• Anonym (Mansb­ebisen­)
    Äldre 20 Feb 20:06
    1240 visningar
    18 svar
    18
    1240

    Jag är nog en så kallad "mansbebis"

    Fråga vad ni vill.

  • Svar på tråden Jag är nog en så kallad "mansbebis"
  • Äldre 20 Feb 20:09
    #1

    Vad menas med "mansbebis"?

  • Anonym (Ä)
    Äldre 20 Feb 20:12
    #2

    Varför är du det?

    Varför ändrar du dig inte?

    Har du en partner? Om ja, tycker du det är rättvist att hon/han får sköta allt hemma?

    Vad tycker dina föräldrar om detta?

    Har dina föräldrar uppfostrat dig normalt eller till mansbebis?

    Skäms du?

  • Anonym (Mansb­ebisen­) Trådstartaren
    Äldre 20 Feb 20:14
    #3
    Dr Nail skrev 2019-02-20 20:09:54 följande:

    Vad menas med "mansbebis"?


    Det brukar oftast menas med män som inte hjälper till tillräckligt hemma. Men det brukar även användas i andra sammanhang.
  • Äldre 20 Feb 20:19
    #4
    Anonym (Mansbebisen) skrev 2019-02-20 20:14:47 följande:

    Det brukar oftast menas med män som inte hjälper till tillräckligt hemma. Men det brukar även användas i andra sammanhang.


    Ah, ok, jag trodde nåt annat.
  • Äldre 20 Feb 20:21
    #5

    Jag älskar ordet MANSBEBIS. Låter lika kul varje gång. The word of the year! Årets ord! Trendigast och sämst just nu - MANSBEBIS! Manboy? Pojkman? Nej, det är MANSBEBIS!

    PS. Robert Gustavsson gör en låt.med Rolandz: Pojkman heter den. Kan du skriva ett ledmotiv till MANSBEBIS-livet?

  • Äldre 20 Feb 20:21
    #6

    På vilket sätt ser du dig som mansbebis? Att inte hjälpa till hemma räcker inte.

  • Anonym (Mansb­ebisen­) Trådstartaren
    Äldre 20 Feb 20:22
    #7
    Anonym (Ä) skrev 2019-02-20 20:12:05 följande:

    Varför är du det?

    Varför ändrar du dig inte?

    Har du en partner? Om ja, tycker du det är rättvist att hon/han får sköta allt hemma?

    Vad tycker dina föräldrar om detta?

    Har dina föräldrar uppfostrat dig normalt eller till mansbebis?

    Skäms du?


    Jag har den livsfilosofin eller vad man ska säga att det är nog att jobba 40 timmar i veckan, och då vill jag kunna ta det så lugnt som möjligt när jag är ledig. Jag har dock ingen partner, hade jag haft det hade jag nog ansträngt mig mer, men det hade blivit svårt om hon var extremt pedantisk.

    Jag ändrar mig inte eftersom jag bor själv, så jag behöver bara ta hänsyn till mig själv.

    Nej jag har ingen partner, och hon skulle inte få sköta allt hemma. Men om jag är nöjd vid en lägre standard än henne så kanske hon får räkna med att göra mer, beroende på hur stort glapp det är.

    Mina föräldrar säger inget speciellt.

    Jag blev nog lite bortskämd, det ställdes inte tillräckligt höga krav på mig. Jag skulle dock säga att många av dagens ungar verkar ännu mer curlade tyvärr.

    Lite kanske man skäms, men samtidigt så lever jag ett liv där jag bara behöver ta hänsyn till mig själv i stort sett.
  • Anonym (Mansb­ebisen­) Trådstartaren
    Äldre 20 Feb 20:24
    #8
    Tecum skrev 2019-02-20 20:21:32 följande:

    På vilket sätt ser du dig som mansbebis? Att inte hjälpa till hemma räcker inte.


    Jag har den dåliga vanan att ta på mig offerkoftan ibland, jag försöker dock tänka att den enda person jag kan förändra är mig själv. 

    Sen är jag lat och bekväm av mig, har dålig självdiciplin.
  • Äldre 20 Feb 20:27
    #9
    Anonym (Mansbebisen) skrev 2019-02-20 20:22:15 följande:

    Jag har den livsfilosofin eller vad man ska säga att det är nog att jobba 40 timmar i veckan, och då vill jag kunna ta det så lugnt som möjligt när jag är ledig. Jag har dock ingen partner, hade jag haft det hade jag nog ansträngt mig mer, men det hade blivit svårt om hon var extremt pedantisk.

    Jag ändrar mig inte eftersom jag bor själv, så jag behöver bara ta hänsyn till mig själv.

    Nej jag har ingen partner, och hon skulle inte få sköta allt hemma. Men om jag är nöjd vid en lägre standard än henne så kanske hon får räkna med att göra mer, beroende på hur stort glapp det är.

