• Anonym (Vår)
    Äldre 24 Feb 19:57
    733 visningar
    39 svar
    39
    733

    Besviken på mig själv för att jag inte gillar hans hund

    Jag har träffat en fin man nu i va 5 månader och allt går jättebra. Jag är en stor djurvän och har haft allt från hamster till hund katt höns osv och jag tyckte det var skit kul att han hade en hund när vi träffades. Toppen. Nu har det gått en tid och jag försöker och försöker men just denna hund är så svår att gilla så där hjärtligt som jag brukar göra med djur. Det är en gammal border collie på 15 år och hon är ovanligt svår att läsa av. Hon kommer och vill ha uppmärksamhet men när man ska klappa henne så vill hon inte men slutar man då så fortsätter hon igen och ska klättra buffa och rivas mot ansiktet. Så jag har i princip slutat klappa henne nu men ändå fortsätter hon med beteendet. Hon är så svår att läsa av. Har frågat min kille vad hon vill men han säger att hon bara vill krångla. Hon tigger konstant och sitter nära och stirrar och flåsar med dålig andedräkt. Hon luktar överlag väldigt illa och ibland vaknar jag av att hon ligger och slickar sig i skrevet precis nära huvudkuddarna. Det är hår överallt. Jag börjar få mer och mer panik på stanken. Och min kille är så mjäkig med henne. Han behandlar hunden som en kung. Eftersom hunden var först så funderar jag på att bryta eftersom jag inte vill stå ivägen för killen och hunden. Det känns tyvärr som mina negativa känslor bara växer. Mest pga lukten. Jag har så svårt för det. Hade hon varit en kul och mysig hund hade jag nog stått ut men hon är inte ens det. Någon i samma sits? ???? Jag känner min känsla för hunden smittar över på min kille. Känns som känslorna svalnar pga det stinker runt omkring oss pga hunden. Jag trodde inte border collie kunde lukta så illa. Hon får vara i min soffa osv för jag försöker verkligen. Jag är ju egentligen hundmänniska. Jag fattar inte att det blivit såhär. Trodde aldrig det. Känner ingen fånig konkurrens eller så. Hon är bara jävligt jobbig helt enkelt.

  • Svar på tråden Besviken på mig själv för att jag inte gillar hans hund
  • Äldre 24 Feb 20:01
    #1
    +3

    Men ta henne till veterinären och sanera från tandsten och annat som kan vålla bekymmer med andedräkten då. Och duscha henne. 

    Att en hund slickar sig i skrevet nära huvudkuddarna inte accepteras av någon som påstår sig gilla hundar håller jag för osannolikt. 

  • Anonym (A)
    Äldre 24 Feb 20:03
    #2
    Pope Joan II skrev 2019-02-24 20:01:21 följande:
    Men ta henne till veterinären och sanera från tandsten och annat som kan vålla bekymmer med andedräkten då. Och duscha henne. 

    Att en hund slickar sig i skrevet nära huvudkuddarna inte accepteras av någon som påstår sig gilla hundar håller jag för osannolikt. 
    Håller med
  • Anonym (Vår) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 20:04
    #3

    Det hjälper inte att tvätta henne hon stinker oavsett efter några timmar. Det är hennes naturliga lukt antar jag. Tyvärr. Jag har inte råd att ta hans hund till veterinären heller.

  • Äldre 24 Feb 20:08
    #4
    +3
    Anonym (Vår) skrev 2019-02-24 20:04:15 följande:

    Det hjälper inte att tvätta henne hon stinker oavsett efter några timmar. Det är hennes naturliga lukt antar jag. Tyvärr. Jag har inte råd att ta hans hund till veterinären heller.


    Det verkar väldigt konstigt att det skulle förhålla sig så. Friska djur som gjorts rena luktar förstås inte illa, så antingen är du överkänslig eller så är hunden inte frisk och ska tas om hand av veterinär. Det får förstås din pojkvän betala - du skrev ju att han behandlar henne som en kung (drottning) vilket väl kan antas omfatta basala saker som veterinärvård. 
  • Anonym (Dör snart å)
    Äldre 24 Feb 20:13
    #5
    +3

    Alltså, om hon på riktigt är 15 år så är det kanske värt att stå ut ett tag, mest troligt är ju hunden död innan årets slut eller så? Är ju en väldigt hög ålder för en såpass stor hund tänker jag

  • Anonym (Vår) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 20:14
    #6

    Eh jo hundar luktar illa. Det är lite olika beroende på ras. Och alla tycker såklart olika. Generellt är man mer van mot sin egen hunds lukt. Men du måste väl höra det bisarra i att anta att alla hundar doftar rosor. Jag gillar inte den här hundens lukt den är väldigt fet i pälsen och då luktar det. Jag är knappast ensam om det.

