• Evert2
    Äldre 25 Feb 15:38
    11355 visningar
    606 svar
    606
    11355

    Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?

    Nu höjs krav från t.ex Rädda Barnen att vi måste ta hem dom svenska medborgare särskilt kvinnor och barn som nu sitter fångna i Syrien. Löfven har redan klargjort att någon hjälp från Sverige kan dom inte räkna med. Vissa länder har t.om gått så långt att dom tagit ifrån dom deras medborgarskap men lär knapppast hända här. Så har dom rätt att gömma sig bakom familjen och kunna återvända hit eller har dom förbrukat sin rätt genom att dom själva valt att åka ned för att kriga mörda och våldta? Vissa har även flera fruar och många barn för att göra saken än mer komplicerad.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?
  • Äldre 25 Feb 15:55
    #1

    Hur svårt kan det vara att skapa heltäckande alternativ? Den som anser att de inte ska förlora medborgarskap men ändå inte bli hjälpta hem kan exempelvis inte svara.

  • Äldre 25 Feb 16:05
    #2
    -3 +1

    Självklart!

    Någon slags anständighetens gräns måste det väl ändå finnas för hur mycket av våra problem vi kan lämpa över på kurderna.

    Inte nog med att det är kurderna som fått ta striden mot IS, nu vill somliga att de även ska ta hand om europeiska medborgare som mördat för IS.

    Det rimliga vore en gemensam plan från europeiska länder som innebar att IS-terrorister döms enligt någon nutida variant av Nürnbergrättegångarna.

  • Äldre 25 Feb 18:21
    #3
    +1
    FDFMGA skrev 2019-02-25 16:05:36 följande:
    Självklart!

    Någon slags anständighetens gräns måste det väl ändå finnas för hur mycket av våra problem vi kan lämpa över på kurderna.

    Inte nog med att det är kurderna som fått ta striden mot IS, nu vill somliga att de även ska ta hand om europeiska medborgare som mördat för IS.

    Det rimliga vore en gemensam plan från europeiska länder som innebar att IS-terrorister döms enligt någon nutida variant av Nürnbergrättegångarna.
    Det håller jag med om. Men att överlämna dem till svenskt rättsväsende köper jag inte, det vet vi hur det fungerar eller rättare sagt inte fungerar. Då är de ute och gör bomber igen efter några månader. Ingen ska tro att de ändrat uppfattning bara för att de förlorat ett krig, snarare tvärtom. Efter avtjänat straff bör de förlora sitt svenska medborgarskap  och utvisas.
  • Äldre 25 Feb 18:53
    #4
    FDFMGA skrev 2019-02-25 16:05:36 följande:

    Självklart!

    Någon slags anständighetens gräns måste det väl ändå finnas för hur mycket av våra problem vi kan lämpa över på kurderna.

    Inte nog med att det är kurderna som fått ta striden mot IS, nu vill somliga att de även ska ta hand om europeiska medborgare som mördat för IS.

    Det rimliga vore en gemensam plan från europeiska länder som innebar att IS-terrorister döms enligt någon nutida variant av Nürnbergrättegångarna.


    Skönt att det finns fler än jag som tycker att vi ska ta hand om vår egen skit och inte lämpa över det i knät på kurderna, det ha nog med att försöka bygga upp sitt land. I princip tycker jag att brott ska utredas och påföljd fastställas i det land där brottet begåtts. Men när det inte finns en fungerande rättsstat så ska brottslingar inte gå fria. De är svenska medborgare, vårt ansvar. De bör för övrigt prövas för brott mot mänskligheten vid ICC i Haag.
  • Evert2
    Äldre 25 Feb 21:18
    #5
    +1

    Kan bara hålla med

  • Evert2
    Äldre 25 Feb 21:18
    #6
  • Tintin i Amerik­a
    Äldre 25 Feb 22:11
    #7
    -2

    Tar man också medborgarskap från en etnisk svensk om denna begår liknande brott?
    Som tex nynazister som tränar i Ukraina för att mörda, Peter Mangs m.fl.
    Eller tar man medborgarskap bara från folk som ser annorlunda ut? 

    Detta är rasism på högnivå!
    Man gör skillnad på vem som har begått vissa brott och dömer olika.
    Snacka om att vinna väljare för politiska partier. 

    Däremot ser jag gärna att införa dödsstraff för en del brott oavsett hur man ser ut.
    Terrorbrott, rasbrott m.m. är vidriga handlingar. 

  • Pilsne­r
    Äldre 25 Feb 22:16
    #8
    +3
    Tintin i Amerika skrev 2019-02-25 22:11:41 följande:

    Tar man också medborgarskap från en etnisk svensk om denna begår liknande brott?
    Som tex nynazister som tränar i Ukraina för att mörda, Peter Mangs m.fl.
    Eller tar man medborgarskap bara från folk som ser annorlunda ut? 

    Detta är rasism på högnivå!
    Man gör skillnad på vem som har begått vissa brott och dömer olika.
    Snacka om att vinna väljare för politiska partier. 

    Däremot ser jag gärna att införa dödsstraff för en del brott oavsett hur man ser ut.
    Terrorbrott, rasbrott m.m. är vidriga handlingar. 


    Att utvisa IS-invandrare är inte det minsta rasistiskt.

    Och om Syrien vill utvisa Peter Mangs-svenskar hit påstår jag inte att det är rasistisk, utan ser det som helt korrekt.
  • Äldre 25 Feb 22:22
    #9

    Klart de vill "ställas inför rätta" i Sverige; de vet att INGEN här någonsin kommer kunna bevisa vad de gjorde där i öknen i en krigszon. Nej, de åkte dit frivilligt, det var skönt att bli av med dem och låt dem ruttna där. De är inte svenskar, de är inte välkomna här.

  • Tintin i Amerik­a
    Äldre 25 Feb 22:24
    #10
    Pilsner skrev 2019-02-25 22:16:58 följande:
    Att utvisa IS-invandrare är inte det minsta rasistiskt.

    Och om Syrien vill utvisa Peter Mangs-svenskar hit påstår jag inte att det är rasistisk, utan ser det som helt korrekt.
    Du är helt ute och cyklar!
    Skriver du Om IS invandrare? Ser du hur du ser på folk som ser annorlunda ut?
    I rubriken står det svenska medborgare. Du gör de till invandrare!!!
    Glöm inte att många som deltagit med IS är födda här.
    Är alla invandrare för dig som inte är vita och etniska svenskar? 
Svar på tråden Ska Sverige ta hen IS-terroristerna som är svenska medborgare?