    Mina föräldrar säger inget speciellt.

    Jag blev nog lite bortskämd, det ställdes inte tillräckligt höga krav på mig. Jag skulle dock säga att många av dagens ungar verkar ännu mer curlade tyvärr.

    Lite kanske man skäms, men samtidigt så lever jag ett liv där jag bara behöver ta hänsyn till mig själv i stort sett.


    Mansbebis är man alltid i relation till nån annan.. en partner, sin morsa, sina barn eller sin arbetsgivare.

    Omöjligt att vara en mansbebis enbart i relation till sig själv.
  • Anonym (Mansb­ebisen­) Trådstartaren
    Äldre 20 Feb 20:27
    #10
    Aurora Borrealis skrev 2019-02-20 20:21:13 följande:

    Jag älskar ordet MANSBEBIS. Låter lika kul varje gång. The word of the year! Årets ord! Trendigast och sämst just nu - MANSBEBIS! Manboy? Pojkman? Nej, det är MANSBEBIS!

    PS. Robert Gustavsson gör en låt.med Rolandz: Pojkman heter den. Kan du skriva ett ledmotiv till MANSBEBIS-livet?


    He he det kanske jag får göra.

    Det finns ju dock lata och bekväma kvinnor med, så tycker det är lite orättvist att man endast beskyller oss män för det. 

    Men lite träffad känner man sig ju ändå så jag får väl bjuda på det.:)
  • Äldre 20 Feb 20:33
    #11
    Drottningen1970 skrev 2019-02-20 20:27:01 följande:

    Mansbebis är man alltid i relation till nån annan.. en partner, sin morsa, sina barn eller sin arbetsgivare.

    Omöjligt att vara en mansbebis enbart i relation till sig själv.


    Fullt möjligt dock, skulle jag säga. Att inte ta ansvar för sig själv, att leva för omedelbara njutningar; det är väl rätt barnsligt? Jag skulle t.o.m. hävda att man är mansbebis framför allt i relation till sig själv.
  • Anonym (Mansb­ebisen­) Trådstartaren
    Äldre 20 Feb 20:33
    #12
    Drottningen1970 skrev 2019-02-20 20:27:01 följande:
    Mansbebis är man alltid i relation till nån annan.. en partner, sin morsa, sina barn eller sin arbetsgivare.

    Omöjligt att vara en mansbebis enbart i relation till sig själv.
    Ok ja det var väl i relation till mina föräldrar som jag var det medans jag fortfarande bodde hemma i så fall.
  • Äldre 20 Feb 20:36
    #13

    Och jag undrar, nu har du outat dig - det är alltså du som är MANSBEBISEN. Men jag undrar: BEBISMANNEN då? Vart är han?

  • Anonym (Mansb­ebisen­) Trådstartaren
    Äldre 20 Feb 20:53
    #14

    När jag hör ordet mansbebis associerar jag av någon anledning till karaktären Rocky som är med i de två första Jönssonligan filmerna. Skulle ni säga att han är lite av en mansbebis?

  • Anonym (nej)
    Äldre 21 Feb 17:56
    #15
    Anonym (Mansbebisen) skrev 2019-02-20 20:53:35 följande:

    När jag hör ordet mansbebis associerar jag av någon anledning till karaktären Rocky som är med i de två första Jönssonligan filmerna. Skulle ni säga att han är lite av en mansbebis?


    Nej om dina beteenden inte drabbar någon annan, typ att du tar med dig tvätten hem till mamma som får tvätta. Eller att din mamma kommer och städar ditt hem är du ingen mansbebis. Då är du snarare en bekymmerslös ungkarl.
  • Anonym (Mansb­ebisen­) Trådstartaren
    Äldre 21 Feb 19:20
    #16
    Anonym (nej) skrev 2019-02-21 17:56:40 följande:
    Nej om dina beteenden inte drabbar någon annan, typ att du tar med dig tvätten hem till mamma som får tvätta. Eller att din mamma kommer och städar ditt hem är du ingen mansbebis. Då är du snarare en bekymmerslös ungkarl.
    Ah ok nej jag vill ju kunna klara mig själv och inte vara beroende av någon annan.
  • Anonym (anony­mmmm)
    Sun 14 Jul 2019 20:18
    #17

    Vad betyder det?

  • Anonym (Ex)
    Sun 14 Jul 2019 21:03
    #18

    Jag kan beskriva mitt ex som en mansbebis. Jag fick försörja honom i 3 år, ta hand om vårt gemensamma barn helt själv fast vi bodde ihop, sköta i stort sett hela hemmet, hjälpa honom med diverse kontakter inom sjukvården, fixade ett jobb till honom. Övervaka hans spelberoende. Därför är det numera ett ex :)

Svar på tråden Jag är nog en så kallad "mansbebis"