  • Anonym (Katte­n också)
    Äldre 24 Feb 20:15
    #7
    +3

    Är inte i precis samma sits, men något liknande. Min kille har en hund, som är ytterst väluppfostrad och som jag tycker väldigt mycket om. Hans katt har jag däremot inget till övers för. Den är inte rumsren och kissar och bajsar överallt. Det värsta är ändå att den klöser och bits något fruktansvärt! Har alltid rivmärken och blodiga fingrar av bitmärken när jag kommer hem. Älskar min kille (sannerligen mitt livs stora kärlek!) så katten påverkar inte mina känslor för honom. Får helt enkelt stå ut tills katten trillar av pinnen

    Gällande ditt problem så gör som ovanstående skriver. Ta hunden till veterinär för att avlägsna tandsten och ge den tuggpinnar som fungerar som tandborste. Sedan får du avgöra om du klarar av att stå ut med hundens beteende. Den är gammal och kommer inte att vara med så länge till. En annan sak du kan tänka på är om du anser att han är slapp med hundens uppfostran. Skaffar han en ny hund är risken stor att problemen upprepas och samma sak med eventuella barn. Har man svårt att hålla efter en hund ser jag inte hur man skulle lyckas hålla efter ett trotsigt barn. Men det är ju bara min åsikt

  • Äldre 24 Feb 20:19
    #8
    +1
    Anonym (Vår) skrev 2019-02-24 20:14:34 följande:

    Eh jo hundar luktar illa. Det är lite olika beroende på ras. Och alla tycker såklart olika. Generellt är man mer van mot sin egen hunds lukt. Men du måste väl höra det bisarra i att anta att alla hundar doftar rosor. Jag gillar inte den här hundens lukt den är väldigt fet i pälsen och då luktar det. Jag är knappast ensam om det.


    Ja, det vore bisarrt att anta att hundar doftar rosor och det har jag heller inte gjort. Däremot luktar de inte illa om det inte är något fel på dem (eller om de rullat sig i något) och mycket riktigt så beskriver du ju också att hunden har fet päls - det bör adresseras och åtgärdas.
  • Anonym (Vår) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 20:53
    #9
    -1
    Pope Joan II skrev 2019-02-24 20:19:34 följande:

    Ja, det vore bisarrt att anta att hundar doftar rosor och det har jag heller inte gjort. Däremot luktar de inte illa om det inte är något fel på dem (eller om de rullat sig i något) och mycket riktigt så beskriver du ju också att hunden har fet päls - det bör adresseras och åtgärdas.


    Men herregud du måste ju förstå att vissa människor anser att hundar luktar illa. Vissa tycker hundlukt luktar illa. Oavsett om dom är friska eller sjuka. Det handlar inte om sjukdom eller överkänslighet. Snarare underkänslighet hos ägarna i så fall.
  • Anonym (Vår) Trådstartaren
    Äldre 24 Feb 20:56
    #10
    Anonym (Katten också) skrev 2019-02-24 20:15:20 följande:

    Är inte i precis samma sits, men något liknande. Min kille har en hund, som är ytterst väluppfostrad och som jag tycker väldigt mycket om. Hans katt har jag däremot inget till övers för. Den är inte rumsren och kissar och bajsar överallt. Det värsta är ändå att den klöser och bits något fruktansvärt! Har alltid rivmärken och blodiga fingrar av bitmärken när jag kommer hem. Älskar min kille (sannerligen mitt livs stora kärlek!) så katten påverkar inte mina känslor för honom. Får helt enkelt stå ut tills katten trillar av pinnen

    Gällande ditt problem så gör som ovanstående skriver. Ta hunden till veterinär för att avlägsna tandsten och ge den tuggpinnar som fungerar som tandborste. Sedan får du avgöra om du klarar av att stå ut med hundens beteende. Den är gammal och kommer inte att vara med så länge till. En annan sak du kan tänka på är om du anser att han är slapp med hundens uppfostran. Skaffar han en ny hund är risken stor att problemen upprepas och samma sak med eventuella barn. Har man svårt att hålla efter en hund ser jag inte hur man skulle lyckas hålla efter ett trotsigt barn. Men det är ju bara min åsikt


    Svårt med djur man inte tycker om.. Kommer han vilja skaffa en ny hund så gör jag definitivt slut. Aldrig mer hund. Det blir inga barn heller.
Svar på tråden Besviken på mig själv för att jag inte gillar hans hund