• Äldre 24 Feb 23:52
    2130 visningar
    5 svar
    5
    2130

    Ska jag bli äggdonator? För och nackdelar...?

    Jag är strax över 30 och funderar på att donera ägg. Egentlig anledning till att jag funderar på det är jag inte helt säker på, men jag vet att mina barn är det absolut bästa som hänt mej, och jag vet hur stark en barnlängtan kan vara, även om jag själv haft turen att slippa ofrivillig barnlöshet.

    Fördelarna är såklart många. Inte för mej som donator, men för andra personer som kanske just nu kämpar, och kanske väntar på just mitt ägg.

    Nackdelarna jag funderar över är den kontroll jag inte skulle ha över mina gener. Tänk så kommer det en person med mina gener om 20 år och berättar att hen vuxit upp med föräldrar som misshandlat hen. Eller vuxit upp med ett hem med alkohol, droger eller annat. Även om de vuxna kontrolleras noga inför en insättning vet man ju inte vad som händer i framtiden. Och då ska mina gener vara inblandade och må dåligt. Jag är så känslig så jag vet att jag skulle fundera över det, och inte minst må uselt om det skulle inträffa. Även om risken såklart är liten. En annan nackdel är att min man är skeptisk. Han säger såklart att jag får men tycker det skulle kännas konstigt om barnen har genetiska halvsyskon någonstans där ute.

    Vad jag vet känner jag ingen som genomgått en Ägg donation, vaken som givare eller mottagare, så jag har ingen kring mej som jag kan fråga. Ni som donerat eller funderar på det. Hur gick/går tankarna hos er?

  • Svar på tråden Ska jag bli äggdonator? För och nackdelar...?
  • Äldre 3 Mar 08:36
    #1

    Fint av dig att vilja donera. Vi var på vippen att åka till Danmark för spermiedonation, om vi inte hade lyckats med vår 4e provrörsbefruktning med mikroinjektion. Vår syn på donation var att det var "medicin" f.a bota vår barnlöshet, en pappa hade vi redan och det skulle det ev barnet fått veta från späd ålder istället få en chock när h*n ansågs stor nog för ett seriöst samtal om genetiken. Har man lämgtat så mycket efter barn tänker jag att barnen i vart fall är älskade och önskade (till skillnad från många traditionellt tillkomna hoppsan-barn).

  • Äldre 5 Mar 10:33
    #2

    Jag och min man håller på med dubbeldonation i Riga (mottagare av både äggdonation och spermiedonation). Jag tycker att det är fint om du vill donera för att hjälpa andra.

  • Äldre 20 Mar 20:33
    #3

    Hej!

    Jag håller just på att donera ägg, håller på för fullt med sprutorna och snart är det dags för äggplock. Är sjukt nervös inför det...

    Jag har tänkt som så att jag skulle själv vara villig att ta emot ägg om jag var ofrivilligt barnlös och att jag vet vilken välsignelse våra barn har varit för oss. Att (förhoppningsvis) kunna hjälpa någon till samma lycka känns helt otroligt. Har också haft samma tankar som du, att man är rädd för att barnen ska fara illa på något sätt men landat i mitt beslut då jag tror att dessa barnen är väldigt efterlängtade (det är ju i sig ingen garanti) men till skillnad från andra random människor som skaffar barn till höger och vänster så har ju dessa personer gått igenom någon slags kvalitetskontroll :)

    Tycker att villkoren här i Sverige är sjyssta för äggdonation; föräldrarna får inte vara för gamla, donatorerna ska helst ha fött egna barn (förhoppningsvis så är man mogen nog då), det är en osjälvisk handling då man knappast gör det för pengarna och donatorer får inte lov att vara anonym (tycker att det är sjysst mot barnet).

    Sprutorna har varit helt ok att ta även om jag är spruträdd då min man hjälpt mig med dem. har råkat titta ett par gånger när han ska sticka migoch då varit nära på att svimma så hade aldrig kunnat gå igenom det här utan honom!

    En annan tanke jag haft är; tänk om något av mina barn startar ett förhållande med ett eventuellt donatorbarn! Risken är ju extremt liten men endå en tanke som slagit mig. Har bestämt mig för att vara öppen med donationen för mina barn om det skulle bli något barn. Lycka till med vad du än beslutar dig för att göra!

  • Äldre 20 Mar 20:37
    #4

    Btw har ett syskon som varit ofrivilligt barnlös i flera år och sett på nära håll hur tärande det kan vara och det har såklart också påverkat mitt beslut. Som det ser ut nu så är väntetiden på ägg i mitt landsting ca 2 år så det behövs fler donatorer...

  • Äldre 20 Mar 20:37
    #5

    Btw har ett syskon som varit ofrivilligt barnlös i flera år och sett på nära håll hur tärande det kan vara och det har såklart också påverkat mitt beslut. Som det ser ut nu så är väntetiden på ägg i mitt landsting ca 2 år så det behövs fler donatorer...

Svar på tråden Ska jag bli äggdonator? För och nackdelar...?