala om vad det gäller.
  • Anonym (svr)
    Äldre 16 Feb 17:56
    #9

    Förlåt om jag sårade dig.Det var inte meningen.Ber om ursäkt.

  • Anonym (Hunn)
    Äldre 16 Feb 17:58
    #10
    Anonym (Katten) skrev 2019-02-16 17:44:54 följande:

    Att iranier skulle påstå sig vara araber är föga troligt. I call bullshit!


    Va? Ca 2 % av Irans befolkning består av människor som etniskt är araber.
  • Äldre 16 Feb 18:41
    #11
    Anonym (Hunn) skrev 2019-02-16 17:58:33 följande:
    Va? Ca 2 % av Irans befolkning består av människor som etniskt är araber.

    Det kan ju vara just därför hon säger så: för att poängtera att hon tillhör en minoritet.
  • Äldre 16 Feb 18:46
    #12
    TECHfreak skrev 2019-02-16 17:49:24 följande:
    wow berätta!! Jag har en klasskompis som säger högt att hon är arab fast hon är Iran. :)

    Den absoluta majoriteten av befolkningen i Iran är perser och det är rätt långt ifrån att vara araber.
  • Äldre 16 Feb 19:17
    #13

    ... Arabien...

  • Anonym (Hunn)
    Äldre 16 Feb 19:46
    #14
    myskmalva skrev 2019-02-16 18:41:06 följande:

    Det kan ju vara just därför hon säger så: för att poängtera att hon tillhör en minoritet.
    Kan inte säga att jag förstår vad du menar med detta.. hon skrev att en iranier inte skulle kalla sig för arab, nä troligen inte, men efter som 2% av irans befolkning är araber så är personen som kallar sig arab troligen arab och inte iranier. 
  • Anonym (Hunn)
    Äldre 16 Feb 19:48
    #15
    Anghammarad skrev 2019-02-16 18:46:04 följande:

    Den absoluta majoriteten av befolkningen i Iran är perser och det är rätt långt ifrån att vara araber.
    Sant. Men 2 % av befolkningen är ändå araber
    (finns alltså över 1,5 miljoner araber i iran)
  • Äldre 16 Feb 20:46
    #16
    Anonym (Hunn) skrev 2019-02-16 19:46:18 följande:
    Kan inte säga att jag förstår vad du menar med detta.. hon skrev att en iranier inte skulle kalla sig för arab, nä troligen inte, men efter som 2% av irans befolkning är araber så är personen som kallar sig arab troligen arab och inte iranier. 

    Sorry! Det var jag som inte läste ordentligt. Jag fick för mig att du menade att en person från Iran knappast kunde kalla sig arab eftersom det praktiskt taget inte finns några araber där. Vet inte hur jag fick det till det ...
  • Anonym (Hunn)
    Äldre 16 Feb 20:54
    #17
    myskmalva skrev 2019-02-16 20:46:51 följande:

    Sorry! Det var jag som inte läste ordentligt. Jag fick för mig att du menade att en person från Iran knappast kunde kalla sig arab eftersom det praktiskt taget inte finns några araber där. Vet inte hur jag fick det till det ...
    Inga problem :)
Svar på tråden Varför säger hen att hen är en arab men är inte född eller rötter från Arabien?